לקראת החורף: ויטמין C ומיצי פרי

לקראת החורף: ויטמין C ומיצי פרי

מאת: לימור בן חיים

מה התועלות של ויטמין C?

לויטמין C מספר תפקידים חשובים בגוף: הוא פועל כנוגד חימצון (אנטיאוקסידנט) בגוף ובכך מגן על מערכות הגוף בפני פגיעות שונות של חומרים מהסביבה, מהמזון ואפילו של חיידקים. יכולת זו משפיעה על התפקוד החיסוני של הגוף, מגינה על תפקוד כלי הדם והלב.

הוכח שצריכת ויטמין C מירקות פירות ומיצים טבעיים מורידה את הסיכון לסרטן בכ-20%.

מחקרים הצביעו גם על הקשר בין צריכת ויטמין C מירקות ופירות והורדת הסיכון למחלות  לב. הסיכון יורד ב- 15% ברמות צריכה גבוהה של פירות עשירים בויטמין C ביחס לרמות צריכה נמוכות.

היכן מצוי ויטמין C במזון שאנו אוכלים?

ויטמין C  מצוי בפירות וירקות טריים כמו פירות הדר, קיווי, גויאבה, עגבנייה, פלפל אדום וכן במיצים טבעיים של פירות וירקות אילו .

האם ויטמין C נשמר בזמן סחיטת הפרי למיץ?

בסחיטה ידנית יש פגיעה בויטמין  C ולכן כמותו במיץ יורדת, בסחיטה במפעלים כמו ביצור מיצים טבעיים יש פגיעה קטנה יותר וכמות ויטמיןC  נשמרת.

כמות ויטמין C בכוס מיץ טבעי של פריגת היא כ-100% מהקצובה  היומית המומלצת למבוגרים ולילדים.

כיצד ניתן להעלות את צריכת הויטמין C, אם הילדים אינם אוכלים כלל פירות וירקות?

סירוב לאכילת פירות וירקות אצל ילדים היא תופעה הידועה לכל אם. ראשית כדאי לבדוק איזה פרי או ירק כן אוהבים וגם אם בכמות קטנה להציע באופן קבוע. מיצים טבעיים יכולים להיות מקור טוב נוסף במיוחד בטעמים שילדים אוהבים כמו מיצי תפוזים מתוקים, מיץ תפוחים ועוד.

כוס מיץ טבעי סחוט של תפוזים מספקת 2 מנות פרי וכאמור 100% מהקצובה היומית לילדים של ויטמין C.

באיזה גילאים ויטמין C הינו חיוני בעיקר?

ויטמין C הינו רכיב שהגוף אינו יכול לייצר ולכן חשוב בכל הגילאים.

חשיבות גדולה לצריכת ירקות פירות ומיצים המהווים מקור לויטמין C גם עבור האוכלוסייה המבוגרת. לילדים יש חשיבות רבה גם כן בשל העלייה בחורף בסיכון למחלות דרכי נשימה.

נמצא  שצריכת פירות וירקות עשירים בויטמין C מעט מעל ההמלצה יומית טובה גם לריאות. בילדים אכילה של עד שתי מנות ביום של מזונות אלו מורידה את הסיכון לדלקות בדרכי הנשימה.

ישנם מצבים בהם חשוב במיוחד לצורך כמות מספקת של ויטמן C, למשל בחורף-

מחקרים מגלים שגם הלב שלנו סובל יותר בחורף. באירופה וארה"ב נמצא שיא בתמותה ממחלות לב בחורף.

מחקר בריטי משמעותי מצא כי בחורף ישנה צריכה נמוכה ביותר של ויטמין C הקשורה לאכילה פחותה של ירקות ופירות טריים עשירים בויטמין C כמו: פרי הדר, תות, קיווי, פלפל ועוד. רמות נמוכות אלו של ויטמין C מעלות את גורמי הקרישה, דבר המעלה את הסיכון למחלות לב.

לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית מוסמכת, יועצת תזונה של "פריגת".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*