כיצד מטפלים בשפכים

כיצד מטפלים בשפכים

כנס פורץ דרך ביוזמת עיריית אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה

אשדוד רושמת עוד יוזמה מקורית ובלעדית ושומרת על מעמדה כחלוצה ופורצת דרך ביוזמות ופרויקטים עירוניים. הפעם: כנס בנושא טיפול בשפכים. היוזמה של משרד הכלכלה, הסוכנות לעסקים קטנים, באמצעות מעוף, בחסות עיריית אשדוד ובשיתוף איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה ותאגיד יובלים, נועדה לעסקים קטנים ובינוניים. ומה אומרים המשתתפים: כנס חשוב ומעשיר שהעניק לנו כלים חשובים בתחום הסביבה, בדיוק בזמן הנכון.

האתגרים העומדים לפתחם של עסקים, קטנים וגדולים, בכל מה שקשור לאיכות הסביבה וטיפול בשפכים, הינם מורכבים ומחייבים היכרות קרובה עם החוקים והתקנות שקבעה המדינה ורשויות החוק. רק לאחרונה היינו חשופים לאירוע דרמטי של זיהום בנחל אשלים שגרם למשבר סביבתי ופגיעה בצומח ובבעלי חיים, ומן הסתם רשויות החוק ינקטו בסנקציות חמורות כנגד האחראים. באשדוד לא מחכים למשבר אקולוגי וכמו תמיד משמשת היא מודל ליזמות חלוצית וביום חמישי האחרון (13/7), התקיים כנס ראשון מסוגו, בנושא טיפול בשפכים, אשר הפגיש תחת קורת גג אחת, רגולטורים העוסקים במתן אישורים לעסקים קטנים ובינוניים, נציגי מפעלים, חברות ועסקים בעיר ובסביבה.

הכנס שהתקיים באולם מועצת העירייה, יוזמה של משרד הכלכלה והתעשייה, הסוכנות לעסקים קטנים, באמצעות מעוף סניף אשדוד ומתקיים בחסות עיריית אשדוד ובשיתוף איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה ותאגיד המים יובלים, שם לו מטרה לדון בנושא הטיפול בשפכים – נושא כואב וחשוב שההתמודדות אתו מחייבת את כל גורמי המערכת, רשויות האכיפה והעסקים. בכנס הוצגו נקודות מבט שונות בנוגע לשפכים, מן התיאוריה אל המעשה, תוך מתן כלים להתמודד עם האתגר ודרכים לפתרון, וכן הוצגה האפשרות לקבלת סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בתחומי הסביבה והשפכים ממשרד הכלכלה, ומה הסיוע שנותנת המדינה בסבסוד יעוץ לטיפול בשפכים.

מארגני הכנס מציינים כי נושא השפכים נמצא לרוב מתחת לפני הקרקע, אבל השפעותיו מחלחלות, תרתי משמע, לרבדים שונים בחיינו הציבוריים והעסקיים. עוד מסבירים הם כי בשנים האחרונות נחקקו ונאכפו לראשונה כמה וכמה חוקים ותקנות באשר לאיכות שפכי התעשייה, ונושא שבעבר היווה סעף שולי ברישיון העסק הפך, החל מ-2013, לתחום מורכב הפוגש את רוב העסקים לפחות 4 פעמים בשנה בדיגומים בבית העסק, ולעיתים מלווה באגרת תשלום ובקנסות מפתיעים וקשים לעיכול.

ישראל הרשקוביץ, מנהל מעוף סניף אשדוד: "לראשונה, וביוזמת משרד הכלכלה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, באמצעות מעוף סניף אשדוד, רוכזו סביב אותו שולחן רגולטורים העוסקים בנושא שפכים והטיפול בהם. עיריית אשדוד נרתמה לאתגר והצלחנו לגייס את הרגולטורים כדי לתת מאה אחוז ידע, פתרונות והאפשרות להסתייע בסבסוד המדינה, כדי לשמור על הסביבה ולהישאר מובילים בתחום תחרותי. המשתתפים בכנס הופתעו מהאפשרות להיעזר במעוף ובסבסוד המדינה וכבר יש פניות רבות להמשך טיפול בעסקים הקטנים והבינוניים".
מעוף הוא מערך השטח הארצי שהקימה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, במטרה לסייע לעסקים ויזמים. סניפי מעוף מציעים כלי סיוע של הסוכנות ליזמים בתחילת דרכם ולבעלי עסקים קטנים ובינוניים, בהתאמה לצרכי העסק והפיתוח האזורי, וזאת תוך ליווי העסק לאורך זמן. מטרות מערך המעוף הינן לפתח ולקדם עסקים בכל ענפי המשק וליזום פיתוח אזורי, להוות מרכז שירות ומידע, לפעול לשיפור ההכנסה ואיכות החיים של אוכלוסיות מגוונות ולהציף את צרכי השטח אל הרשות המחוקקת ומשרדי הממשלה.

מר יעקב פלאצ'י, מנהל אגף רישוי עסקים ואיכה"ס בעיריית אשדוד מציין את שיתופי הפעולה של כל גורמי המערכת ואת המודעות הגוברת לערכי הסביבה, ומודה למשרדי הממשלה על הסיוע לעסקים ומתן כלים בידיהם להתמודדות יעילה עם נושא השפכים.

דר' ענת רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה: "בכל יום מטופלים כ-40,000 מ"ק שפכים במכון העירוני לטיפול בשפכים, מהם כ-5,000 מ"ק תעשייתיים עם עומסים קשים. קולחי המט"ש משמשים להשקיה חקלאית ולכן יש חשיבות לטיפול נאות ולעמידה בתקנים". רוזן מוסיפה כי "הרגולציה באשדוד פועלת בתיאום ובשיתוף על מנת להקל על העסקים ובלבד שיזרימו שפכים תקניים למערכת הביוב" ומודה לשותפים מעיריית אשדוד, תאגיד "יובלים", המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות והמעוף על היוזמה בקיום הכנס.

בעירייה אומרים כי גם מפעל קטן ביותר צריך לעמוד כיום ברגולציה מכמה גופים, בפרט בתחום של שפכי תעשייה. ישנה תחושה של ריבוי רגולטורים שהתעשיין צריך להתמודד איתם: תאגיד המים, המשרד להגנ"ס, משרד הבריאות, רישוי עסקים וכו', וזה יכול להוות נטל כבד לתעשיין שאמור להתעסק בייצור. אבל גורמים אלה יכולים דווקא לסייע ולהרחיק מהעסק את הסיכון באכיפה. יעידו על כך המשתתפים בכנס אשר ציינו כי באשדוד יש שיתוף פעולה מלא בין הרגולטורים השונים, נקודה שמקלה מאוד על העסק בחיי היום-יום שלו.

ימית הוניקמן פרץ, מנהלת מח' איכה"ס בעיריית אשדוד, דיברה על משולש הקסם של הקיימות – תפיסה שמשלבת 3 נקודות מבט:כלכלה, חברה וסביבה, משולש שיכול למנף את העסק . "נקודת מבט כלכלית היא בחינת הכדאיות הכלכלית של כל פעולה והרווח של העסק. נקודת מבט סביבתית בוחנת כל פעולה/ תהליך בעסק וההשפעות הסביבתיות שלו למניעת מפגעים סביבתיים ונקודת מבט חברתית : לפעול לטובת הלקוחות, התושבים והתיירים שמגיעים לעיר ומביאים לסיגסוגה, דבר שמשפיע גם על סיגסוג העסק" אמרה והסבירה כי "עסק שבוחר להטמיע את עקרונות הקיימות בהכרח ייהנה!".

לכאורה, זה נשמע בלתי אפשרי אבל השאלה המתבקשת היא האם איכות הסביבה הוא מצב של אין ברירה? אם בעלי העסק יתחילו להתייחס לאיכות הסביבה כמו לביטוח ששומר על העסק שלהם, הם יוכלו להיעזר באנשים שזו המומחיות שלהם. "כמו שיש יועץ ביטוח יש יועצים סביבתיים שידעו לתת פתרונות סביבתיים שישתלמו לעסק וימנעו סיכון של מפגעים סביבתיים, קנסות ותביעות" אומרת ימית ומציינת כי "המעוף מציע ייעוץ סביבתי מקצועי מסובסד למתן פתרונות ייעודיים לעסק".

עו"ד שרון ארצי מדל, מומחית בדיני איכות הסביבה ועומדת בראש תחום דיני איכות הסביבה בגרוס חודק ושות', הדגישה בהרצאתה שעל המפעלים להיות אקטיביים וערניים. עליהם לפעול לקבל הקלות היכן שיש צורך ולוודא כי פעילות התאגיד מולם היא אכן נכונה, תואמת את כל ההנחיות ומשקפת באופן מהימן את איכות השפכים המוזרמת על ידם. אחרת, נוצרים עוותים שהמחיר שלהם מגיע בדמות חיובים כספיים ניכרים בהם נאלץ המפעל לשאת.

חיליק סדובסקי, מנהל מחלקת אכיפה בתאגיד יובלים, מציין את האחריות (בין היתר) של התאגיד גם על איכות השפכים בכניסה וביציאה ממתקן הטיפול בשפכים.

מיכאל קופליק, מנכ"ל חברת אלמנט הנדסת סביבה, ומומחה לשפכי תעשייה: "חברת אלמנט מלווה רשויות ומפעלים שונים בכל הקשור לנושאים סביבתיים שונים". מיכאל הינו יועץ מאושר מטעם מעו"ף, ומלווה לקוחות מעוף בשנה האחרונה.

בתמונה: מרצה בכנס באולם מועצת העיר

צילום: פאבל טולצ'נסקי

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*