מו-זיקה נוער אשדוד נוגע בשואה

מו-זיקה נוער אשדוד נוגע בשואה

פרויקט זיכרון ייחודי של בני נוער למען בני נוער. שלושה ימים, 12 מופעים, יותר מ-4,000 תלמידים וערב גאלה בהשתתפות ניצולי שואה. זו השנה הרביעית שאשדוד מארחת את תכנית הדגל של ״יד ושם״ לשימור זכרון השואה בקרב דור הצעירים. פרויקט ייחודי ובלעדי לאשדוד בהפקה משותפת של מינהל החינוך, בית הספר הבינלאומי להוראת השואה של ״יד ושם״ וחברת ״מלינק הפקות חינוכיות״. 

זה 11 שנה שבית הספר הבינלאומי להוראת השואה של ״יד ושם״ מפיק את אחד האירועים החינוכיים היותר מיוחדים להנצחת זיכרון השואה, בדגש על שימור הזיכרון בקרב דור הצעירים. הפרויקט פעל כל השנים בירושלים עד שלפני כארבע שנים הוחלט להוציאו מחוץ לבירה. אשדוד נבחרה לארח את הפרויקט הייחודי ומאז היא העיר היחידה בישראל המפיקה אירוע יוצא דופן בהיקפו, על כל משמעויותיו החינוכיות עבור בני הנוער בעיר.

״אשדוד הפתיעה אותנו לטובה באופן יוצא מן הכלל. גילינו כאן כישרונות צעירים בכל תחומי המוסיקה, ומערכת עירונית רצינית אשר הרימה אתנו את הכפפה ומעוניינת להנחיל לדור הצעיר את זכרון השואה בדרך חדשה ומיוחדת״ אומר איתן בן חיים מ״יד ושם״ בהרבה מאוד פרגון לנוער האשדודי.

המיזם מו-זיקה מפגיש את בני הנוער עם טקסטים שכתבו ניצולי שואה, המבטא את הישרדותם ואת מאבקם האישי לשוב ולהיאחז בחיים. ״אדם שהיה בגטו או במחנה ראה כל כך הרבה אכזריות, עיוותים, שרירות לב. כלום יוכל לחיות חיים רגילים, לשאת אישה, להוליד ילדים, לפתח קריירה, לרגוז על דברים של מה בכך ולשמוח על דברים של מה בכך? התשובה המפתיעה היא כן. הניצול עשה זאת!״ קובע סופר השואה מר אהרון אפלפלד, במאמר המצוטט בראש החוברת שהופקה במיוחד עבור המיזם ובו כל השירים שנכללו במיזם השנה.

שיתוף הפעולה הפורה בין ״יד ושם״ לאשדוד הניב תוצאה חינוכית מרשימה. עשרות תלמידים נבחרו להשתתף במיזם, לאחר שעברו תהליכי מיון ובחירה, ובהם כשרונות מתחומי הנגינה (כל הכלים ואפילו כלים מיוחדים כמו קסילופון, קלרינט, סקסופון..), ההלחנה והשירה. ״התלמידים במיזם השתתפו בסדנאות מיוחדות וסיירו ביד ושם ולאחר מכן עסקו בהלחנה, בעיבודים ובחזרות למופע״ אומרת גב׳ אתי מלכא – מנהלת המחלקה במינהל החינוך שמלווה את המיזם ואחראית על המערך הלוגיסטי, בניית תכנית המופעים במתנ״ס דיונה, שיבוץ והסעת התלמידים אל המופע ובחזרה. ואכן, התלמידים הכישרוניים מאשדוד הביאו לידי ביטוי את יכולותיהם בהלחנת כל השירים, בעיבודים המרשימים ובעיקר במופעים עצמם, ברמת הביצוע המקצועי והמושלם אל מול עיניהם האוהדות של כ-4,000 תלמידי כיתות י״א-י״ב, מהתיכוניים באשדוד.

בין הטקסטים שהולחנו אפשר למצוא שירים שכתבו משוררים וסופרים כדוגמת פרומו לוי, אבא קובנר, דן פגיס, הלינה בירנבאום ועוד. את הטקסטים הלחינו ובצעו 24 תלמידים נבחרים מאשדוד, תלמידי ביה"ס התיכוניים בעיר, בליווי מקצועי של חברת ״מלינק הפקות חינוכיות״.

ב״יד ושם״ כאמור מפרגנים לבני הנוער מאשדוד, המצליחים לבטא בכישרון רב את רוחו של המיזם ורעיונותיו החינוכיים ולהגשים את הערך המרכזי שבו בני נוער מצליחים לשמר את הזיכרון בקרב קולגות בני גילם. כן משבחים הם את מינהל החינוך על ההתמודדות המוצלחת וארוכת השנים עם פרויקט כה מורכב הכרוך בהרבה מאוד השקעה אך תוצאותיו משמעותיות מאוד לשימור זיכרון השואה.

על כך אומר אריה מימון, ראש מינהל החינוך, ״אנו מעריכים מאוד את תלמידינו ואת יכולותיהם ובכל שנה אנו מגלים עוד ועוד צעירים כישרוניים המסוגלים להעלות את המיזם לשיאים חדשים. תודה ל״יד ושם״ על המיזם המשותף. זו דרך נוספת ומרתקת להנצחת זכרון השואה״.

מחר, ערב הגאלה המיוחד שיתקיים במתנ״ס דיונה יהיה ערב המסכם למיזם המוצלח, בו ישתתפו ניצולי שואה ובני משפחותיהם, תלמידי בית ספר אורט, נציגי יד ושם ומכובדים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*