יצוא פירות לחו"ל – עלות מול תועלת

יצוא פירות לחו"ל – עלות מול תועלת

מאות אלפי טון של פרי מיוצאים מישראל לכל יבשות העולם מדי שנה. האם מדובר בעסק משתלם ואיך מצמצמים את הסיכון שנובע מהתחרות הרבה בענף? הנה המדריך שיעשה לכם סדר

ענף הפירות בישראל מייצר מעל 650 אלף טון פרי טרי למאכל מדי שנה. היות והצרכן הישראלי צורך בממוצע 70 ק"ג של פירות במגוון רחב של מינים ובגלל שיש מעל 4,500 מגדלי פירות מורשים, חלק גדול מהפירות מגיע ליצוא . כ-65 אלף טון פירות מיוצא מישראל למערב אירופה ואחריה ברשימה נמצאים מזרח אירופה עם 23 אלף טון, בריטניה עם 14 אלף טון ובהמשך גם צפון אמריקה, המזרח הרחוק, אפריקה, אוסטרליה ודרום אמריקה. סך הכל מיוצאים מישראל כ-115 אלף טון פירות מדי שנה בדרך הים והאוויר.

דרך מעניינת נוספת לבחון בפרוטרוט את הנושא של יצוא פירות לחו"ל מישראל הוא להשוות בין סוגי הפירות עצמם. לפי דוח של משרד החקלאות משנת 2013, בראש רשימת הפירות המיוצאים מישראל דרך הים נמצא האבוקדו ואחריו הרימון, המנגו, התמר והאפרסמון. גם ענבים, שזיפים ואפרסקים מיוצאים מישראל בכמויות גדולות ואין להתעלם מהמשמעות הכספית של יצוא נקטרינה, ליצ'י ומשמש.

עד כמה משתלם לייצא פירות?

בניגוד לסחורות אחרות, יעדי הייצוא של פירות מישראל מגוונים ולכן מגיעים אל כל היבשות. רוב היצוא מתרכז בחודשים אוגוסט עד מרץ והיצואן יכול לבחור באיזה שוק להתמקד. מצד שני, היצוא מישראל חופשי לכל יצואן ועל היצואנים לא חלות מגבלות אדמיניסטרטיביות. זה גורם לכך שיש מעל 70 יצואנים ותחרות שפוגעת ברווחיות הענף.

לריבוי היצואנים יש השפעה על רמת המחיר ועל הפדיון של הפרי המתקבל בחו"ל. הריבוי גם משפיע על הסולידיות של היצוא, מה שמביא לעלייה ברמת הסיכון. במילים אחרות, הדרך הנכונה לבחון את הנושא של יצוא פירות לחו"ל מישראל היא לא רק במונחים של עלות מול תועלת – כי מדובר בתחום משתלם מבחינה כלכלית – אלא גם במונחים של רווח וסיכון.

יצוא פירות: כך תצמצמו את הסיכון

מגדלי פירות שהגיעו למסקנה שמשתלם להם לייצא את הפירות המבוקשים או יצואנים שרוצים להיכנס לענף צריכים להתנהל בצורה נכונה מול מועצת הצמחים. המעוניינים ברישיון ליצוא חייבים לעמוד בהנחיות המועצה בעניין קבלת היתר ליצור פירות, ירקות או הדרים וכך הם גם יכולים לצמצם את הסיכון שנשקף להם. תקופת ההיתר ליצוא ניתנת בכל שנה מחדש לתאריכים שבין חודש ספטמבר ועד ה-31 באוגוסט בשנה העוקבת ויש גם תנאי סף בהם היצואנים חייבים לעמוד.

תנאי הסף קובעים למשל שמותר רק לבעלי אזרחות ישראלית או תאגיד שהתאגד כחוק לייצא פירות לחו"ל. עוד מחייבים תנאי הסף ניהול ספרים על פי דין, עמידה בסטנדרטים של משרד החקלאות ועמידה בדרישות בינלאומיות בכל הנוגע לייצוא.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*