למה מתכוונים כשמדברים על מחלות נפש?

למה מתכוונים כשמדברים על מחלות נפש?

כבני אדם, אנו נחשבים ליצורים מורכבים וייחודיים. במהלך החיים אנו חווים מגוון חוויות, וכשמוסיפים להן גם את הרקע הגנטי של כל אחד ואחת מאיתנו, נוצר שילוב ייחודי, שבעצם מהווה את הנפש שלנו. רגשות, דחפים, רצונות, חלומות – כל אלה מרכיבים את נפשינו. וממש כפי שאנו יכולים לחלות במחלה שהיא פיזית כמו שפעת, גם הנפש שלנו יכולה לחלות.

מחלות נפש, בעיות רגשיות או בעיות התנהגות משבשות ומוציאות מאיזון את מצב הרוח ואת ההתנהלות הסטנדרטית של האדם, ופוגעות בשיקול הדעת שלו. ישנן מחלות נפש המוגדרות ממש כמחלות, וישנם מצבים בהם התופעה תוגדר כ"הפרעה" או "בעיה".

במצבים אלו, החולה או הסובל מההפרעה חווה קושי רב המשפיע על התפקוד שלו, על הסביבה שלו, ועל היכולת שלו לתקשר עם אחרים ולנהל אורח חיים רגיל ושגרתי.

מחלות נפש – דוגמאות נפוצות

קיים מגוון רחב של מחלות נפש והפרעות נפשיות. את ההפרעות מסווגים בדרך כלל במדריכים פסיכיאטריים ברחבי העולם, כאשר מדי פעם יש עדכונים במדריכים הללו, כלומר הפרעות חדשות מתווספות, ואבחנות שנמצאו ככאלה שאינן קשורות לנפש מוסרות. חלק מההפרעות הללו הן מולדות, וחלק קשורות להתפתחות שלנו במהלך החיים.

ניתן לחלק את מחלות הנפש לקטגוריות הבאות:

  1. הפרעות הסתגלות
  2. הפרעות דיסוציאטיוביות
  3. הפרעות אכילה – אנורקסיה, בולימיה, תסמונת רפונזל
  4. הפרעות חרדה – הפרעות דחק פוסט טראומטיות, פוביות, חרדה כללית ועוד
  5. הפרעות פסיכוטיות – סכיזופרניה, פסיכוזה, הפרעות דלוזינואליות
  6. הפרעות מצב רוח – מאניה, מאניה דיפרסיה, דיכאון ועוד.

כיצד מטפלים?

כיום קיימים סוגים רבים של טיפולים במחלות נפש, כשסוג הטיפול תלוי בהפרעה הספציפית, בדרגת החומרה שלה, ובמידת המסוגלות הרגשית והפיזית של המטופל. ברוב המקרים, מדובר בשילוב של טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי התנהגותי או פסיכותרפיה.

מחלות נפש – תסמינים

לכל מחלה אמנם יש את התסמינים הייחודיים לה, אך פעמים רבות מחלות הנפש יהיו מלוות בסימפטומים זהים כגון עצבות, בלבול, חרדות, בעיות שינה, דימוי מציאות שונה או בניית מציאות אחרת, שינויים בהרגלי אכילה, שינויים בדחף המיני, התנהגות אלימה, התפרצויות זעם וכעס, מחשבות אובדניות ועוד.

כיצד מתגברים על המחלה והאם זה בכלל אפשרי?

התשובה לשאלה הזו איננה חד משמעית, שכן הדבר תלוי בסוג המחלה, באדם החולה, ובמקרה של מחלות נפש – כל מקרה לגופו. חשוב לציין כי סביבה תומכת היא אחד הדברים הכי חשובים בתהליך ההחלמה ממחלת נפש באשר היא תהיה, והרצון של המטופל להחלים, בשילוב טיפול תרופתי ופסיכולוגי, הרבה פעמים יכול להביא להקלה משמעותית בסימפטומים ולאיזון רגשי, אם לא להחלמה מלאה.

בכל מקרה של אי וודאות, וכשעולה השאלה האם אתם או אדם אחר שקרוב אליכם סובל ממחלת נפש או בעיה נפשית, מומלץ לפנות לפסיכולוג או פסיכיאטר שיסייעו בתהליך האבחנה, ובמידת הצורך יתאימו את הטיפול הנכון.

צילום: depositphotos

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*