מהי צוואה הדדית?

מהי צוואה הדדית?

עריכת צוואה אינה דבר פשוט בשום שלב בחיים. גם כתיבתה באופן הדדי על ידי שני בני זוג שרוצים לדאוג אחד לשני לאחר פטירת אחד מהם, עלולה להיות ארוע לא משמח. כמו כן טיפול בצוואה לאחר פטירת אדם קרוב, אינה דבר קל. כאשר מישהו קרוב לנו הולך לעולמו – מלבד התמודדות עם העצב והסידורים הדרושים עבור מנוחת והנצחת הנפטר, יש לעסוק פעמים רבות גם בצוואה וירושה שנותרת מאחור. ישנם רבים שבוחרים להותיר אחריהם צוואה הדדית. אבל מהי אותה צוואה? ומה זה אומר עבור שאריו של המנוח? הכול בהמשך.

חלק גדול מההתמודדות בחיים, היא התמודדות עם המוות. כאשר סבים, הורים, אחים או בני זוג הולכים לעולמם – מה שנותר מלבד הזיכרונות, הם גם נכסים ורכוש אותו מותיר המוריש בלכתו. ישנן מספר שיטות לאופן חלוקת עיזבון שהותיר אחריו הנפטר, ביניהן גם צוואה הדדית. לכן חשוב להבין מה משמעותה.

צוואה הדדית נועדה עבור בני זוג שרוצים לכתוב צוואה (זהה, בדרך כלל) באותו מועד תוך הסתמכות אחד על השני. צוואות כאלה נועדו כדי לדאוג לבני הזוג לאחר המוות. בדרך כלל בצוואה זו אחד מוריש את כל רכושו לבת זוגו, או אחת מורישה את כל רכושה לבן הזוג. האפשרות של ביטול מסמך כזה מוגבל ונעשה רק על פי הוראות החוק.

מה משמעותה של הצוואה?

כאשר אדם מותיר אחריו צוואה הדדית, הוא קובע לרוב כי כלל ההון, הנכסים והרכוש שלו יעבור לבעל או לאישה, בעוד שרק לאחר שאלה יעזבו את העולם – יעבור הרכוש אל הילדים ואל הנכדים. בכך מבטיחים בני זוג שהאלמנים שלהם לא יוותרו בלי דירה ורכוש לאחר לכתם. האפשרות של ביטול צוואה זו אמנם מוגבלת, אך מותירה בין היתר לבן הזוג שנותר בחיים לעשות כרצונו ברכוש ובממון שקיבל. לעיתים ישנן הוראות מגבילות בתוך הצוואה, שנועדו כדי למנוע ביצוע פעולות בנכסים.

לסיכום כתיבת צוואה הדדית – נועד לטפל בעניינם של בעל או אישה לאחר מות אחד מבני הזוג. את הצוואה רצוי לכתוב אצל עורך דין לענייני צוואות, ולאשר אצל נוטריון. הצוואות נערכות בשני מסמכים שונים, או על ידי כתיבת מסמך אחד הדדי שבו כל הפרטים האמורים.

ביטול ופסילת צוואה הדדית

במידה והמוריש שנותר בחיים מעוניין לבטל את הצוואה, הוא יכול לעשות זאת רק על פי הוראות סעיף 8א לחוק הירושה. אם אתם צאצאים של אדם שהוריש את כל רכושו לבן או בת הזוג והדבר נראה בעינכם כלא ראוי או לא צודק, יש לפנות אל עורך דין מיומן בענייני ירושה ולהבין מהן האופציות לפסילת הצוואה, כך תוכלו למנוע נזקים כלכלים כאלה ואחרים. אז אם יש בעיות עם ירושה – פנו לעורך דין שיודע כיצד לפתור את הדברים על הצד הטוב ביותר.

קיראו עוד על צוואה הדדית כאן: https://ygoldlaw.co.il/?page_id=2739

למידע נוסף בקרו באתר של עו"ד יצחק גולדשטיין: https://ygoldlaw.co.il/

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*