כיצד מגישים תביעה לקצבת נכות כללית?

כיצד מגישים תביעה לקצבת נכות כללית?

מהי נכות כללית?

נכות כללית, או יותר נכון קצבת נכות כללית, היא מושג המתייחס לקצבה חודשית שניתנת לאדם שכושרו להשתכר ירד ב-50% לפחות, על ידי פגיעה או לקות נפשית, שכלית או גופנית. כמו כן, הקצבה תשולם גם לעקרת בית אשר כושרה לתפקד בכך ירד ב-50% לפחות.

מי יכול לקבל את הקצבה?

קצבת נכות כללית מיועדת לתושבי ישראל בני 18 שנים עד גיל הפרישה, או לקטינים בני 16 עד 18 אשר עבדו כקטינים בטרם הפגיעה.

בנוסף, תנאי הנוגע לתעסוקה הוא אי תעסוקה, או תעסוקה המניבה שכר הנמוך ב-60% מהשכר הממוצע (המשתנה מפעם לפעם, בהתאם לשנה). הדבר נכון לשכירים ועצמאיים כאחד. בנוגע לאישה עקרת בית, אם מדובר באישה נשואה ניתן יהיה לבדוק את היותה עקרת בית אם לא עבדה לפחות שנה רצופה, או שנתיים לא רצופות ב-48 החודשים בטרם הגשת הבקשה\טרם הפסקת העבודה (במידה והפסקת העבודה הייתה לאחר שהוגשה התביעה).

התנאי השני והשלישי הוא קביעת נכות רפואית על ידי וועדה ייעודית מטעם הביטוח הלאומי, ולאחר מכן קביעת דרגת אי-כושר – הן דרגת הנכות הרפואית והן דרגת אי הכושר צריכות להיות בשיעורים ע"פ הקבוע בחוק.

  • המסלול לעקרת בית שונה .
  • יש לציין, כי גם חיילים ובני שירות לאומי זכאים לקצבה במקרים מסוימים.

שלבי הגשת התביעה והערעור במידת הצורך

כמו בכל תביעה המוגשת לביטוח הלאומי, יש להכין מראש טפסים ייעודיים המכילים בין היתר, טפסים המעידים שחור על גבי לבן את השפעת הלקות או מספר הלקויות על יכולת ההשתכרות של האדם. במידה שהטפסים והמסמכים יימצאו רלוונטיים, האדם יקבל הזמנה לוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. יש לדעת, כי קיים גם "מסלול מהיר" לתביעה שמיועד למקרים מיוחדים.

הוועדה הרפואית קובעת את אחוזי הנכות ובהתאם, הפקיד הממונה על התביעה קובע את דרגת אי הכושר (האחד תלוי בשני). לעיתים, המבקש יידרש להגיע לראיון של פקיד שיקום לשם קבלת המלצה. לבסוף, במידה והאדם עמד בכל התנאים, ההודעה על ההחלטה תגיע בדואר ביחד עם דוח הוועדה הרפואית.

ומה באשר לעררים?

ובכן, ניתן להגיש בקשה לערעור על קביעת וועדה רפואית עד 90 יום במקסימום, אולם רצוי מאוד לערער עד 60 יום כפי שמפורט בחוק. במידת הצורך, מומלץ לבדוק עם ביטוח לאומי עד מתי ניתן להגיש את הערר (אם ניתן יותר מ-60 יום). בנוסף, ניתן לערער על ההחלטה בנושא דרגת אי הכושר במקרים מסוימים, תוך 90 יום (הדבר תלוי בדרגת אי הכושר שנקבעה לאדם ועוד).

חוששים מריבוי השלבים? פנו לחברה המסייעת במימוש זכויות רפואיות

תהליך קבלת קצבת נכות כללית כולל מספר שלבים, המצריכים תשומת לב  מיוחדת ע"מ לצלוח את התהליך כולו בהצלחה. כדי לעשות זאת ללא טעויות, ובעיקר – כדי להימנע מטעויות נפוצות, לגלות על זכויות שונות המגיעות לכם בדרך וכד’, מומלץ למי ששוקל להגיש בקשה לפנות בהקדם לחברה המתמחה בתחום מימוש זכויות רפואיות.

צילום: https://www.shutterstock.com/

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*