מבחני כניסה לחטיבה – מה זה אומר ומי צריך את זה?

מבחני כניסה לחטיבה – מה זה אומר ומי צריך את זה?

כל מי שמכיר את תחום החינוך יודע, שיש מבחני קבלה לכיתות מחוננים בקרב ילדים בכיתות א'-ג' בערך, יש מבחני קבלה לתיכונים מסוימים, מבחני בגרות, פסיכומטרי, מבחנים שכולם נועדו לקבוע מי יכול להתקבל למסגרת מסוימת ומי יצטרך לבחור במסגרת אחרת. מטרת הבחינות היא ליצור סינון אפקטיבי ואיכותי במוסדות השונים.

בשנים האחרונות אנחנו יכולים למצוא עוד סוג של מבחנים וסינון, מדובר על מבחני כניסה לחטיבה. הרעיון הוא מאוד ברור, ישנן חטיבות ביניים שמעדיפות לא לקבל כל תלמיד שמבקש להתקבל אליהן, ועל כן הן עורכות מבחני כניסה, מבחני סינון שמטרתם לקבוע מי יכול להתאים, מי יכול להתקבל ומי לא.

צריך לומר, מבחני כניסה לחטיבה אינן מיועדים לכל הכיתות, כלומר בכל חטיבת ביניים (כיתות ז-'ט') בדרך כלל, יש כיתות רגילות אליהן כל אחד יכול להתקבל, אך לצידן יש כיתות מיוחדות שרק מי שעובר את מבחני הכניסה אליהן, יכול להתקבל. מדובר על כיתות ייעודיות שיש בהן יותר שעות לימודים בתחום מסוימים ומטרתן, להכשיר את התלמידים באותם מקצועות, במטרה שעם סיום החטיבה הם יוכלו להתקבל לכיתה בתיכון באותו תחום.

בין הכיתות הייעודיות להן יש מבחני כניסה לחטיבה, אנחנו יכולים למצוא כיתות של מחוננים, כיתות מחשבים, כיתות ללימודי מדעים, וכן כיתות אשר שייכות לפרויקטים שונים ומיוחדים של משרד החינוך או גורמים אחרים. מן הסתם, יש לא מעט תלמידים אשר מעוניינים להתקבל אל אותן מסגרות, יש גם לא מעט הורים שרוצים שהילדים שלהם יתקבלו אל אותן כיתות, לכן יש חשיבות גדולה בביצוע מבחני כניסה.

מה כוללים אותם מבחני כניסה לחטיבה?

כל חטיבת ביניים עורכת מבחני כניסה מסוג שונה, בהתאם לסוג הכיתה עבורה נערכים המבחנים. כך למשל, בכיתות מחוננים נמצא מבחנים שקשורים למתמטיקה, אנגלית וכן להבעה בעברית ומעבר לכך. מבחני קבלה לכיתות מחשבים כוללים אף הם חומר באנגלית, מתמטיקה, וכן במדעים.

צריך לזכור, מדובר על מבחני קבלה שמיועדים לילדים מתחת לגיל 13, לכן אי אפשר לערוך להם מבחני קבלה כמו אלה שנערכים בצבא או באוניברסיטה, מצד שני, יש כמובן ציפייה שאם הילד רוצה ללמוד בחטיבה בכיתה מיוחדת, כיתה מיוחסת, אז הוא צריך להיות מסוגל לענות על שאלות לא פשוטות בנושאים מסוימים, כאלה אשר קשורים לתחום אשר מאפיין את הכיתה וכן לתחומים אחרים.

על מנת להתקבל לכיתה מסוימת בחטיבת ביניים, הרי שיש לעבור את המבחנים, לשם כך אפשר ללמוד במסגרת קורס מיוחד שנערך לפני המבחן. בדרך כלל המבחנים נערכים לפני תקופת הרישום, כך שאם הילד לא עובר את המבחן הוא יוכל לחפש אופציות אחרות. ולכן גם הקורסים נערכים לפני כן, במשך מספר שבועות, בהם עוברים עם הילד על כל החומר ועל מבנה המבחן.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*