מהי מערכת BI ואיך היא יכולה לתרום לארגון שלנו?

מהי מערכת BI ואיך היא יכולה לתרום לארגון שלנו?

מהי מערכת BI? אילו סוגי עסקים צריכים אותה, וכיצד היא יכולה להועיל להם? כל מה שחשבתם שידעתם על איסוף נתונים וקבלת החלטות אסטרטגיות הולך להשתנות. כנסו וגלו למה

בינה עסקית (BI) היא תהליך מונחה טכנולוגיה לניתוח נתונים ואספקת מידע בר-פעולה המסייע למנהלים ולעובדים לקבל החלטות עסקיות מושכלות. כחלק מתהליך ה- BI, ארגונים אוספים נתונים ממערכות IT פנימיות וממקורות חיצוניים, מכינים אותם לניתוח, מריצים שאילתות מול הנתונים ויוצרים הדמיות נתונים, לוחות מחוונים ודוחות. כל אלו מסייעים להפוך את תוצאות הניתוח לזמינות לצורך תכנון אסטרטגי, החלטות תפעוליות וביצוען.

המטרה הסופית של יוזמות BI היא להניע החלטות עסקיות טובות יותר המאפשרות לארגונים להגדיל הכנסות, לשפר את היעילות התפעולית ולהשיג יתרונות תחרותיים על פני יריבים עסקיים. כדי להשיג מטרה זו, BI משלב כלי ניתוח, ניהול נתונים ודיווח, בתוספת מתודולוגיות שונות לניהול וניתוח נתונים.

מדוע מערכות BI חשובות לארגון?

בסך הכל תפקידה של מערכת BI הוא לשפר את הפעילות העסקית של הארגון באמצעות שימוש בנתונים רלוונטיים. חברות שמשתמשות ביעילות בכלים וטכניקות BI יכולות לתרגם את הנתונים שנאספו לתובנות חשובות לגבי התהליכים והאסטרטגיות העסקיות שלהן. לאחר מכן ניתן להשתמש בתובנות כאלה כדי לקבל החלטות עסקיות טובות יותר המגדילות את הפרודוקטיביות וההכנסות, מה שמוביל לצמיחה עסקית מואצת ולרווחים גבוהים יותר.

ללא BI, ארגונים לא יכולים לנצל בקלות את היתרונות של קבלת החלטות מונעת נתונים. במקום זאת, מנהלים ועובדים נאלצים לבסס החלטות עסקיות חשובות על גורמים אחרים, כמו ידע מצטבר, חוויות קודמות, אינטואיציה ותחושות בטן. בעוד ששיטות אלו יכולות להביא להחלטות טובות, הן טומנות בחובן גם פוטנציאל לטעויות בגלל היעדר נתונים העומדים בבסיסן.

היתרונות של בינה עסקית

תוכנית BI מצליחה מייצרת מגוון יתרונות עסקיים בארגון. לדוגמה, BI מאפשר למנהלי מחלקות C-suite  לנטר את הביצועים העסקיים באופן שוטף, כך שהם יכולים לפעול במהירות כאשר מתעוררות בעיות או הזדמנויות. ניתוח נתוני לקוחות עוזר להפוך את מאמצי השיווק, המכירות ושירות הלקוחות ליעילים יותר. ניתן לזהות צווארי בקבוק בשרשרת האספקה, הייצור וההפצה לפני שהם גורמים לנזק כספי. מנהלי משאבי אנוש מסוגלים לפקח טוב יותר על פרודוקטיביות העובדים, עלויות העבודה ונתוני כוח אדם אחרים.

בסך הכל, היתרונות העיקריים שעסקים יכולים לקבל מיישומי BI כוללים את היכולת:

  • להאיץ ולשפר את קבלת ההחלטות
  • לייעל תהליכים עסקיים פנימיים
  • להגביר את היעילות והתפוקה התפעולית
  • לזהות בעיות עסקיות שיש לטפל בהן
  • לזהות מגמות עסקיות ומגמות בשוק
  • לפתח אסטרטגיות עסקיות חזקות יותר
  • להגביר מכירות והכנסות חדשות
  • להשיג יתרון תחרותי על פני חברות יריבות

יוזמות BI מספקות גם יתרונות עסקיים מצומצמים יותר. למשל, הן מקלות על מנהלי פרויקטים לעקוב אחר מצבם של פרויקטים עסקיים, ועל ארגונים לאסוף מודיעין תחרותי על יריביהם. בנוסף, צוותי BI, ניהול נתונים ו-IT  בעצמם נהנים מבינה עסקית, תוך שימוש בה לניתוח היבטים שונים של פעולות טכנולוגיה וניתוח.

סוגי כלים ויישומים של בינה עסקית

בינה עסקית משלבת מערך רחב של יישומי ניתוח נתונים המיועדים לענות על צורכי מידע שונים. רובם נתמכים הן על ידי תוכנת BI בשירות עצמי והן על ידי פלטפורמות BI מסורתיות. רשימת טכנולוגיות ה-BI  הזמינות לארגונים כוללת את הדברים הבאים:

  • ניתוח אד הוק -ידוע גם בשם שאילתות אד-הוק, זהו אחד המרכיבים הבסיסיים של יישומי BI מודרניים ותכונה מרכזית של כלי BI בשירות עצמי. זהו תהליך של כתיבה והרצת שאילתות כדי לנתח בעיות עסקיות ספציפיות. בעוד שאילתות אד-הוק נוצרות בדרך כלל תוך כדי תנועה, לרוב הן מופעלות באופן קבוע, כאשר תוצאות הניתוח משולבות במרכזי מחוונים ובדוחות.
  • עיבוד אנליטי מקוון (OLAP) אחת מטכנולוגיות ה-BI  המוקדמות. כלי OLAP מאפשרים למשתמשים לנתח נתונים לאורך ממדים מרובים, אשר מתאימים במיוחד לשאילתות וחישובים מורכבים.
  • BI נייד – בינה עסקית ניידת הופכת יישומי BI ולוחות מחוונים לזמינים בסמארטפונים ובטאבלטים.כלי BI ניידים משמשים לעתים קרובות יותר לצפייה בנתונים מאשר לניתוחם, בדרך כלל מתוכננים עם דגש על קלות שימוש. לדוגמה, לוחות מחוונים לנייד עשויים להציג רק שתיים או שלוש הדמיות נתונים ו-KPI  כך שניתן יהיה לצפות בהם בקלות על מסך המכשיר.
  • BI בזמן אמת – ביישומי BI בזמן אמת, הנתונים מנותחים כפי שהם נוצרים, נאספים ומעובדים כדי לתת למשתמשים מבט עדכני על הפעילות העסקית, התנהגות הלקוחות, השווקים הפיננסיים ותחומי עניין אחרים. התהליךכולל לעתים קרובות הזרמת נתונים, ותומך בשימושי ניתוח החלטות, כגון ניקוד אשראי, מסחר במניות והצעות קידום מכירות ממוקדות.
  • BI תפעולי (OI) – סוג של ניתוח בזמן אמת המספק מידע למנהלים ולעובדי קו חזית בפעילות העסקית.יישומי OI נועדו לסייע בקבלת החלטות תפעולית ולאפשר פעולה מהירה יותר בנושאים שונים, כמו סיוע לנציגי מוקד טלפוני בפתירת בעיות עבור לקוחות או סיוע למנהלי לוגיסטיקה כדי להקל על צווארי בקבוק בהפצה.

איך זה תורם בפועל לארגונים בתעשיות שונות?

מקרי שימוש ספציפיים ויישומי BI משתנים מתעשייה לתעשייה. לדוגמה, חברות ביטוח ושירותים פיננסיים משתמשות ב- BI  לצורך ניתוח סיכונים במהלך תהליכי אישור הלוואות ופוליסה וכדי לזהות מוצרים נוספים שניתן להציע ללקוחות קיימים בהתבסס על התיקים הנוכחיים שלהם.

BIעוזר לקמעונאים בניהול קמפיינים שיווקיים, תכנון קידום מכירות וניהול מלאי, בעוד שהיצרנים מסתמכים על BI עבור ניתוח היסטורי וגם בזמן אמת של פעילות המפעל וכדי לעזור להם לנהל את תכנון הייצור, הרכש וההפצה.

חברות תעופה ורשתות בתי מלון משתמשות ב- BI  לצורך מעקב אחר קיבולת טיסות ושיעורי תפוסת חדרים, קביעת והתאמת מחירים ותזמון עובדים.

בארגוני בריאות, BI וכלי אנליטיקה מסייעים באבחון של מחלות ומצבים רפואיים אחרים ובמאמצים לשפר את הטיפול בחולים ואת תוצאות הטיפולים.

אוניברסיטאות ומערכות חינוך נעזרות במערכות BI כדי לפקח על מדדי ביצועים כלליים של תלמידים ולזהות את מי שעשויים להזדקק לסיוע, בין היתר.

ולסיום, מה מגדיר יישום, הבנה ושימוש מוצלח של בינה עסקית בארגון?

ב- 3 מילים: מהירות, פונקציונליות וסדר.

גישה לכל המידע הדרוש ברגע נתון הופכת מערכות בינה עסקית לתמיכה חזקה במנהלים של מחלקות רבות של חברות. זה חל במיוחד על מנהלי מחלקות כספים, מכירות ו-IT  וכן חברי מועצות ניהול.

מערכות BI הן כלי IT אינטואיטיביים שבאמת מקלים על העבודה. השימוש בפתרונות BI מציע הזדמנויות עוצמתיות להגברת היעילות העסקית הכוללת ברמה התפעולית.

עבור חברות המתפתחות באופן דינמי, BI יכול לעזור להשיג הרבה KPIs רלוונטיים וניתנים לניטור (או שכבר מנוטרים) שישתפרו לאחר היישום. הערך המוסף המכריע הוא שמירה על ארגון טוב יותר של נתונים ושיפור זרימת הידע בחברה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*