מבצע 'שומר החומות' – שלב הסיכומים

מבצע 'שומר החומות' – שלב הסיכומים

מבצע "שומר החומות" שהחל ביום ירושלים, כ"ח באייר ה'תשפ"א, 10 במאי 2021, במטחי רקטות שהחמאס ירה לאזור ירושלים ועוטף עזה, הגיע לסיומו בהפסקת אש שנכנסה לתוקף ב-21 במאי 2021 בשעה 02:00 אחר חצות. 11 ימים ארך המבצע והבוקר קיים ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ישיבת סיכום והפקת לקחים, בהשתתפות כל גורמי הביטחון וההצלה והגופים העירוניים. ד"ר לסרי פרגן לכל מי שנטל חלק במערכה ולא שכח את התושבים. "אני גאה בכם ומצדיע לכם" אמר וביקש ליישם את כל התובנות בתקווה שסבב נוסף לא יגיע.

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי זימן הבוקר את כל גופי הביטחון וההצלה, הפקע"ר, ראשי המכלולים, היחידות העירוניות וכל מי שנטל חלק במערכה האחרונה, לישיבת סיכום והפקת לקחים. את ישיבת הסיכום פתח ראש העיר בדברי תודה חמים לכל השותפים בניהול המערכה באשדוד. "תודה רבה בשם כל תושבי העיר. לאנשים הנפלאים שעושים את העבודה בחירום ובשגרה. למשטרה, מד"א וכב"ה, לראשי המכלולים, לכל היחידות העירוניות, לאגף הביטחון ולמנכ"ל העירייה ולכל מי שנטל חלק במערכה הזו. מדובר באנשי מקצוע מהמעלה הראשונה שעשו עבודה מדהימה. אני גאה בכם ומצדיע לכם. תודה לתושבי אשדוד שהוכיחו בגרות ואחריות והוכיחו יכולת עמידה מעוררת התפעלות. כל הכבוד לכולם. כולנו תפילה שלא נידרש לעוד מערכות אך אם נידרש לזה, אני יודע שיש לנו עיר חזקה עם תושבים חזקים".

בהמשך הישיבה, כל השותפים לניהול המערכה דיווחו איש איש בתחומו, בדגש על לקחים ותיקון ליקויים. נציגי המשטרה, כב"ה ומד"א ציינו לשבח את השת"פ עם עיריית אשדוד, את התיאום המרבי עם אגף הביטחון והמוקד העירוני ואת העבודה המקצועית שעושים כל מכלולים החירום והיחידות העירוניות. היקל"ר, נציג פקע"ר, שיבח אף הוא וסיכם: "זו זכות להיות שותף להתמודדות של עיריית בהסלמה האחרונה".

להלן עיקר הנתונים שדווחו ע"י ראשי המכלולים:

טילים ויירוטים: במערכה זו נורו 253 רקטות על אשדוד. כיפת ברזל הוציאה 146 מיירטים ויירטה 135 רקטות. 13 נפילות היו בעיר ובהן 10 זירות משמעותיות.

מוקד עירוני: 25,300 פניות למוקד מהן כ-15,000 בקשות למידע כללי והיתר בנושאי מיגון ופריצת מקלטים, מס רכוש, רווחה ו-136 אירועי רסס. המוקד זיהה את כל זירות הפיגוע באמצעות המצלמות והפנה כוחות על פי סדר העדיפות.

אוכלוסייה: 329 דירות ו-93 רכבים ניזוקו. 72 תושבים 21 משפחות פונו, 10 אתרי נזק במרחב הציבורי, 6 מטות משימתיים לזירות האירוע.

שירותים חברתיים: 20,876 שיחות טלפון, 120 ביקורי בית, 91 הפגת בדידות, 258 פגישות פרונטליות ו-126 טיפולים בזום, 64,400 מנות מזון ותווי קניה, משחקים ל-600 משפחות, 35 נופשונים לבעלי מוגבלויות.

חינוך: 95% מצוותי ההוראה ביסודי ובגני ילדים עמדו בקשר יומיומי עם הילדים. למידה מרחוק ל-84% מהתלמידים ביסודי ו-68% בעל יסודי. תמיכה נפשית לילדים שנקלעו למצוקת חרדה. פעילות התנדבותית של בני נוער בהסברה, ביקור בבתי קשישים, קשר טלפוני והשתתפות במשימות עירוניות.

הנדסה: 10 זירות משמעותיות. ל-7 זירות נשלחו צוותי התערבות וב-4 זירות נעשו עבודות אפקטיביות.

מכלול מידע לציבור: מאות פרסומים ועדכונים ברשתות החברתיות, באתר העירוני, בתקשורת הארצית (130 ידיעות), במקומית (134) ובחרדית. פעילות מול גבאי בתי כנסת. הסברה מול ועדי בתים ופרסומי חירום בבתים משותפים. תרגום כל הידיעות ל-5 שפות, אירוח אח"מים ליווי וסיקור בתקשורת הזרה.

משאבי אנוש: התייצבות של 82% ממצבת העובדים (יעד הרשות – 80%). הפעלת שירותי שמרטפייה ל-442 ילדים, בעזרת 35 סייעות. 35 עובדים זכו לשירות. עובדים הושאלו לעבודות במקומות שונים לפי הצורך (מוקד, ביטחון..) וכן שובצו ציבור מתנדבים למשימות בהתאם לצרכים.

מנכ"ל: שיבח את העבודה המקצועית של כל גורמי המערכת ואת השת"פ המלא עם הגורמים החיצוניים. "אני גאה בעובדים ובעבודה" אמר והדגיש כי עלינו להיות ערוכים לאירוע רב זירתי שיהיה בוודאי אתגר הרבה יותר גדול ומשמעותי.

בסיום הסקירה של כל הגורמים הודה ראש העיר שוב על העשייה המקצועית והעבודה המשותפת והמתואמת בין כולם. לסרי הביע תקווה כי התחזיות לסבב נוסף תתבדינה אך אמר כי איש לא משלה את עצמו שהשקט יהיה לנצח ולכן חשוב להפיק את הלקחים ולהיות ערוכים טוב יותר לעתיד

ד״ר לסרי ריכז את עיקר התובנות ובראשן נושא המיגון. "זו הבעיה הגדולה של העיר. למרות שאנחנו טובים מערים אחרות (בשנים האחרונות נוספו כ-4500 ממ"דים במסגרת תמ"א), יש לטפל בסוגיה זו. אם ח"ו היתה פגיעה בנפש לא היה עוזר כל הסבר על "הכי מוגן שיש" והתנהגות נכונה של התושבים" אמר והבטיח לפעול מול הממשלה ולגבש תכנית מיגון יחד עם ההנדסה כדי שלא יהיו עוד פערי מיגון בעיר.

כמו כן יושם דגש נוסף על נושא החוסן העירוני, חיזוק הקהילה, שליטה מלאה במידע והערכות מוקדמת לכל סיוע אפשרי לציבור. לתושבים יש משמעות מוחלטת ביכולת העמידה הלאומית. הם הוכיחו זאת בעבר ולאחרונה ראינו זאת גם בקורונה וגם במבצע שומר החומות, ועל כך מלוא התודה לתושבים. "אני גאה בכם ומצדיע לכם" אמר ראש העיר.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*