מה זה החזר מס ומה הקריטריונים לקבל אותו?

מה זה החזר מס ומה הקריטריונים לקבל אותו?

ישראלים רבים לא מודעים לעובדה שמגיע להם לא מעט כסף, לפעמים מדובר בעשרות אלפי שקלים בגין החזרי מס. למעשה, החזר מס הוא ההפרש בין הסכום ששילמתם בפועל דרך המשכורת שלכם או ישירות למס הכנסה במידה ואתם עצמאיים לבין מה שהייתם אמורים לשלם.

כדי להבין האם מגיע לכם החזר מס, עליכם לבצע בדיקת החזר מס ולמלא פרטים כמו מה המשכורת החודשית הממוצעת שלכם, מה המשכורת של בן או בת הזוג שלכם, האם יש לך ולבן/בת הזוג שלך תואר אקדמאי, האם יש או אין לך הפסדים/רווחים בשוק ההון, האם אתה גרוש/משלם מזונות, האם היית בתקופת אבטחה בחצי שנה אחרונה או הוצאת לחל“ת, האם החלפת עבודות בחצי שנה האחרונה, האם נולדו לך ילדים ב-6 השנים האחרונות והאם מכרת נכס ב-6 השנים האחרונות ושילמת עליו מס שבח. המענה על כל השאלות הללו הוא חלק בלתי נפרד ממה שנקרא בדיקת החזר מס.

מהן נקודות זיכוי של מס הכנסה?

נקודות זיכוי הן למעשה סכום אותו מקזזים ממס הכנסה על סוגים שונים של הכנסות באותה שנת מס. יש נקודות שמגיעות לכל סוגי ההכנסות ויש נקודות ספציפיות שמגיעות רק לקבוצות מסוימות באוכלוסיה.

קריטריונים נוספים לקבלת החזר מס

  • החזרי מס לחיילים משוחררים – בתקופה של 36 חודשים מהיום שחייל סיים את שירות החובה שלו (כולל שירות משטרה, שירות לאומי או משמר הגבול) הוא זכאי לקבלת נקודות זיכוי ממס הכנסה. במצבים בהן אותן נקודות לא ממומשות על פי חוק, החייל צריך לקבל החזר מס ממס הכנסה.
  • אמהות טריות- רוב האמהות שיולדות אינן שומרות על עקביות במקום העבודה שלהן הן באותה שנה שבה ילדו והן בשנה העוקבת. לאמהות גם כן מגיעות נקודות זיכוי ולא תמיד הן מנוצלות עד הסוף. מסיבות אלה אמהות רבות זוכות להחזרי מס.
  • החזר מס למורים – מכיון ולעתים מורים יוצאים לשנת שבתון, יש להם זכויות מיוחדות ומענקים, לא פעם הם זכאים להחזרים ממס הכנסה.
  • עולים חדשים – עולים חדשים זכאים גם כן לקבלת נקודות זיכוי ויש לא מעט מקרים שבהם המעסיקים לא מזינים כמו שצריך את אותן נקודות בתלוש ואז בסוף השנה מגלים שמגיע להם החזרי מס.
  • החזר מס לאזרחים ביישובי ספר ובעיירות פיתוח – אזרחים המתגוררים ביישובים אלה, זכאים על פי המדינה לקבלת נקודות זיכוי וכאשר אלה לא מנוצלות הם מקבלים החזר.

בנוסף, המדינה נותנת החזרי מס על ביטוחים עד גובה מסוים, על קרנות פנסיה, קופות גמל ועוד. כדי להבין האם וכמה כסף מגיע לכם ממס הכנסה, עליכם לבצע בדיקת מס ולהגיש את כל המסמכים הרלוונטיים לקבלת הכסף. מס הכנסה לא יפנה אליכם, אם לא תפנו אליהם בבקשה לברר את הנושא.

צילום: freepik

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*