מדריך לבחירת צבע לעץ

מדריך לבחירת צבע לעץ

צביעת עץ מחייבת יידע והקפדה על כללי אצבע אחדים. היא מחייבת שימוש בחומרים ייעודיים, בכלים מתאימים ובשיטות צביעה מיוחדות. כמו כן היא מחייבת הבדלה בין צביעת עץ חדש לבין חידוש עץ ישן באמצעות צביעתו.

עץ חדש מחייב השלמת תהליך עיבודו באמצעות הצביעה, לכן נדרשת שימת לב מיוחדת, ובמיוחד- המתנה של כחצי שנה לפני הצביעה, הואיל ולאחר ניסור העת והקצעתו הוא אטום והופך את הצביעה לבלתי יעילה. לאחר פרק זמן זה יועם הברק שהותיר בו הניסור, יפחתו אחוזי הלחות שלו כך שהצבע הייעודי יוכל לחדור את השכבה החיצונית.

צביעת עץ ישן, לעומת זאת, מצריכה הסרת הצבע הקיים באמצעות מסיר צבע ייעודי, ועל פי הצורך- העלמת שריטות, מילוי חריצים והכנת המשטח כך שיהיה חלק ומתאים לצביעה.

  1. הקפידו לבחור את הצבע המתאים לסוג העץ. אל תהססו לקבל ייעוץ ממומחים.
  2. השתמשו במברשת מתאימה.
  3.  הקפידו על צבע שמיועד לעץ וקראו היטב את הוראות השימוש. יש צבעים שנדרשות צביעות אחדות שלהן בעוד בצבעים אחרים די בצביעה אחת בלבד.
  4. קיימים צבעים על בסיס שמן וצבעים על בסיס מים. אלה ואלה עשויות לתת תוצאות טובות ויפות, אולם קיימים הבדלים אחדים ביניהם: צבע שמן עדיף להסתרת פגמים בעוד צבע מים אטום יותר, צבע מים מתייבש מהר יותר וקל יותר לשטוף את המברשות ללא צורך במדלל, צבע שמן מתאים לצביעת משטחים גדולים יותר שניתן להמתין זמן ממושך יותר להתייבשותו.
  5. גימור שקוף ישמור על מראה העץ המקורי בעוד גימור חצי שקוף יגן עליו טוב יותר לטווח הארוך.
  6. העדפת צבע היא תלוית-טעם. בחרו צבע שמתאים לכם, שמרגיע אתכם, שבא לכם נעים בעין. הצבע, כשלעצמו, ודאי מהווה שיקול בבחירה אבל לא פחות חשוב להקפיד על צביעה נכונה על פי המלצת מומחים.
  7. חשוב לדעת כי עץ הוא חומר טבעי הרגיש לשינויי מזג האוויר, לחום, ללחות, לרטיבות, לתהליכי שחיקה טבעיים, רגישות זה הופכת אותו ל"מועמד ודאי" לשינוי צבע. שימוש בלכה יגן לא רק על איכות העץ ועל עמידותו אלא ישפר את חזותו ויעצים את הרושם שלו. לפני רכישת לכה, בררו כי מדובר בלכה איכותית, המסננת את קרני השמש, מונעת חדירת לחות ועם זאת מאפשרת לעץ לנשום.
  8. צביעת עץ חיצונית מחייבת שימוש בצבע ייעודי לחיצונית על מנת להפיק ממנהו את המרב ובכך להגן על העץ היטב.
  9. חשוב לבצע את הצביעה כאשר מזג האוויר מתאים ונעים, כשהשמש אינה קופחת והגשם אינו מרטיב. נזקי מזג האוויר עלולים להיות קשים ולהקשות מאוד גם על תהליך ביצוע הצבע.
  10. בשורה התחתונה: סוג הצבע ואיכותו, בחירת צבע ייעודי לעץ על פי הסוג המיוחד שלו, הקפדה על אופן הביצוע הנדרש למיצוי מרבי ומיטבי של הצבע חשובים לא פחות מאשר בחירת הצבע. צבעים אינם נבדלים זה מזה בתכונות ובאיכות.

גם אם נדמה לכם שאתם יכולים לעשות זאת במו ידיכם והשיקול הכספי- הטבעי והלגיטימי- שבבסיסו מונח הרצון ואולי אף הצורך לחסוך כסף, אתם עלולים למצוא עצמכם במצב, שבו הנזק שייגרם מהעבודה במו ידיכם עולה על התועלת של החיסכון הכספי, ולגרום, בעצם, להוצאה כפולה. גם צביעת עץ חדש וגם לחידוש צבע של עץ ישן מחייבים מקצועיות והקפדה על בחירה מושכלת של סוג הצבע וצביעה מחושבת.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*