כיצד נקבע גובה המזונות בגירושין

כיצד נקבע גובה המזונות בגירושין

כשבני זוג מתגרשים זה מזה, מתקבלות החלטות (בין אם על ידי בני הזוג בעצמם, במסגרת הסכם גירושין, ובין אם על ידי ערכאה שיפוטית) בנושאים שונים הקשורים לחייהם המשותפים של בני הזוג. אחד מנושאים אלה הוא נושא תשלום מזונות הילדים: אחד מבני הזוג (בדרך כלל, הגבר) מחויב לשלם מזונות הילדים לבן זוגו לשעבר, שבחזקתו נמצאים ילדיהם המשותפים של בני הזוג. מאמר זה יסביר, בין היתר, כיצד נקבע גובה המזונות בגירושין.

קביעת גובה המזונות

בקביעת גובה המזונות יש להתייחס, קודם כל, לגילם של הילדים. אם הילדים הם עד גיל 6 (מה שמכונה "ילדים בגיל הרך"), גובה המזונות הוא בערך בין 1200 ש"ח לבין 1400 ש"ח, ללא תלות של ממש בגורמים נוספים. אם הילדים הם בני יותר מ-6, גובה המזונות נקבע בהתאם למספר גורמים, ובהם:

  • ההכנסות של כל אחד מההורים בהתחשב בגמלאות שלהן כל אחד מהם זכאי
  • הזמן שבו שוהים הילדים עם ההורה שמחויב לשלם מזונות לעומת הזמן שבו הם שוהים עם ההורה השני
  • רכוש ההורים.

על פי החוק, חובה לשלם מזונות עד שהילדים מגיעים לגיל 18. עם זאת, רוב הישראלים בני ה-18 עוד לא יכולים לדאוג בעצמם לפרנסתם, שכן הם משרתים בצה"ל, בשירות לאומי או בעתודה, או לחילופין לומדים בכיתות י"ג-י"ד. לכן, בית המשפט נוהג לחייב את ההורה שמשלם את מזונות הילדים, להמשיך בכך עד סיום השירות הצבאי או הלאומי של הילדים, אך עקב העובדה ששהותם של ילדים אלה בבתיהם לרוב פוחתת, גובה המזונות בזמן זה הוא שליש מגובה המזונות המקורי.

לפורטל הגירושין כנסו:  https://www.todivorce.co.il

האם גובה המזונות בגירושין יכול להשתנות בטרם הילדים מגיעים לגיל 18?

כאמור, כשהילדים מגיעים לגיל 18 ומשרתים במסגרות השונות, או לחילופין לומדים בכיתות י"ג-י"ד, גובה המזונות הוא שליש מגובה המזונות המקורי. נשאלת השאלה, האם גובה המזונות בגירושין יכול להשתנות גם לפני שהילדים מגיעים לגיל 18?

התשובה לכך חיובית. גובה המזונות יכול לקטון כאשר להורה משלם המזונות נולדים ילדים נוספים, או אם חל שינוי משמעותי לרעה במצבו הכלכלי. גובה המזונות יכול גם לגדול במקרים מסוימים, לדוגמא:

  • שינוי לטובה במצב הכלכלי של משלם המזונות/שינוי לרעה במצב הכלכלי של ההורה השני: כאמור, כשהילדים הם בני יותר מ-6, גובה המזונות נקבע, בין היתר, בהתאם להכנסות של כל אחד מההורים. לכן, אם הכנסותיו של משלם המזונות גדלות, אפשר לשקול להגדיל את גובה המזונות. גם אם חלה ירידה בהכנסות של ההורה השני, ניתן לשקול זאת, שכן זהו ההורה שבחזקתו נמצאים ילדיהם המשותפים של בני הזוג, וניתן לצפות מההורה משלם המזונות, שירצה בטובת ילדיו ולכן ישלם מזונות בגובה רב יותר.
  • משלם המזונות לא עומד בהסדרי השהות: אחד מהנושאים הנוספים שלגביהם מתקבלת החלטה כשבני זוג מתגרשים, הוא נושא הסדרי השהות של הילדים המשותפים של בני הזוג. אם ההורה משלם המזונות לא עומד בהסדרי שהות אלה, וגורם לכך שהוצאות ההורה השני גדולות משהיו צריכות להיות, גובה המזונות יכול לגדול.
  • צרכי הילדים משתנים בפתאומיות: גובה המזונות יכול לגדול אם, למשל, אצל אחד הילדים מתפתחת מחלה שמחייבת השגחה וטיפול באופן משמעותי, ולא ניתן היה לדעת שכך יהיה בקביעת גובה המזונות.

מעוניינים להגדיל את גובה המזונות? זה מה שאתם צריכים לעשות

כדי להגדיל את גובה המזונות צריך להגיש בקשה ליישוב סכסוך בפתיחת תיק הגירושין . אם הניסיון ליישב את הסכסוך נכשל, צריך להגיש תביעה לאותה ערכאה שקבעה את גובה המזונות המקורי. אם גובה המזונות המקורי לא נקבע על ידי ערכאה שיפוטית, יש להגיש את התביעה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין שבתחום שיפוטו גרים הילדים.

במסגרת התביעה, צריך ההורה שהילדים נמצאים בחזקתו (כלומר, ההורה שלא משלם מזונות) להסביר למה הוא מעוניין בהגדלת גובה המזונות. להורה משלם המזונות, ניתנים חמישה-עשר ימים להגשת כתב הגנה שבמסגרתו הוא צריך להסביר למה גובה המזונות לא צריך לגדול. לאחר מכן נקבע, על ידי אותה ערכאה שיפוטית, מועד לדיון בעניין, בנוכחות שני ההורים, ובו קובעת הערכאה האם סכום המזונות צריך לגדול או להישאר כפי שהוא.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*