כל מה שצריך לדעת על אלימות במשפחה

כל מה שצריך לדעת על אלימות במשפחה

אלימות במשפחה מופיעה באופנים רבים, בזמנים שונים וברמות שונות של עוצמה. היא קיימת בכל רובדי החברה ובכל המגזרים: השכלה, מעמד כלכלי-חברתי ובכל השתייכות דתית.  מהם סוגי האלימות השכיחים? למי אפשר וכדאי לפנות בנושא? מה הזכויות של אותם נפגעים? ומהו מעגל האלימות שקשה כל כך לצאת ממנו?

כל הפרטים בכתבה.

אלימות במשפחה היא נושא כאוב. נשים וילדים הם הסובלים העיקריים, אך גם קשישים וגברים חשופים לאלימות במשפחה. אלימות במשפחה זו היא התנהגות פוגענית שמטרתה לשלוט: הפוגע מנסה לשלוט בנפגע בדרכים שונות.

אלימות זו מתייחסת למערכות יחסים קרובות בין בני זוג, בין ילדים להורים, בין אחים וכדומה.

פרט מעניין הוא שלא בהכרח מי שאלים בבית יהיה אלים גם מחוץ לביתו.

סוגי האלימות הנפוצים בתוך המשפחה

אלימות פיזית – כוללת בתוכה כל התנהגות כוחנית המבוצעת כלפי אדם אחר ומתבטאת בפגיעה בגוף ובבריאות. מבחינה משפטית העבירה העיקרית האוסרת על אלימות פיזית היא עבירת התקיפה, הכוללת בתוכה כל הכאה, מגע, נגיעה, דחיפה או הפעלת כוח כלפי אדם אחר (באופן ישיר או בעקיפין) ללא הסכמתו.

אלימות מינית – כוללת בתוכה כל התנהגות מינית אלימה או התנהגות שנעשתה בכפייה מבלי הסכמתו או רצונו של הצד השני. הגדרה זו אינה דורשת בהכרח שימוש בכוח, וכוללת טווח רחב יותר של התנהגויות משמקובל לחשוב, כגון אקטים מיניים שאינם רצויים, המבוצעים עם פרטנר מיני שניתנה לו הסכמה לביצוע אקטים מיניים אחרים, וכן מעשים מגונים, שאינם דורשים מגע פיזי, ויכולים להתקיים בשל קיומה של קונוטציה מינית, בסיטואציה שבה אין  הסכמה לנוכחות מינית זו.

מבחינה משפטית מצויות ההתנהגויות שמוגדרות כאלימות מינית תחת סימן ה של פרק פגיעות הגוף – פרק י’ לחוק העונשין, העוסק בעבירות מין. סימן זה כולל בתוכו טווח רחב של התנהגויות אסורות, ביניהן בעילה ללא הסכמה (אונס), בעילה במרמה (כאשר ההסכמה לבעילה הושגה תחת אשליה בקשר לזהותו של העושה או למהות האקט המבוצע), בעילת קטינה (כאשר הבעילה מתבצעת כלפי קטינה שטרם מלאו לה ארבע עשרה שנים) ועוד מקרים בהם ניתנה הסכמה ליחסי המין שאיננה יכולה להיות מוגדרת כהסכמה “אמיתית”.

אלימות מילולית –  אלימות מילולית מוגדרת ככל שימוש בביטויים פוגעניים ומשפילים כלפי אחר ויכולה לכלול בתוכה קללות, צעקות, השפלות, שימוש בכינויי גנאי ועלבונות, איומים ועוד. באופן קונקרטי רוב רובה של האלימות המילולית איננה פלילית, ולא מביאה איתה סנקציות משפטיות. עם זאת, באם האלימות המילולית כוללת בתוכה איומים פליליים (המוגדרים בחוק כאיום על אדם בכל דרך שהיא בפגיעה שלא כדין בגופו, בחירותו, בנכסיו, בשמו הטוב או בפרנסתו, שלו או של אדם אחר, בכוונה להפחיד את האדם או להקניטו) אזי מדובר בעבירה פלילית.

אלימות רגשית/נפשית –  כוללת בתוכה כל שימוש באמצעים המכוונים לגרום לפגיעה רגשית ונפשית, הנעשים ללא מגע ישיר עם גופו של הנפגע. אלימות זו היא אלימות קשה לזיהוי, הגורמת לאורך זמן לפגיעה משמעותית בתחושת הערך העצמי של הנפגע החשוף אליה.

מבין ההתנהגויות המוגדרות כאלימות רגשית / נפשית ניתן למצוא התנהגויות של שליטה בנפגע (כגון התעללות, סחיטה, הפחדות, דיכוי, איומים, מניעת מזון או שינה, מניעת קשרים חברתיים ובידוד חברתי, מעקב אחרי כל פעולה, חדירה לפרטיות ועוד) וכן התנהגויות פוגעניות אחרות (כגון הטרדה, ביזוי והשפלה, זלזול, מניעת חיבה, הפגנת קנאה קיצונית, שימוש במניפולציות, התפרצויות כעס והאשמות שווא, שתיקות ממושכות ומכוונות והתעלמות).

אלימות כלכלית – מות כלכלית היא אלימות שמתקיימת בעיקר בתוך התא המשפחתי, וכוללת בתוכה התנהגויות שנועדו ליצירת תלות כלכלית של בן זוג אחד בבן זוג האחר.

אלימות זו כוללת, בין השאר, מקרים בהם בן זוג אחד מונע מהשני לצאת לעבוד ולהתפרנס, מונע ממנו גישה לחשבונות הבנק המשותפים, דורש הצדקות להוצאות כלכליות, “מקציב” לו כספים ועוד.

גם אלימות זו איננה אסורה בחוק הפלילי, אך צוברת יותר ויותר לגיטימציה בדיני המשפחה, ואמורה אף לקבל התייחסות בחוק העונשין בעתיד.

הזנחה – הזנחה היא – אי טיפול של ההורה או אחראי עליו על ידי אי סיפוק צרכים גופניים ורגשיים להם הוא זקוק כגון מזון, שתיה, ביגוד נקי, ניקיון, שינה, הגנה מחום / קור, הקשבה, אהבה וכדומה

למי צריך לפנות במקרים של אלימות במשפחה?

יש מספר גורמים שניתן לפנות אליהם, הגורמים המקצועיים יכולים לתת הכוונה וסיוע.

מטרתם של הגנה וסיוע ראשוני הניתנים לנפגעי אלימות במשפחה היא לתמוך, לספק ייעוץ ולתת מידע רלוונטי. יש לזכור כי מרכזי הסיוע וההגנה הראשוניים אינם מחליפים מעורבות של עו"ד פלילי או של המשטרה, ומהווים חלק מהיבט חברתי בלבד. יחד עם זאת, ניתן לציין מספר שירותי סיוע מרכזיים אותם מפעיל משרד הרווחה עבור נפגעי אלימות בתוך המשפחה:

 

  1. קווי חירום – באמצעות שיחת טלפון בלבד עשוי אדם החש נפגע מאלימות במשפחה לקבל ייעוץ מידי והכוונה/ מוקד לפניות שקטות בנושא אלימות במשפחה באמצעות הודעות SMS.
  1. צווי הגנה – משרד הרווחה הוא זה האחראי על הוצאת צווי הגנה מיידיים עבור נפגעי אלימות במשפחה.
  1. מקלטים – רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ מקצות מקלטים לצורך הגנה על נפגעי אלימות במשפחה. משרד הרווחה הוא זה המפעיל את המקלטים, אשר את ההפניה אליהם ניתן לקבל באמצעות היועצים במחלקות לשירותים חברתיים.
  1. דירות מעבר – משרד הרווחה מקצה דירות מעבר לנפגעי אלימות העומדים בקריטריונים מסוימים. יש לזכור כי לא ניתן לספק לכולם דירות מעבר ולכן חשוב לבצע סינון אמין ומדויק.
  1. מקלטי חירום לנערות וצעירות – מלבד קטינים או חסרי ישע אשר אינם מסוגלים להתמודד לבדם עם מקרים של אלימות במשפחה חלה על משרד הרווחה החובה לדאוג גם לנערות ולנשים צעירות.
  1. מרכזי סיוע – 11 מרכזים קיימים ברחבי הארץ אשר בהם נכללים שירותים כמו מוקד תמיכה טלפוני, תמיכה ראשונית, תיווך והפנייה למשטרה או בתי חולים, חינוך, הסברה ועוד. מרכזים אלו מופעלים על ידי עמותות ונתמכים על ידי שירותי הרווחה, מתנדבים ואנשי מקצוע.
  2. משטרת ישראל
  3. מוקדי רפואה של קופות החולים, בתי חולים, רופא משפחה ועוד.
  4. מגן דוד אדום

 

לקריאה נוספת: מילון המושגים השלם בנושא ירושה וצוואה

זכויות של נפגעי אלימות

על פי אתר משרד המשפטים, זכאים וזכאיות נפגעי האלימות לאי-אלו זכויות הקבועות בחוק:

  • סיוע חומרי מידי לנפגעות ולנפגעי אלימות במשפחה
  • מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנפגעות אלימות
  • הבטחת הכנסה לנשים השוהות במקלט- ביטוח לאומי
  • מענק לימודים- ביטוח לאומי
  • סיוע בשכר דירה לנשים נפגעות אלימות- משרד הבינוי והשיכון
  • סיוע בנקאי- בנק ישראל
  • פטור מתשלום לחדר מיון- משרד הבריאות
  • סיוע משפטי בנושא אלימות במשפחה – משרד המשפטים

מהו "מעגל האלימות"? 

מעגל האלימות הוא מודל מרכזי שמטרתו להסביר את מהלך ההתפתחות של יחסים אלימים בין בני זוג וכיצד היא משתמרת לאורך זמן רב כל כך. המודל מתאר דפוס חוזר ונשנה של רגש הגורם להתרחשותה של התנהגות מסוימת החוזרת על עצמה שוב ושוב. ברוב המקרים מדובר באלימות של גבר כלפי אישה, ואולם קיימות עדויות גם למקרים הפוכים או למצבים דומים בקרב זוגות חד-מיניים.

יכול לעניין אותך גם: עורך דין גירושין בחיפה מסביר על ה"ידועים בציבור"

איך אפשר לזהות האם מישהו מהסובבים אתכם סובל מאלימות בתוך המשפחה?

* סימני פגיעה פיזיים חוזרים ונשנים באזורים שונים בגוף, מלווים בתירוצים שונים

  • התרחקות ללא סיבה נראית לעין מחברים וחברות
  • ביטולים חוזרים ונשנים של מפגשים חברתיים ודריכות רבה במהלכם
  • הסתגרות והימנעות משיתוף על מערכת היחסים.
  • איך לזהות האם אני נוהג באלימות כלפי משפחתי?
  • אם אתה מזהה בהתנהגותך את הסימנים הבאים, אנא פנה לסיוע וקבלת תמיכה.
  • כשאתה מתרגז וכועס, אתה מתפרץ ואחר כך מצטער ומתנצל
  • כשאתה מתווכח עם בת זוגך אתה מאבד שליטה
  • כשאתה צובר כעס, אתה מתוח ומרגיש שאין לך עם מי לדבר ומרגיש שאין מוצא
  • ברגעים של כעס, אתה פוגע באנשים היקרים לך ביותר

מתגרשים? הכירו את הבקשה ליישוב סכסוך >>>

חרטתי על דגל המשרד שלי להלחם באלימות במשפחה.

אשמח לעזור תמיד בנושא, ללא התחייבות!

 

אמיר בר-לב

עורך דין לענייני משפחה בצפון

 

 

קרדיט vistacreate 

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*