כנס קציני הבטיחות של נמל אשדוד

כנס קציני הבטיחות של נמל אשדוד

בכנס קציני הבטיחות של נמל אשדוד – גבי בן -הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "לא יעלה על הדעת שיש תאונות קטלניות וכשהולכים לבדוק, קצין הבטיחות לא יודע שהרכב בכלל שייך לו… עליכם למגר את העבריינים מתוככם".

בסוף שבוע שעבר התקיים הכנס השנתי של נמל אשדוד לקציני הבטיחות, בהשתתפות כל קציני בטיחות בתעבורה של חברות הובלה שעובדות עם הנמל, נציגי משרד התחבורה, נציגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נציגי הנמל ונציגי מועצת המובילים.

מידי יום, פוקדות את נמל אשדוד מעל 4,000 משאיות כבדות. לאור התופעות של משאיות שמגיעות לנמל שאינן בטיחותיות או העמסות לא נכונות של נהגים, חשיבות הכנס היא הגברת המודעות לשמירה על הבטיחות הן מחוץ לנמל והן בתוך הנמל, בכדי למנוע תאונות עם נפגעים ו/או רכוש.

בכנס העלו קציני הבטיחות טענות כגון: חוסר תקשורת עם אגף המטענים במשרד התחבורה, בעיות קבועות עם המשטרה ואי אכיפה של המשטרה משאיות שנוסעות ללא אישורי בלמים, אי הסדרת תקנה 168 חוק שעות עבודה ומנוחה שלטענתם משאירה אותם חשופים ועוד.

ישעיהו אברהם, ראש אגף קציני בטיחות במשרד הבטיחות: "התפקיד של קציני הבטיחות הוא לאכוף משאיות אשר נוסעות ללא אישורי בלמים ולא רק של המשטרה."

גבי בן – הרוש, יו"ר מועצת המובילים פנה לקציני הבטיחות בכנס ואמר: "בחודשים האחרונים, לאחר סיורים במכללות, מסתבר שלימוד הנהיגה בארץ רלוונטי ללפני 40 שנה, החומר הנלמד הוא לא עדכני ומפה מתחילה הבעיה. אנחנו כמועצת המובילים יושבים עם משרד הכלכלה ומשרד התחבורה על תכנית לימודים חדשה בעיוני ובמעשי לאוטובוסים ולרכב כבד שתכלול גם לומדה אינטרנטית וסיורים בנמל. כשנסיים, נפעל גם לשינוי תכנית הלימודים לקציני הבטיחות כי כיום יש לכם 750 שעות שאינן יעילות. התאונות עם עשרות הרוגים שקורות היום ימנעו באמצעות הכשרת הנהג, הכשרה מעשית לקצין הבטיחות והכשרה לשוטרי אגף התנועה.

אגף התנועה הוציא בימים אלה קול קורא לציבור לפיו בין השנים 2009 ל – 2014 חלה עלייה של כ –  36% במעורבות המשאיות בתאונות, למי המשטרה קוראת? אנו יושבים איתם לדיונים אינספור, הרשות מחזיקה תקציבים, אבל אין הכשרה כמו שצריך.

חלק מכם מתנדב במשטרת התנועה, ספר חנ"א (חוברת נוסחי אישום) מעודכן לשנות 2014 והמפליא הוא שבספר לא מופיע בכלל חוק שירותי הובלה ותקנות התעבורה ולא פחות חמור – מעל 5,000 משאיות כבדות בכבישי ישראל מובילות חומרים מסוכנים, גם זה לא מופיע בחנ"א ואין לשוטרי התנועה שום ידע בתחום. הרשות הלאומית זורקת מיליונים אבל לא מדריכה את השוטרים בכדי למקצע אותם, אז למה להוציא קול קורא?

לא יעלה על הדעת שיש תאונות קטלניות,  בהן בבדיקת התאונה התברר שקצין הבטיחות כלל לא ידע שהרכב תחת פיקוחו,  כפי שהיה בתאונות קטלניות שהתרחשו בכבישים ב – 3 השנים האחרונות. קצין בטיחות אמור לפקח על שני תיקים: תיק נהג שכולל את כל מסמכי הנהג בתוקף ותיק רכב שכולל טסט שנתי, בדיקת חורף, בדיקה חצי שנתית של בלמים, כיול של טכוגרף, שמירת טכוגרפים 180 יום על פי החוק, ביטוח רכב ופירוט טיפולים שוטפים שהתבצעו במוסכים מורשים בלבד. קצין הבטיחות צריך להתעסק קודם כל בגורם האנושי, אין לכם מספיק ידע ברכב בכדי להתעסק בצד המכני, בשביל זה יש מכונים ומוסכים. ברגע שיהיה לכם תיק רכב ותיק נהג מסודרים, כאשר תהיה תאונה ויבקרו אתכם תהיו שקטים נפשית שהרכב עבר אישור בלמים, עבר תקינה ועבר טסט. בנוסף, ישנה תופעה של משאיות שנתפסות עם ליקויי בטיחות חמורים והנהגים אומרים שקצין הבטיחות חתם להם ותופעה נוספת שגם אותה יש למגר היא חתימות של קצין בטיחות מראש, הנהגים רק ממלאים תאריך וזהו. עליכם למגר את העבריינים מתוככם, אני רק שם לכם מראה מול הפרצוף, כאשר חברת הסעה או הובלה לא פועלת על פי חוק, אני לא מחפה עליה, מצדי שיסגרו אותה מחר."

בנוסף לדברי בן – הרוש: "העסקתם אותי בחמישה חודשים אחרונים בנושא תקינה ודוחות תעבורה – איפה האיגוד שלכם, האם הוא קיים או שהוא רק עושה כנסים פוליטיים? מעצם השאלות שלכם, נראה כאילו אין לכם כתובת לפניות. אתם עושים 4 כנסים בשנה, אם הכנסים האלו היו מקצועיים, הייתם מגיעים לפה עם רמה וידע אחרים והשאלות האלה לא היו נשאלות פה. כך אולי, הייתם מונעים את התאונה הבאה."

לדברי אלברט אמסלם, קצין בטיחות בכיר בתעבורה ומפקח רכב תפעולי בנמל אשדוד שמרכז את הכנס מידי שנה: "הכנס נועד להעברת מידע לקציני הבטיחות של חברות ההובלה שעובדות מול הנמל, אני שמח על ההיענות הרבה של קציני הבטיחות שהגיעו לכנס , על פי השאלות ששאלו ניכר שהם היו צמאים למידע וקיבלנו הרבה  פידבקים חיוביים ממשתתפי הכנס, אני מקווה להמשך שיתוף פעולה פורה עם קציני הבטיחות."

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*