מה כוללת ביקורת מבנים?

מה כוללת ביקורת מבנים?

עוברים להתגורר בבניין חדש? חוששים שמה דבר מה במבנה בו אתם גרים אינו תקין? עם כל הכבוד לתחושה האישית שלכם, ולסקירה שאתם מבצעים במו עיניכם, על מנת לקבל שקט נפשי של ממש לגבי טיב הבנייה עליכם להיעזר במומחים. מבחינה מעשית, אלו הן חברות הפועלות בשדה המשחק של ביקורת מבנים (ידוע גם בתור "בדק בית"), הנעזרות בכוח אדם מיומן ובציוד מתקדם במטרה לאתר שלל בעיות במבנה. המאמר הנוכחי מתייחס לבדיקות שבלעדיהן ביקורת מבנים לא יכולה להיות שלמה כיום.

בדיקה לאיתור ליקויי בניה

חלק מרכזי בביקורת המבנים נוגע לליקויי הבניה, אשר עשויים להיות בעל מגוון רחב של צורות. ברמה ההגדרה, מדובר הוא על פגמים או כשלים במבנה שפוגעים או עלולים לכלול בתוכם פגיעה בערך המבנה, בשלמות שלו, במראה החיצוני, בהנאה השימוש בו, וכמובן – גם בבטיחות שלו. הליקויים הפשוטים יותר הם אלה הקוסמטיים, שמבטאים פגם אסתטי במהותו במבנה, ולכן לרוב לא כוללים בתוכם פוטנציאל נזק משמעותי לו או לאלה הנמצאים בתוכו: הבדלי צבע או טקסטורה בריצוף, למשל, עונים על ההגדרה הזו, וכך גם גימור גבשושי של הקירות.

התמונה הופכת למורכבת יותר כאשר מתבוננים על נזקים שכוללים בתוכם, כשהם חמורים, פוטנציאל לנזק – ועקב כך גם ירידת ערך של המבנה. בין היתר, מדובר כאן על שקיעת רצפה, סדקים עמוקים בקירות, נזילות, בעיות רטיבות ועובש ועוד. המכנה המשותף לפגמים האלה הוא שלעולם הם לא ייפתרו מעצמם, אלא ההיפך הגמור: בהיעדר טיפול הולם הם רק מחמירים ומסכנים עוד יותר את המבנה ואלה הנמצאים בתוכו. זו הסיבה בגינה איתור מוקדם של הכשלים האלה הוא בגדר חובה של ממש.

סוג אחר של ליקויים הוא ליקויי החשמל למיניהם, אשר גם הם מסכני חיים. התקנה לא נכונה של מערכות החשמל, היעדר הארקה או חדירה של מובילי החשמל מהגג הם רק חלק מהסכנות שחברות המבצעות ביקורת מבנים מנסות לעמוד עליהם. היות וכיום יש מודעות הולכת וגוברת לקרינה ולנזקיה, ביקורת קרינה (ובעיקר קרינה אלקטרומגנטית) עשויה בהחלט לשמש חלק מביקורת המבנים.

איטום ובידוד

בדיקות חיוניות אחרות במהלך ביקורת מבנים נוגעות למידה בה המבנה מציע איטום, בעיקר בפני נוזלים, כשהשאיפה היחידה היא לאיטום ללא דופי. ברשות החברות המקצועיות הפועלות בשדה המשחק ציוד המאפשר לאתר את בעיות האיטום כבר בשלביהן הראשונים, עוד לפני שהדבר נותן את אותותיו בשטח.

את הבידוד של המבנה לא ניתן להפריד גם כן מביצוע הבדיקות, כאשר מדובר כאן על הן בידוד תרמי והן על בידוד אקוסטי. המטרה של החברה הבודקת היא לוודא שהבידוד של המבנה הוא אכן מופתי, בין השאר באמצעות סקירה של החומרים בהם נעשה שימוש, טיב העבודה והמצב בפועל. מכיוון שבעיות בידוד משפיעות לרעה על החיים של דיירי המבנה, אין לזלזל בבדיקות האלה כלל וכלל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*