כסאות גלגלים לנכים – הטכנולוגיה כבר כאן

כסאות גלגלים לנכים – הטכנולוגיה כבר כאן

אם מגלגלים אחורה בזמן מגלים שכסאות גלגלים לנכים עברו דרך ארוכה עד הדגמים המתקדמים של היום. לא ברור בדיוק מתי החל השימוש בכיסאות גלגלים, אבל כבר בשנת 1595 שורטט המלך פיליפ השני מספרד כאשר הוא ישוב בכסא גלגלים, כך שיש עדויות לכך שכבר אז השתמשו בכיסאות אלה. בשנת 1655 נבנה כיסא הגלגלים הראשון מעץ, שהיה כבד וקשה לדחיפה ובמאה ה-19 כבר היה ניתן לראות יותר ויותר כיסאות גלגלים שהשתכללו עם הזמן. כך למשל, גלגלי עץ הוחלפו צמידי גומי ומסגרות מתכתיות עמידות יותר וחלקים מרופדים.

לאט לאט הדגמים המסורבלים הפכו לכיסאות גלגלים נוחים יותר כאשר המטרה היתה בתכנון וביישום להעלות את הביצועים ולהעניק יותר שליטה ועצמאות למשתמש. כיסאות גלגלים המונעים על ידי חשמל הומצאו על ידי גורג' קליין וקולגות בעיקר כדי לסייע ללוחמים שנפצעו במלחמת העולם השנייה. לצד החומרים הקלילים בעלי שרידות גבוהה החלו לפרוץ לשוק גם דגמים בעלי אסתטיקה מעניינת ואמצעי הנעה מתקדמים, כיסאות גלגלים ספורטיביים יותר וכאלה המתאימים לנסיעה גם בתנאי שטח מאתגרים.

מה מייחד כיסאות גלגלים מודרניים?

ראשית, ההיצע. שנית, הטכנולוגיה המתקדמת. כיום ניתן למצוא כיסאות גלגלים ממגוון סוגים המבוססים על חומרים בעלי עמידות גבוהה במיוחד בתנאי מזג האוויר המשתנים וכן הענקת שליטה רבה למשתמש ולמטפל, תלוי בדגם.
אפשר לסווג את כיסאות הגלגלים לכיסאות העברה, כיסאות גלגלים קלי משקל וכיסאות מוסדיים. כיסאות העברה מיועדים להעברה של המשתמשים ממקום למקום, למשל, מחלל לחלל או יציאה החוצה וחזרה הביתה. דגמים אלה הינם קלי משקל ומצוידים במעצור יד לטובת המלווה, שיכול גם לווסת מהירות, למשל בירידות ולשלוט בעצירת הכיסא. קיימים גם כיסאות גלגלים קלי משקל שאינם לצרכי העברה ומתאימים מאוד למשתמשים שרוצים לשמור על אף המגבלה על תחושה אקטיבית יותר. הדגמים הללו בעלי שלדת אלומיניום, גלגלים אחוריים ספורטיביים וגלגלים קדמיים עם כיוון זווית, קלי משקל (בממוצע 11 ק"ג) וכרית מושב נוחה ואוורירית והם לרוב גם מתקפלים, כך שניתנים לאחסון.

בקטגוריית הכיסאות המוסדיים ניתן למצוא דגמים מאסיביים יותר עם ידיות ורגליים פריקות, דגמים המתאימים גם למשתמשים כבדי משקל, אפילו עד 250 ק"ג כאשר גם מבחינת רוחב המושב מדובר על ממוצע של 56 ס"מ מידות המושב הפנימי.
קיימים גם דגמים ייחודיים שתוכננו ויוצרו מראש למטופלים סיעודיים  בעלי מנגנון הטיה מתקדם וטילט לשינוי תנוחות, כולל משענת ראש מתכווננת ורגליות מתרוממות ואפשרות להוספת תמיכות צד ומפריד ברכיים.

איך לבחור כיסא גלגלים לפי הצרכים הייחודיים של המשתמשים?

הדגמים כיום נוטים להיות מודולאריים, מתקפלים לאחסון ולשליפה, ידיות ורגליות פריקות. כמו כן, קיימים גם עזרים מיוחדים לשדרוג השימוש והנסיעה כמו גלגלי הנעה עצמית בכיסאות לסיעודיים או מנוע עזר שנכנס לפעולה כשההובלה של המשתמש נעשית מורכבת יותר מבחינה פיזית והמנוע עזר מסייע במניעת היתקעות או מאמצים. כמו כן, הדגמים העכשוויים של הכיסאות הינם בעלי ריפודים נוחים ונעימים לישיבה ממושכת וגם פרקטיים מאוד לתחזוקה וניקיון.

בבחירת כיסאות גלגלים לנכים חשוב לבחור מותג מוביל וכיסאות הזוכים לביקורות טובות וחוות דעת חיוביות. יש לבדוק את מידות הכיסא במיוחד אם הוא מיועד להסעה בחללים צרים ובמעברים צרים ולפי אופי המשתמש, למשל, אתלטי יותר שמחפש כיסא גלגלים ספורטיביים ומשקל המשתמש, כשיש דגמים המתאימים לכבדי משקל. כמו כן, לבדוק למשך כמה זמן תקפה האחריות ומה היא כוללת ותוך כמה זמן יסופק הכיסא ולקחת בחשבון זמן הסתגלות לשימוש אופטימאלי בכיסא.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*