למה לצפות מטיפול פסיכולוגי ראשון?

למה לצפות מטיפול פסיכולוגי ראשון?

כולנו יכולים למצוא עזר כזה או אחר מטיפול פסיכולוגי. גם אם הכול נראה 'נורמטיבי' למדי, הרי שיצירת שיחה אותנטית וכנה עם אדם שמקשיב לנו, הזדמנות להתיעצות, ו/או קבלת כלים חדשים—לכל אלה ערך במסע שלנו, והם יכולים לסייע רבות בהתמודדות עם סוגיות רגשיות, חוויות אישיות וזיכרונות הנתפסים לשלילה.

אולם גם כאשר נחליט להגיע לטיפול, הרי שייתכן וספקות כאלו ואחרות יצופו. חלקן נובעות מחוסר ההיכרות עם התהליך או אי הידיעה לקראת העתיד לבוא, וחלקן ינבעו מן הספק באשר למידת הצורך בשיחה וביעילותה. טבעי שגם יופיעו  חששות שונים, כמו החשש שלא יבינו אותנו, החשש להצטייר אולי כפגום או משוגע, החשש להפוך להיות תלוי באחר, במידה ונתמיד, ועוד.

בעוד שטיפולים רפואיים מתבססים על עזרים ממשיים דוגמת תרופות או תרגולי פיזיותרפיה, הרי שכאן מדובר בטיפול שמטרתו לסייע לדבר מה שאיננו בעל צורה ומראה, וכל שכן אין כל תרופה או פעילות פיזית ממשית, כי אם שיחה.

באם שקלתם או אתם שוקלים להגיע לטיפול, אך מהססים, כאן נבקש להסיר ולו במעט את אי-הוודאות באשר למה שיהיה צפוי לאורך המפגש הראשון, וכן לאפשר לכם לקבל מעט הכנה.

אינכם חייבים להיפתח

כל מטפל ומטפלת יבקשו לייצר את הסביבה המאפשרת והמכילה ביותר עבור המטופלים. סביבה נוחה היא קרקע פורייה לטיפול יעיל יותר.

אינכם חייבים לנסות להתנהג באופן פתוח וכנה מן הרגיל, או להכריח את עצמכם לדון בנושאים כואבים, נושאים שאותם אתם תופסים ל'מביישים' או 'אישיים מדי'. לכל מטופל ומטופלת הקצב שלהם, ויש לכבד זאת.

ראו את הטיפול הפסיכולוגי הראשון יותר כמפגש היכרות, מפגש ובו את או אתה וגם המטפל או המטפלת, לומדים להכיר איש את רעהו. אינכם צריכים להכריח את עצמכם לדון בדבר מה. המילים והתחושות כבר יבואו מעצמם.

הכירו בכך שזהו תהליך

המפגשים הראשונים עם הפסיכולוג או הפסיכולוגית יכולים לספק לא מעט תובנות ראשונות, שהרי תמיד טוב לשמוע את התייחסותו של אדם אחר לגבי מה שנשים על השולחן הטיפולי. ועם זאת, היעילות האמתית הנובעת מטיפול פסיכולוגי, מתרחשת לאורך סדרת מפגשים. לצד העובדה שרק לאחר תהליך ממושך נוכל להיפתח ולחוש בנוח אל מול אדם שעד לא מזמן כלל לא הכרנו, הרי שמטרתו של טיפול פסיכולוגי היא לאפשר למטופל להכיר את עצמו יותר, על חלקיו השונים ומתוך נקודות מבט  שונות, לעתים, אף בהיבטים שלא הרשה לעצמו עד כה. במקום שכל חלק יכוון למשהו אחר, עם הזמן תתרחש אינטגרציה, כך שהחיים ירוצו בצורה חלקה יותר, עם פחות קונפליקטים פנימיים.

ההכרה בכך שזהו תהליך, תאפשר לכם להגיע לכל מפגש עם סבלנות רבה יותר ומוטיבציה גבוהה יותר להבין עם מה אתם מתמודדים. כאשר אנחנו נכונים לתהליך ממושך, אנו גם שמחים ללמוד על עצמנו והקשרים שלנו, כל פעם קצת. לעתים נמצא עצמנו ממתינים בקוצר רוח למפגש הבא, להזדמנות להמשיך ולהתקרב אל עצמנו ואף לנסות לסדר את מה שמציק לנו בנוכחות המכילה של המטפל/ת.

חשוב להבין שהלמידה על עצמנו היא הדרגתית ומצטברת. ככל שנתחיל להסתקרן יותר לגבי דברים מסוימים המאפיינים אותנו, נוכל ללמוד משהו בעל ערך על עצמנו. לעתים ניווכח בדברים מסוימים רק בדיעבד, אולי אפילו עם סיום הטיפול.

היו נכונים להתמיד

טיפול פסיכולוגי יכול לספק תועלת רבה, אולם חשוב להכיר בכך שמפגשים מרוחקים זה מזה או הגעה שאיננה עקבית, עלולים לעכב את הצלחתו של התהליך. כמו כן, כדאי לקחת בחשבון שאין פתרונות קסם, ושככל שתשקיעו, כך תוכלו להניב פירות עסיסיים יותר.

באם אינכם יכולים להגיע אל הקליניקה של הפסיכולוג או הפסיכולוגית באופן עקבי, נסו לבדוק אם מתאפשר לבצע את המפגשים במסגרת טיפול פסיכולוגי אונליין. רבים מן המטפלים יתעקשו שבתחילה תגיעו אל המפגשים, שכן אין תחליף לתועלתו של מפגש והיכרות פרונטליים. אולם בהמשך, סדרת מפגשים שיתבצעו מרחוק, עודנה תוכל לספק את התועלת ולהביא אתכם אל המטרה שלשמה התחלתם את המסע.

צילום: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*