כך תזהו: האם הבית שלכם נגוע בטרמיטים?

כך תזהו: האם הבית שלכם נגוע בטרמיטים?

בתים מעץ, כמו גם מבנים אחרים שעשויים מעץ, עלולים להיות מותקפים על ידי מגוון רב של חרקי עץ הרסניים, וביניהם גם טרמיטים. למרות שיש אלפי זנים של טרמיטים, רק חלק מהם מהווים סכנה לבתים משולבי עץ או לרהיטי העץ שלכם – אילו מסוגי הטרמיטים עלולים להזיק לרכוש שלכם ולא פחות חשוב – איך נפטרים מהם?

טרמיטים שוכני עץ יבש

טרמיטים שוכני עץ נמנים על הטרמיטים אשר עלולים להזיק לרכוש שלכם. טרמיטים אלה לא יכולים לחיות בעץ יבש לחלוטין, כיוון שהם מסתמכים על הלחות בעץ כמקור של מים. הם חיים במושבות קטנות בהיקף של כמה מאות פרטים וכמו כל הטרמיטים, גם המושבות שלהם מחולקות לקסטות שונות. במרכז המושבה נמצאת המלכה, שאחראית לייצור הביציות שמבטיחות את רציפות הקיום של המושבה. מלך הטרמיטים נמצא לרוב בקרבת המלכה אבל נוכחותו לא דרושה להצלחת המושבה. חברים אחרים בקבוצה כוללים חיילים שמגנים על הקן, יצרנים שיכולים להקים מושבות חדשות ועובדים שאוכלים את העץ ומאכילים את שאר תושבי המושבה.

סימנים מקדימים להמצאות טרמיטים שוכני עץ יבש
רוב מושבות הטרמיטים שוכני העץ היבש מתבססות במקום, על ידי חדירה לעץ שנחשף כתוצאה מסדקים ושברים. סימנים מקדימים של המצאות טרמיטים יכולים לכלול הימצאות של כדורים קטנטנים של צואה קשה על הרצפה או על משטחים אחרים, או הימצאות של טרמיטים מכונפים, במיוחד על אדני החלונות.

מאחר ומושבות טרמיטים אלה קטנות יחסית, עוברות שנים עד שההתפשטות שלהם גורמת נזק למבנה.
עם זאת, כאשר הסימנים המוקדמים לא מטופלים, הנזק מהתפשטות הטרמיטים יגרום בסופו של דבר לתיקונים יקרים מאוד.

טרמיטים תת קרקעיים
הסוג הנוסף של טרמיטים שלא תרצו לגלות בבית הם טרמיטים תת קרקעיים.
סוג זה של טרמיטים מבלה את רוב זמנו בקרקע, בדרך כלל בעומק שבין חצי מטר למטר מתחת לפני השטח. עובדים, חיילים, יצרניים, המלך והמלכה – כל אלה מרכיבים את המושבה, שבדרך כלל מורכבת ממאות אלפי טרמיטים.
כאשר הטרמיטים מחפשים מזון הם פורשים מהקן, בדרך כלל רק מתחת לפני שטח הקרקע, ומחפשים מזון.
הם ניזונים מתאית, מחומרי צמח, משורשי העץ המת ומעץ הבית. כיוון שצריך להאכיל אלפים רבים של טרמיטים במושבה, הם יכולים לגרום לנזק משמעותי במשך זמן קצר למדי.

בנוסף לתאית, הטרמיטים נמשכים גם למים. כאשר שני אלמנטים אלה משולבים יחדיו, כמו עץ רטוב, נוצרת סביבה אידיאלית לטרמיטים. שליטה בלחות ומניעת מגע בין העץ לאדמה – תורמים ליצירת מצבים לא אטרקטיביים לטרמיטים.

סימנים מקדימים להימצאות טרמיטים תת קרקעיים

הסימנים הראשונים של התפשטות טרמיטים הם בדרך כלל נוכחות של צינורות בוץ שעולים מהקירות או ממשטחים אנכיים אחרים. הטרמיטים יוצרים צינורות אלה על מנת לשמור על סביבה לחה. מאחר ויש להם גוף רך מאוד, הם מאבדים מים במהירות כשהם נחשפים לאוויר יבש, וצינורות הבוץ מעניקים להם הגנה גם מטורפים וגם מהתייבשות. סימן נוסף הוא נחיל של טרמיטים בתוך הבית. אנשים רבים מזהים בטעות טרמיטים כנמלים מעופפות, אבל קל להבחין בהבדל אם יודעים מה לחפש. לנמלים יש מותניים צרות, ואילו גוף הטרמיטים מאופיין בגב ישר למדי עד לבטן.

דרכי טיפול בטרמיטים
חשוב להבין שאם גיליתם סימנים להמצאות טרמיטים בבית, אלה לא סוג מזיקים שתרצו להיפטר מהם נקודתית ולהמשיך הלאה בשגרת חייכם. הטרמיטים, כאמור, חיים במושבות של עשרות אלפים ועד מיליונים ולכן – ריסוס ביתי שיגרום למותם של הטרמיטים יביא אמנם להשמדתם המידית, אך לא יביא לפתרון הבעיה שכן שאר חברי המושבה צפויים למצוא את דרכם לביתכם במהירה (ואגב – אין סיבה אמתית לרסס טרמיטים – הטרמיטים החיים ימותו כך או כך תוך שעה). הדברת טרמיטים מחייבת פתרון ארוך טווח שאינו מבוסס על ריסוס, כי אם על שיטת קידוח שמבוצעת אך ורק על ידי מדביר מקצועי שמתמחה בהדברת טרמיטים. הדברה כזו תבטיח לכם שקט מטרמיטים לשנים רבות.

המאמר באדיבות חברת אגרנט ארנון, מהחברות הבולטות בתחום הדברת טרמיטים בשוק הפרטי והמוסדי.

צילום: לאגרנט ארנון.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*