לימודי השפה הערבית: זה כל כך מתבקש

לימודי השפה הערבית: זה כל כך מתבקש

בשנים האחרונות, השיח לגבי לימודי השפה הערבית עולה שוב ושוב בקרב החברה הישראלית. בעוד ערביי ישראל לומדים את השפה העברית ועושים את הצעד לכיוון תקשורת נוחה עם היהודים החיים בארץ, ישנם יהודים מעטים בלבד המחליטים ללמוד את השפה הערבית ולעשות בעצמם את הצעד לעבר שוויון ותקשורת בריאה.

חשיבות לימודי השפה

פנינו לרונן דוד, העומד בראש המדרשה לערבית וביטחון, כדי להבין מדוע כל כך חשוב ללמוד את השפה הערבית. המדרשה לערבית וביטחון פועלת כבר למעלה מ-25 שנים ומקדמת את לימודי השפה והתרבות הערבית בארץ ישראל.

למה ללמוד ערבית:

  • המפתח לשלום – בכל המדינות הסובבות את מדינתנו הקטנה, השפה הרשמית היא השפה הערבית. בעזרת לימודי השפה נוכל להתקרב לתהליך של שלום או של סיום סכסוכי העבר השונים. היכרות עם השפה הערבית הוא הצעד הראשון לעבר תהליך של התקרבות והבנת האחר.
  • אחת השפות המדוברות בעולם – השפה הערבית היא השפה המדורגת במקום החמישי מבחינת התפוצה שלה והיא הופכת להיות אחת השפות הרלוונטיות ברחבי העולם. כיום ישנם יותר מ-400 מיליון איש הדוברים את השפה, ולכן עצם ידיעתה יכול להוות יתרון משמעותי גם מחוץ למדינת ישראל. השפה הערבית יכולה לפתוח עולמות חדשים לאנשי עסקים ולמטיילים רבים, במיוחד לאור היחסים הנבנים עם מדינות ערב השונות.
  • קלה ללמידה – בשונה ממה שאתם אולי חושבים, השפה הערבית היא אחת השפות הקלות ביותר ללמידה, במיוחד לנו, דוברי העברית, אשר חולקים מספר רב של מילים עם השפה הערבית. אם אתם חושבים ללמוד שפה נוספת, השפה הערבית כנראה תהיה הבחירה הטובה ביותר עבורכם.

לימודי ערבית בבתי הספר

הירידה במספר התלמידים הלומדים ערבית בבתי הספר בארץ ,מציבה את מדינת ישראל במצב בעייתי ומשקפת את האדישות של החברה שלנו כלפי הסביבה. בעוד תלמידים בישראל מחויבים לגשת לבחינות בגרות בלשון ובאנגלית, לימודי הערבית נשארו כמקצוע חובה לדוברי עברית עד כיתה ט' בלבד. בנוסף, מי שלא מעוניין בלימודי ערבית בגילאים אלו, יכול לבחור גם בלימודי השפה הצרפתית. מרבית תלמידי ישראל אינם ניגשים לבחינות בגרות בשפה הערבית, שיש להזכיר, מוגדרת כשפה רשמית בישראל.

העובדה שלימוד השפה הערבית הוא אינו מקצוע חובה למבחן הבגרות, מעמיק את המרחק בין החברה היהודית לחברה הערבית. אנחנו חיים במדינה בה 20 אחוז מתושביה הם ערבים ומסביבנו, במדינות שכנות, נמצאים בנוסף יותר מ-200 מיליון אנשים הדוברים את השפה הערבית. אז איך יתכן מצב כזה בו השפה הערבית לא מוגדרת כמקצוע חובה עבור כל תלמיד בישראל?

בשביל להוביל את השינוי ולהכניס את מקצוע לתוכנית הבגרויות של בתי הספר התיכוניים בארץ, צריך לשבור את מחסום העוינות. מדינת ישראל נמצאת במצב מלחמה עם מדינות ערב מיום הקמתה, והסכסוך הישראלי-ערבי שלא נראה שעתיד להיגמר בקרוב, הופך את ידיעת השפה הערבית לצורך קיומי.
היעדר לימודי הערבית בבתי הספר מציבים את ישראל בבעיה חמורה. ללא ידיעת השפה הערבית בקרב בוגרי בתי הספר, התפקידים השונים בצבא ובגופי המודיעין המחייבים ידע של השפה, לאט לאט יצטמצמו ולא יהיה מי שימלא אותם. ללא ידיעת השפה הערבית, ישראל תצטרך להתמודד עם אתגרים מודיעיניים לא פשוטים ולכן, מחובתנו לדאוג שלימודי השפה יהפכו למקצוע חובה.

לימודי ערבית – החובה שלנו

הדור הצעיר שגדל למציאות שאנו חיים בה במדינת ישראל, אינו מכיר את התרבות הערבית ואת הערכים שהיא מביאה עמה לעולם. וגם אנחנו, שכבר רגילים לשמוע על העולם הערבי רק דרך חדשות ופיגועים, איננו מייחסים חשיבות רבה לתרבות זו. הילדים שלנו מסתכלים על הפועל הערבי או על המוכר הערבי בחנות בכל יום, אך הם אינם מכירים אותם ואת עולמם הפנימי. חוסר ההכרה הזאת מונע מאתנו להבין חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה החיה בקרבנו ומרחיק אותנו מחלק זה של החברה הישראלית.

היציאה שלנו מהבועה הזאת בה אנו חיים צריכה להתחיל משינוי של הממשלה, שתסכים להכניס את לימודי הערבית כמקצוע חובה בכל בית ספר בארץ, וצריכה להמשיך מההבנה שלנו שלימוד השפה הערבית, גם בגיל מבוגר, היא המפתח להבנת וקבלת האחר ולקירוב בין כל חלקי האוכלוסייה. ברגע שנעשה זאת, נתקרב לעבר השגת המטרה, ונהפוך את המדינה שלנו למקום שקצת יותר טוב לחיות בו.

למאמרי דעה, מוזמנים להמשיך לקרוא כאן אצלנו.

 

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*