מבינים עקירה כירורגית

מבינים עקירה כירורגית

השיניים שלנו רגישות, והכאב שעולה מסיבוכים שונים בשיניים ובחניכיים ידוע כאחד מהכאבים העזים ביותר של הגוף. התפתחות מדע הרפואה בכלל ומדע הכירורגיה הדנטאלית בפרט מאפשרים לרופאי שיניים לבצע טיפולים חיוניים כגון עקירה כירורגית, טיפולים שעוזרים לנו להימנע מכאבי שיניים קשים, והסיבוכים הנלווים למצבים רבים במידה ולא יטופלו כראוי.

כולנו מכירים את התמונות הישנות של עקירות שיניים בקשירת חוט לדלת וטריקתה, וחלקינו אף נחשפנו בטיולים למזרח במראות משונים של טיפולי שיניים ברחוב או בשוק סואן. לנו, דיירי העולם המערבי והמפותח, סיטואציות שכאלו נראות ביזאריות במקרה הטוב, ומפחידות עד מאוד במקרה הגרוע. ועדיין, מי שחווה כאב שיניים חריף, מהסוג שמצריך עקירת שן כירורגית, יודע שהוא היה מסכים לכל טיפול ברגעי הכאב הללו, ורק שיגיע עם הבטחה למזור.

מתי מתבצעת עקירה כירורגית?

שלא כמו עקירה רגילה של שן, בה ניתן להרדים את השורש והחניכיים ולשלוף את השן בלפיתה של צבט, הרי שהעקירה הכירורגית נבחרת במקרים מאוד ספציפיים הדורשים זאת. דוגמאות למצבים בהם יש צורך בביצוע עקירה בהליך כירורגי הם:

  1. ריקבון מתקדם של שן – שן רקובה לא ניתן ללפות ולשלוף החוצה, ובמקרים בהם לא מזוהה הריקבון בצורה נכונה, הניסיון לשליפת השן עלול להוביל לשבירתה, והשארת חלק מהשן בחניכיים, מה שמוביל לסיבוכים בעתיד, ולצורך בטיפולים נוספים שיכללו הליכים כירורגיים לעקירה.
  2. שן בינה כלואה – ישנו מצב רפואי דנטאלי הנקרא שן בינה כלואה. מצב זה מתאר סיטואציה בה שן אחת או יותר מהשיניים האחוריות שבפינו, אלו המתפתחות בשלב מאוחר יותר בחיינו, כלואות בתוך מבנה שאינו מאפשר את הגמישות והמרחב הדרוש להתפתחותן. מצב זה יוצר לחץ עז ומהווה סיכון למבנה הלסת ועלול ליצור כאבים קשים וסיבוכים נוספים, ומצריך עקירה בניתוח.
  3. מחלת חניכיים מתקדמת – במקרים שונים של מחלות חניכיים מתקדמות המטופל נמצא במצב שהשן הדורשת עקירה אינה נראית לעין ולא ניתן לאחוז בה לצורך עקירה. במקרים אלו כמובן שיש צורך בהתערבות כירורגית לעקירה. (ולרוב טיפול מקדים ומתמיד במחלה הנלווית)

התאוששות מעקירה כירורגית

כמו כל הליך כירורגי, העקירה הכירורגית דורשת פרק זמן להתאוששות. שלא כמו העקירה השגרתית, שמאפשרת למטופל לחזור לשגרה באופן כמעט מיידי, הרי שהעקירה בניתוח דורשת מאיתנו להיות ערניים יותר, ולדאוג לאפשר לפה וללסת להתאושש היטב לפני החזרה לשגרת האכילה והשתייה הרגילים שלנו.

הדבר הראשון שיש להימנע ממנו הוא שטיפת חלל הפה (אפשר לשתות כמובן), שכן הנוזלים, בעיקר כשהם חמים, עלולים להוביל לדימום בשעות הראשונות לאחר העקירה. לא רק בנוזלים, אלא גם המזון שנצרך, בטח ביום הניתוח עצמו, אסור שיהיה חם, ועדיף לאכול אוכל רך ואפילו קריר. לאחר עקירה כירורגית יש להיות ערים מאוד למצבי דימום, ואף להימנע מפעילות גופנית עזה בכדי לא לעורר זרימת דם חזקה מדי לאזור.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*