ייצור תכשיטים – איך זה עובד

ייצור תכשיטים – איך זה עובד

קבלתם מחמאות על השרשרת החדשה? העגיל האופנתי? צמיד הטניס משובץ היהלומים? האם אי פעם תהיתם לעצמכם – איך תכשיט נולד? איזה מסע הוא עובר מסקיצה ועד שהוא מככב באתר האינטרנט או בחלון הראווה? אנחנו כאן לקחת אתכם, צעד אחר צעד, בתהליך העיצוב והייצור של תכשיטי זהב וכסף, שתדעו איזו השקעה עצומה ו"לידה" ארוכה עובר התכשיט עד שהוא מגיע אליכם.

הכל מתחיל בחזון

כמו כל פריט עיצובי, מעצב התכשיטים מקבל השראה או מוצא את דרכו לשולחן השרטוטים ומתכנת את התכשיט הבא. זו יכולה להיות סקיצה ידנית או בתוכנת עיצוב, אבל המטרה היא שיהיה לו מודל לעבוד עליו ולהפוך אותו למוחשי יותר. לאחר העיצוב חשוב לבחון האם אפשרי להפוך את השרטוט למוצר אמתי ולקבל החלטות שישפיעו על עלות ומשך הייצור, כמו למשל, חומרי הגלם, אופן הייצור וכדומה. חומר הגלם במיוחד משפיע על המראה הסופי של התוצר המוגמר וכמובן עלותו.
תכשיטי זהב נחשבים ליקרים במיוחד, כי זהב הוא חומר נדיר ומשובח, אבל הכל תלוי גם באחוזי הזהב שיהיו בתכשיט וכנ"ל לגבי מתכות יקרות אחרות והשימוש שעושים בהן בתכשיט עצמו. כיום נהוג להשתמש בתוכנות כמו CAD לתכנון דגם תלת ממדי של התכשיט ולהדפסת דגם שיסייע בתהליך ייצור מדויק ונאמן למקור.

השעווה – חברה נאמנה

השעווה משמשת את המעצבים ליצור מודל שיאפשר להם ליצור דגם לתכשיט. הטכניקה בה משתמשים בתכשיטי זהב היא השעווה הנעלמת. על ידי פיסול של גוש שעווה מכינים מודל לפי המפרט המדויק של התכשיט. הכוונה היא ליציקת תבנית משעווה שמהווה אבטיפוס ליצירת התכשיט. מטביעים את השעווה בכלי, מחממים בתנור לשריפת השעווה עד שהיא נעלמת. התבנית החלולה הופך לתבנית שתשמש בהמשך ליציקת הזהב.

יוצקים וחותכים

קיימות שיטות שונות ליציקת זהב בין אם למכונות יציקה בוואקום שיטות יציקה אחרות. יוצקים את נוזל הזהב פנימה יחד עם חומרים מתכתיים שמעניקים לזהב עמידות ומראה אחר כמו רודיום, פלדיום וכדומה. לאחר היציקה, לוקח זמן מה לנוזל להתקרר ורק לאחר שהוא מתקרר – ניתן לחלץ את המודל מתוך התבנית. לרוב שומרים על היציקה בשלמותה בפעולת חיתוך זהירה להפליא והכנסת המתכת לחומצה ומים תוך כדי החיתוך עצמו.

לעבד ולחרוט

הליך העיבוד חשוב מאוד להשגת המראה של התכשיט. עיבוד פירושו להפוך את חומר הגלם שיצא מהתבנית לעיצוב שהמעצב ראה בדמיונו ולאחר מכן העביר לנייר או לתוכנה ומשם ליציקה. כאן כל מעצב מתרגם את מה שהוא רוצה לראות בתכשיט מחריטת התכשיט דרך שיבוץ של אלמנטים נבחרים, שיוף התכשיט או האבטיפוס שאחריו יתחיל הייצור של תכשיטים בדמותו. החריטות האומנותיות היום כבר כמעט לא נעשות באופן ידני, קיימות מחרטות מקצועיות וגם כאן קיימות טכנולוגיות חריטה שונות כמו צריבה בלייזר ועוד, תלוי בתקציב, בתהליך הפיתוח ומה שרוצים להשיג בעיצוב התכשיט. כמו כן, יתכן שתתבצע הלחמה של הרכיבים השונים בתכשיט או תיקון תכשיט לאחר הייצור.

מסיימים בליטוש

ליטוש התכשיט חשוב מאוד, במיוחד כאשר מדובר בתכשיטים משובצי יהלומים. הליטוש מעניק לתכשיט את המראה המבריק שלו וגם מגן עליו ומאריך את תוחלת חייו. בשלב זה משתמשים במכונות ליטוש שונות או בנייר לטוש והכל בעדינות ובדיוק רב על מנת שלא לפגוע בגימור של התכשיט ולהעניק לו מראה יוקרתי ומשובח.

כמובן שכל תכשיט עובר בקרת איכות לאורך כל שלבי התהליך עד שהוא נארז ומשווק בחנויות השונות. חשוב לפנות למומחים לייצור תכשיטים בהתאמה אישית או לרכוש תכשיטים מחברה שמשקיעה בתהליך ייצור איכותי ומוקפד.

תמונה: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*