מהות מציגה: אשדוד חושבת הורים

מהות מציגה: אשדוד חושבת הורים

הורים במציאות לא צפויה: איך אנחנו צולחים את המשבר הבא?

כנס "אשדוד חושבת הורים" שהתקיים ביום חמישי האחרון במרכז להורות משמעותית באשדוד עסק באתגרים העומדים בפני ההורים בתקופה הנוכחית, מה קרה לנו, כהורים וכמשפחה בשנתיים האחרונות ומהן הדרכים היעילות לצאת מהמשבר הזה וגם הבא שבוא יבוא.

הכנס התקיים בחמישי האחרון במרכז להורות משמעותית מבית מהות, הרשות העירונית לביטחון וחוסן קהילתי באשדוד, יחד עם און לייף, גוף התוכן מקבוצת הארץ-דה מרקר, והוקדש השנה להורים החיים בתקופה לא צפויה –  אחרי שנה וחצי של מגיפת הקורונה, משבר בריאותי וחברתי מתמשך ומשבר בטחוני שנגע לכל תושבי הדרום והמרכז. .

מיה איידן, כתבת הרווחה של חדשות 13 שהנחתה את האירוע פתחה במילים האלה:

"השנה וחצי האחרונות היו פשוט חיים במציאות שלא הכרנו, בטח ובטח כאן באשדוד. אנחנו אמנם יודעים להתאים את המציאות של החיים למציאות החיצונית בחוץ ואני יודעת שיש פה חוסן מדהים להורים ולקהילה מהעיסוק שלי ומהסיקור שלי בעת משבר כאן באשדוד, אבל הפעם נקדיש כנס שלם למען אלו שהיו בחזית המאבק, לא צוותי הרפואה אלא מי שעמד לא פחות במוקד ובחזית המאבק בקורונה ואלו היו ההורים שנשאו בנטל ביום יום."

צילום: דודו קקון

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ששלח ברכה מוקלטת אמר: "

" אשדוד היא עיר חושבת הורים, מאוד מאוד וותיקה, עם מרכז הורות שהוקם לפני כמעט 20 שנה ובעינינו מהווה מרכיב טבעי, חיוני וחשוב בשירות הכולל שאנחנו מעניקים לתושבים שלנו.

הורות היא מקצוע שאף אחד לא מלמד אותנו ואנחנו מגיעים אליו עם הנישואים ולידת הילדים, בהמשך מסתמכים על ליווי ההורים שלנו, הסבים והסבתות, עם השנים, ובמיוחד בעשור האחרון, תחת הניהול של גב' סימונה מורלי, מנכ"לית מהות, מרכז החינוך שלנו התמקצע וקנה לו שם והפך לגורם חשוב ברמה המקומית והארצית, ובעיני מוסדות אקדמיים שעוסקים בנושא הורות.

המרכז מהווה היום כתובת וזרוע עם יכולת יישומית להורים צעירים שצמאים ליד מכוונת.

זו ההזדמנות להחמיא ולהודות לגברת סימונה מורלי על המקצועיות שהיא מעניקה לחברה מהות ויחד עם יו"ר הרב מני אזולאי, איש חינוך ומורה דרך. הרב מני אזולאי מביא לחברת מהות את הממד הרוחני החינוכי וערך מוסף מיוחד בתפקיד יו"ר החברה.

באשדוד פיתחנו לאורך השנים מודל שרואה בתחום ההורות מסגרת משלימה ומרכיב חיוני ברצף החינוכי. לאור ההשפעה שכולנו מכירים שיש לבית ולמשפחה על התוצאה החינוכית.

צילום: אונלייף

ההורים הצעירים של היום, יותר מאשר בעבר, אינם מסתפקים בעזרה של הורים ובספרי הדרכה, הם מחפשים כתובת להכוונה וייעוץ והם רוצים להיות הורים טובים יותר. בהנחה שההורה הטוב יותר שווה ילד טוב יותר, שווה חברה טובה יותר וזו השאיפה של כולנו בלהיות מודרניים. להיות חברה טובה ובריאה ככל שניתן."

הגברת סימונה מורלי מנכ"לית מהות הדגישה בדבריה את חשיבות המרכז להורות משמעותית:

"ההורות היום חווה אתגרים שלא הכירה בעבר, נמצאת בתהליך מתמשך של הגדרה מחדש.

הקצב המהיר והתובענות ההולכת וגדלה בעולם העבודה, בעולם הקריירה, הם רק חלק מהקשיים בהם הורים מתמודדים והופכים את משימת ההורות למאתגרת, מורכבת וכולנו חשים זאת כהורים והן כאנשי מקצוע.

המרכז להורות משמעותית פועל במסגרת מהות, הראשות העירונית לביטחון חוסן קהילתי שלי הזכות למנכ"ל אותה. כחלק מהתפיסה הכוללת שתחום המניעה בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, מתן מענה לעולים בהיבט הרב תרבותי, מניעה, טיפול, ובל נשכח גם את המניעה שלישונית שזה הטיפול והשיקום.

צילום: דודו קקון

אנו במהות מאמינים כי להורים יש תפקיד משמעותי במניעת תופעות בלתי רצויות ואה סוציאליות. משבר הקורונה הביא עימו מציאות שונה. חשנו כולנו כי הקרקע פורייה להתפתחותם של אתגרים בלתי צפויים. המציאות החדשה אשר נכפתה עלינו בתקופה האחרונה גרמה לנו לפתח מודלים מותאמים לתקופה. המרכז מהווה מרכז למידה והעשרה להורים לחיזוק מעמדם ומקומם במשפחה, במערכות החינוך, במקומות העבודה ובקהילה.

אבל אתגרי ההורות רחבים הרבה יותר ואנו שמים לנו למטרה להמשיך ולקדם את ההורות והמשפחה תוך שאיפה להנהיג מדיניות ממוקדת משפחה במדינת ישראל, אשר תבוא לידי ביטוי בין היתר באמצעות חקיקה והקצאת משאבים ממוסדים לטובת ההורים, לליווי, הדרכה ותמיכה. אנו התברכנו בראש עיר שמאמין בנושא ההורות.

צילום: דודו קקון

אז עיני נשואות למקבלי ההחלטות, הן ברמה הארצית והן ברמת השלטון המקומי, לשרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, למר חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, לנוכחים בכנס זה, חבר הכנסת יעקב מרגי סגן יו"ר הכנסת ויו"ר ועדת החינוך לשעבר. גברת אודליה כהן סגנית יו"ר ועד ההורים הארצית, לפעול למען קידום מדיניות ממוקדת הורות ומשפחה."

בכנס הוצג מחקרה של של פרופ' דורית ארם, ראש מעבדת המחקר לגיל הרך באוניברסיטת תל אביב שבדק את ההתנהגות ההורית לאורך שנת המשבר שחושף כי במהלך הסגר הראשון הורים דיווחו על ירידה מובהקת בגילויי האהבה כלפי ילדיהם בהשוואה לימי שיגרה, ועד רגע זה לא חזרנו למצב טרום הקורונה. כמו כן, על אף שהותם של כל בני המשפחה בבית, הורים דיווחו כי מידת השותפות בין ההורים בבית ירדה באופן מובהק עם פרוץ המגפה ולא ניכר שינוי במצב הזה גם לא שנה אחרי.

מיכל דליות ושרון פאר, מחברי הספר "המתכון לגידול ילדים מוצלחים" סיפרו על הראיונות שקיימו עם הוריהם של ישראלים מצטיינים במיוחד ומה נוכל אנחנו לעשות כדי להמשיך לטפח שגרה חיובית ומצמיחה עבור ילדינו. דליות הבהירה שלא כל אחד צריך להיות ערן זהבי, או למכור חברה במיליוני דולרים. "אין ילד שאין לו ניצוץ של משהו, אחד זה כדורגל, אחד זה בלעצבן, אחד זה בלקפוץ, אחד בלבשל, אחד בלדבר, אחד בלעבוד עם הידיים ואחד בלעבוד עם הראש. כל הורה צריך להתאמץ ולגלות את המשהו המיוחד הזה אצל הבת שלו כדי לעבוד בזה. " דליות הבהירה מה השגיאה של הורים רבים ואיך לא לייצר ילדים בינוניים. "הילד המודרני החדש הוא ילד עטוף, כולו מלא פצפצים וכתוב עליו שביר ויש לו גם קסדה של אופניים, בואו לא נעשה את זה, בואו לא נפנה מכשולים מדרכו כדי שלא יתאמץ ולא יהיה לו קשה, כשעושים את זה ככה אז זה הילד שאנחנו חושבים שיגיע לבינוניות, כי אנחנו אחד התפקידים שלנו לדחוף, לאתגר, להגיד לו תעז, אתה נופל נכון בוא נעשה לך פלסטר חיבוק ושוב לנסות שוב.".

צילום: דודו קקון

ח"כ יעקב מרגי, סגן יו"ר הכנסת ויו"ר ועדת החינוך היוצא של הכנסת, אמר במסגרת הפאנל שבו השתתף את הדברים הבאים:

"מערכת החינוך לא במציאות משתנה, היא הוקמה לפני 70 שנה בטלאים ומאז עוד ועוד טלאים, צריך אומץ, צריך שכל שר חינוך ייקח את הבעיה ויגיד אין לנו מערכת חינוך עצמאית ובוא נשנה, לעשות אותה חדשנית וקלילה, אף אחד לא ייקח למורים כלום, הפוך, אני בעד להגדיל להם את השכר אבל גם בעד להגדיל במכונים להכשרת מורים ואקדמיה ולהפוך אותו למקצוע מועדף עם שכר גבוה כמו בהייטק ואין לי בעיה. נשנה את שיטת ההוראה וההדרכה ונעשה אותה עדכנית וקלילה."

גילית אבטליון, מנהלת המרכז להורות משמעותית. צילום: אונלייף

מיד אחרי הפאנל עלתה מנהלת המרכז להורות משמעותית הגב׳ גילית אבטליון הרחיבה בנושא המשפחה המאושרת ועל הדרך למצוא את האושר שבדרך.

את הכנס חתם פאנל חצי צוחק חצי בוכה 'הצילו! אפשר להתחרט?'  בהשתתפות השחקן אבי גרייניק, הסטנדאפיסטית נויה מנדל ו'האמא הוויראלית' ומייסדת מיזם 'ים של חברים', שירי לוי קניגסברג  ששיתפו את הקהל שהתגלגל מצחוק בחוויות שלהם מהסגר, הבידודים, המתווים, והתווים. רגעי המשבר והשמחה ואיך הומור עזר לכל אחד מהם ולסובבים אותם לשרוד את המצב.

צילום: אונלייף

שירי קניגסברג לוי סיפרה על חייה:

"ארבע ילדים, 4 מתווים. עד שהבנתי מה זה התו הירוק יצא התו השמח.

בהתחלת הקורונה מצאתי את עצמי קמה בבוקר 4 ילדים ואין לי שמץ מי הולך לאן, עמדתי בבוקר ואמרתי לזיו בעלי את מי מעירים? מדברים על מציאות משתנה והדבר היחיד שלא השתנה זה בעלי שנשאר אותו דבר כל הקורונה, השקע בספה זהו זה מה שכל הקורונה, איפה ההשתנות פה, לא קיימת אצל בעלי."

וברצינות, היא סיפרה על המיזם 'ים של חברים' שהקימה במהלך הקורונה ונאבק בחרמות על ילדים בבתי הספר. " אם פעם אחת הורה לילד מחרים ייקח אותו ביד ויכאב לו בכיס שהוא מפסיד יום עבודה, ויחפשו לו מסגרת שלא תקבל אותם, אז יהיה שינוי. "

צילום: אונלייף

אבי גרנייק, שחקן, סטנדאפיסט ומוזיקאי ואב לילד אחד מתל אביב סיפר איך גילה את עצמו ואת המשפחה בתקופה הזו.

"חצי השנה הראשונה של שני הסגרים היו מהתקופות היפות בחיים שלי, ואולי יש פה עוד אנשים שזה ככה אצלם, אני תולה את זה ב- ADHD, אם יש אנשים שיש להם הפרעות קשב, בחצי שנה הראשונה אני חושב שהיה משהו בזה שהעולם עצר שאנשים יכלו לחשוב בקצב שלהם." בהמשך בגילוי לב סיפר גרייניק את הזווית שלו לזוגיות. "לא קל להיות גבר, כי לא כל הגברים אותו דבר. חלק לא מבוטל מהנשים רוצות גבר רגיש עד שהוא רגיש מדי ואז תהיה גבר ואל תהיה רגיש מדי"

הסטנדאפיסטית נויה מנדל מתגוררת באלקנה עם בן הזקונים בן העשרה אחרי שחיתנה במהלך הקורונה שלושה מילדיה הבוגרים. על המתבגר סיפרה את הדברים הבאים" זה גיל שהם כל חצי שעה עגולה רעבים וכל רגע מה יש לאכול, לאכול, ותוך כדי אני שומעת  דיבורים מישהו מדבר איתו ואני אומרת לו משהו מדבר בכיס שלך, אז הוא אומר כן זה המורה לספרות, מה יש לאכול? אני בשלב מסוים הגעתי למסקנה לדעתי יש לו קורונה. אם הוא מסוגל לשבת בחדר שלו שעות בסירחון הזה ולא להריח, זה סימפטום אחד יש. אם תראו איך הוא מתלבש, גם טעם אין שם."

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*