למכירה… סטטוס קוו

למכירה… סטטוס קוו

סטטוס קוו (מלטינית: Status quo, המצב הקיים), מונח שנגזר מהביטוי הדיפלומטי "סטטוס קוו אנטה בלום" (status quo ante bellum) שפירושו בלטינית "המצב שהיה לפני המלחמה". בשפת הדיבור המונח מציין את המצב כפי שהוא. בדיונים פוליטיים לעיתים מניחים שיש יתרון בשמירה על המצב הקיים, יתרון פנימי שאינו נגזר מאופיו של המצב הקיים, אלא מהסכנות הגלומות בשינויים באשר הם. במונח 'שמירה על הסטטוס קוו' משתמשים לצורך תיאור התנגדות לשינויים קיצוניים במצב החברתי או המדיני.

בראש ובראשונה מגיע למשפחת אבו פרגון גדול על התפתחות כלכלית עניפה, אנו כאשדודים ראשונים לפרגן על עסקת נדל״ן מפוארת (רכישת מתחם הסטאר סנטר) המצטרפת לשרשרת עסקאות המציבות את משפחת אבו ואת עו״ד צחי אבו בחזית כמובילי נדל״ן במדינה עם רכישות מפוארות מחוץ לגבולות העיר אשדוד.

כמו שאתם מבינים מהכותרת, עסקת הנדל״ן פחות מעניינת כמו מה שעומד מאחוריה. רק לפני 3 שנים געשה העיר ועמדה במוקד התקשורת הארצית עם מחאת השבת שהוציאה למשך חודשים, אלפים מתושבי העיר בעקבות ההחלטה העירונית לסגור עסקים בשבת במתחם הביג פאשן וברחבי העיר. עד לאותה שבת היה נהוג סטטוס קוו, הסכמה הדדית בין הצד החרדי/דתי של העיר לאוכלוסייה החילונית, שברחבי העיר יישארו החנויות סגורות למעט כמות מינימלית של עסקים הכרחיים והמעטפת העירונית, דהיינו חוף הקשתות, הסטאר סנטר והביג פאשן, כמו כן בית קולנוע בקניון סי מול ועוד כמה חריגים יוכלו להמשיך לפעול בסופי שבוע לטובת הציבור החילוני. לא היה נח לאף אחד עם המצב הקיים אבל כולם סגרו עיניים לטובת שלום הבית העירוני.

צילום: מייק אדרי

נקדים ונאמר שגם המעטפת שהיתה פתוחה בשיאה לא ממש סיפקה את הסחורה עבור צעירי העיר והמשפחות החילוניות, אחוז גבוה יצא מגבולות העיר מידי שבת כדי לקבל מענה הולם, נכון שהביג פאשן, שנפתח לפני מספר שנים מועטות שידרג באופן משמעותי את ההיצע אך עדיין, גם ב״ביג פאשן״, וב״סטאר סנטר״ כמו גם בחוף הקשתות, אחוז לא מבוטל עדיין סגור מטעמי כשרות ומטעמים אחרים.

ההודעה שיצאה השבוע על סגירת הסטאר סנטר בשבתות מהווה עבור הציבור החילוני מהלומה כואבת, שליש עד חצי מההיצע עתיד לרדת לטמיון בהינף יד. נכון שלא מדובר בגזירה פוליטית וזו החלטה לגיטימית של בעלים שהשקיע ממיטב כספו עבור הרכישה, אך התוצאה היא אותה תוצאה, פגיעה וכרסום בזכויות של ציבור שלם המהווה את רוב רובו של העיר.

השאלה המוסרית שנשאלת היא, מה היה קורה אם חילוני היה קונה את מתחם ״גן העיר״ או מרכז ״כלניות״ והופך אותו לשדרת מועדונים, דיסקוטקים ומרכז חיי לילה? גם אז לא היתה התערבות או מעורבות דתית שתנסה למנוע את הגזירה? הרב אבי אמסלם היה הראשון לברך ובכך הצית את המגזר החילוני שהצליח איכשהו להרגע מלהט המחאה. באופוזיציה ובקואליציה פחות אהבו את ההחלטה למרות שאין תוקף משפטי להצהרות, הרבה אנשים כינו את העיסקה ״כשרה אך מסריחה״ דהיינו אין הרבה לעשות אבל ״אכלנו אותה״.

ראש העיר שלא נוהג להתערב בסוגיות האלה צריך אולי לחשוש מהתלקחות מחאה נוספת, למרות שאין לו קשר ישיר לעיסקה, ההשלכות יכולות מהר מאוד לתפוס מעלית לקומה 5, העיסקה אמנם רק הבשילה ואין ממש תאריך סגירה למתחם בשבת, אך אם יש החלטה יש בוודאי תאריך, אין ספק שהשבת הראשונה שהסטאר סנטר יסגור שעריו וכניסה למתחם יתעורר לו שד המחאה הדתית, להזכירכם מדובר בתפוח אדמה לוהט מבחינה פוליטית מקומית והבחירות הבאות מחכות רק לפעמון שיצלצל.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*