לקראת חג השבועות 10 עובדות על חלב עיזים

לקראת חג השבועות 10 עובדות על חלב עיזים

מאת: לימור בן חיים, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה "משק צוריאל".

  1. חלב עיזים עוזר בריפוי אפטות (פצעים) בפה. תרופת סבתא ידועה ממליצה על חלב עיזים טרי לטיפול מקומי באפטות בפה. מחקר שנערך בישראל על ידי המרכז הרפואי בילינסון, מצא כי 60% מכמות הווירוס הגורם לאפטות בפה נהרס כתוצאה מהוספת חלב העיזים גם כאשר מדובר בחלב מפוסטר.
  2. רק חלב עיזים ישירות מהעז לריפוי אפטות (פצעים בפה) אמנם תרופת הסבתא הייתה שתיית חלב עיזים ישירות מהעטין של העז, אולם מחקרים חדשים מצאו כי יכולת הטיפול בפצעים אילו נשמרת היטב גם בשימוש בחלב מפוסטר המצוי בשווקים. מסתבר כי לחלב עיזים מפוסטר יש גם תכונות חיסוניות אחרות שנחקרו, שמסייעות גם כנגד חיידקים ווירוסים נוספים.
  3. חלב עיזים מכיל לקטוז שהינו סוכר החלב בכמות הדומה לזו שבחלב פרה וביוגורט עיזים כמו הלקטוז נמוכה יותר בשל אופן יצורו.
  4. חלב עיזים בדומה לחלב אם מכיל רכיבים יחודיים החיוניים להתפתחות והינו החלב היחיד בנוסף לחלב אם המכיל טאורין, חומצה אמינית חיונית לתינוק. כמו כן עשיר כמו חלב אם בנוקליאוטידים (חומצות גרעין), רכיבים החיוניים לגדילה והתפתחות של התינוק. יחד עם זאת חשוב לציין שאינו מהווה תחליף לחלב אם או תחליף לפורמולה עבור תינוקות.
  5. 5. חלב העיזים מתעכל באופן קל, מהיר ואיכותי יותר, זאת בזכות העובדה שהחלבונים והשומנים בחלב עיזים הינם בעלי הרכב המאפשר עיכול מהיר שמשאיר פחות שאריות במערכת העיכול וכן פחות תופעות לא נעימות כגון: גזים ודומיהם.

6.כמות השומן בחלב עיזים אינה קבועה. אחוז השומן בחלב עיזים מלא הוא כ- 3.7% יחד עם זאת הוא אינו קבוע. חלב עיזים מלא נותר בהרכבו התזונתי כפי שנחלב מהעז ומכיוון שכמות השומן בחלב זה משתנה בהתאם לעונות השנה ולתזונה של העז גם כמותו בחלב  לשתייה יכולה להשתנות.

  1. אפשר להתחיל לצרוך חלב עיזים כבר מגיל 12 חודשים. הוספה של מזון חדש לתפריט הפעוט חייבת להיות הדרגתית ומותאמת להתפתחותו וצרכיו של הפעוט. בגיל 12 חודשים אפשר כבר להגיש לפעוט חלב. בשלב זה חלב עיזים יכול להתאים לפעוט בשל היותו תורם רכיבים חיוניים לגדילה והתפתחות כמו חלבון, סידן, ויטמין A  ועוד כמו כן בשל הרכבו שיכול להיות נוח יותר לעיכול למערכת העיכול של הפעוט.
  2. חלב עיזים מתאים לאנשים הסובלים מרגישויות שונות במערכת העיכול. המבנה וההרכב של חלבון חלב העיזים הינו בעל יכולת עיכול גבוהה שתורמת לניצול מיטבי. כתוצאה מכך, נותרות פחות שאריות של חלבון במערכת העיכול, שאריות שיכולות לגרום לאי נוחות דוגמת גזים וכו'. גם הרכב השומנים בחלב עיזים קל יותר לפירוק. השומן בנוי מטיפות שומן קטנות , מבנה זה מאפשר פיזור טוב יותר של השומן בקיבה ולכן פירוק מיטבי יותר. הרכב ייחודי זה של החלבון והשומן יוצר שילוב שתורם לעיכול יעיל וקל יותר, דבר שיכול להתאים לאנשים בעלי רגישויות שונות במערכת העיכול.
  3. חלב עיזים מתאים לתזונה בפעילות גופנית חלב עיזים מתאים לשתייה לפני פעילות ספורטיבית הודות להתרוקנותו המהירה מהקיבה. חלב עיזים מהווה מקור מיטבי לחלבון בעל ערך תזונתי גבוה התורם לבנייה ולהתחדשות של מערכות הגוף. כמו כן ספיגת החלבונים המיטבית והעובדה שהוא מכיל פי 3 חומצות אמינו חופשיות בהשוואה לחלב פרה המגיעות במהירות.
  4. מוצרי חלב עיזים אינם מכילים אחוז שומן גבוהים. כיום בשל מודעות הצרכנית לשמירה על תזונה בריאה. קיימות בשוק גם גבינות עיזים רזות המכילות 5% כמו גם יוגורטים עד 3%. כמו כן קיימים מוצרים שהופחתו בהם אחוזי השומן כדי שנוכל לשלב אותם גם בתפריט בריא.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*