כל הדרכים להעלמת כתמי פיגמנטציה

כל הדרכים להעלמת כתמי פיגמנטציה

בדומה לקמטים בפנים, גם פיגמנטציה מסוג היפרפיגמנטציה היא בעיה שמציקה לאנשים רבים ויכולה להופיע גם בפנים וגם באזורים אחרים בגוף, בעיקר אלה החשופים לשמש.

מהי היפרפיגמנטציה ולמה היא מתרחשת?

היפרפיגמנטציה מתייחסת לפיגמנטציה עודפת שמתבטאת בכתמי עור כהים. פיגמנטציה עודפת נוצרת בעקבות הגברת ייצור המלנין, הפיגמנט שמעניק לעור את צבעו.

קיימים שלושה סוגים עיקריים של היפרפיגמנטציה:

  • פוסט דלקת – כתמים כהים שנוצרים לאחר פגיעה בעור כמו אקנה או אקזמה
  • כתמי גיל – שנוצרים לאחר שנות חשיפה לשמש
  • מלזמה – כתמים שנוצרים עקב חוסר איזון הורמונלי בעיקר בקרב נשים

כאשר העור נחשף לשמש, מזדרזים התאים המלנוציטים המייצרים ומאחסנים מלנין, לייצר עוד מלנין כדי להגן על העור מפני הקרינה המזיקה. עם הזמן, מתחילים ריכוזי המלנין הללו להיראות ככתמים עור כהים. לכן, הדרך הטובה ביותר למנוע כתמים אלה היא להגן על עצמכם מפני השמש.

הדרכים הטובות ביותר לטיפול בהיפרפיגמנטציה

טיפולים אפשריים להסרת פיגמנטציה כוללים, בין השאר, קרמים להבהרה, פילינג כימי או לייזר.

  1. ויטמין C

ויטמין C משמש כנוגד חמצון שיכול לעצור את נזקי הרדיקלים החופשיים לעור. ויטמין C מעכב גם את האנזים שנקרא טירוזינאז (tyrosinase), המסייע לייצור מלנין, ובכך מפחית את ההזדמנויות להיווצרות כתמי העור כהים.

אופן השימוש: יום יום, מעסים כמה טיפות של הוויטמין על העור הנקי, עדיף לפני יישום קרם הגנה.

  1. הידרוקינון (Hydroquinone)

כשמדובר על טיפול בכתמים כהים, הידרוקינון הוא תקן הזהב כבר יותר מ-50 שנה. אפשר למצוא מרכיב זה ללא מרשם בריכוזים של 2% או פחות, ובמרשם רופא בריכוזים של 4% ויותר.

כמו ויטמין C, גם ההידרוקינון פועל על ידי עיכוב האנזים טירוזינאז. באופן טבעי, ככל שהגוף מייצר פחות טירוזינאז כך הוא מייצר פחות מלנין.

אופן השימוש: מומלץ ליישם בהתחלה בלילות ולהגדיל את היישום לפעמיים ביום, כדי להשיג השפעה מקסימלית. בשעות היום מומלץ למרוח גם קרם הגנה כי הידרוקינון עלול לגרום לרגישות של העור לשמש.

  1. חומצה קוג׳ית (Kojic acid)

חומצה זו מקורה בפטריות או באורז מותסס והיא משמשת כמרכיב בקרמים מבהירי עור. חומצה קוג׳ית יעילה מאוד בשילוב עם הידרוקינון. היא עובדת על ידי דיכוי גורם המפתח בפעילות תאי הפיגמנט. חומצה קוג׳ית עשויה לגרום לאלרגיה לכן היא משולבת בריכוזים נמוכים.

אופן השימוש: למרוח בלילות אך ורק על הכתמים הכהים.

  1. טיפולי לייזר

הטיפול בלייזר נחשב ליעיל מאוד להפחתת כתמים כהים. קרן האור שמפיק הלייזר מתמקדת בפיגמנט המלנין מפרקת ומחסלת אותו. לאחר המתת תאים אלה, הם מוצאים מהגוף בתהליך חילוף החומרים הטבעי. הלייזר מסייע להידוק העור ומעודד את ייצור הקולגן.

  1. פילינג כימי

טיפול זה מסיר את תאי העור המתים משכבת העור העליונה ומסייע להחזיר רעננות וזוהר לעור. טיפול זה מעורר את ייצור הקולגן, מגביר את מחזור תחלופת התאים ומפחית את הופעתם של הכתמים הכהים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*