יום יהדות גאורגיה ה-12 באמפי פארק אשדוד

יום יהדות גאורגיה ה-12 באמפי פארק אשדוד

הכנס המסורתי של קהילת יוצאי גאורגיה נערך באשדוד שבה קהילת יוצאי גאורגיה הגדולה בעולם.

יהדות גאורגיה היא קהילה יהודית עתיקת יומין, ויש הסבורים, כי ראשיתה עוד מימי חורבן בית המקדש הראשון וגירוש היהודים מארץ ישראל. יהודים מגאורגיה  החלו לעלות לארץ ישראל כבר בשנת 1863 וזכו מפי ערביי ישראל לכינוי "מוסקובים" (יוצאי רוסיה) הם נחשבו לעזי רוח והערבים נמנעו מלהתגרות בהם.

הזדהותם של יהודי גאורגיה עם מדינת ישראל הגיעה לשיאה לאחר מלחמת ששת הימים. בשנת 1968 מתפרסם בכל העולם מכתבן של 18 משפחות מגאורגיה אל הוועדה לזכויות האדם של האו"ם בתביעתן לאפשר להם להגר לישראל. המכתב עורר תהודה עצומה ומאבקם של יהודי גאורגיה הוביל לשינוי היסטורי בעמדת השלטונות הסובייטים ובמהלך שנות השבעים החלה עלייה מאסיבית ארצה. הקהילה, שנאמדה בכ-100,000 איש בשנות ה-70 של המאה ה-20, הייתה מורכבת ברובה המכריע מיהודים מקומיים וממיעוט של אשכנזים. רוב בני הקהילה עלו לישראל ממניעים אידיאולוגים במטרה להגשים את חלומם עתיק היומין לעלות לארץ הקודש וכאמור כ-30.000 מיוצאי גאורגיה מתגוררים באשדוד הנחשבת לעיר עם הריכוז הגבוה בעולם של יוצאי הקהילה.

את יום יהדות גאורגיה ה-12 בחרו אלפים מהם לציין באירוע מרהיב, שנערך בחוה"מ סוכות (1 באוקטובר 2015) באמפי פארק אשדוד-ים ביוזמתו של משה בוטרשוילי, המשנה לראש עיריית אשדוד ובתמיכתו של ד"ר יחיאל לסרי, ראש עיריית אשדוד, שכבר אמר כי מדובר בקהילה בת 2,600 שנה השומרת על המסורת ועל ערכיה וכי אנשי הקהילה שומרים באדיקות על זהותם היהודית, "שמחתי להצטרף ליוזמה של משה בוטרשוילי ואנחנו עורכים את האירוע מידי שנה בגאווה ובשמחה גדולה".

מזג אוויר אידיאלי קידם את אלפי פני הבאים (בקהל נמנו למעלה מ-4700 אורחים) לצד אירוח בסבר פנים יפות ותכנית אמנותית מגוונת, שביטאה היטב את העושר התרבותי של הקהילה. שר העלייה והקליטה זאב אלקין העלה על נס את פועלה של הקהילה שהצליחה לפתוח את שערי הברזל ואת תרומתה למדינה. משה בוטרשוילי בשם בית התרבות הגאורגי באשדוד, העניק תעודת הוקרה לאורח הכבוד אליקה אינציקרבלי, מהעיר בטומי שבגאורגיה, על תרומתו הרבה והבלתי נלאית ליחסים בין ישראל לגאורגיה. התזמורת הסימפונית של אשדוד בניצוחו של  לאוניד פטשקה ליוו את כל אמני האירוע בניהם להקת המחול "אביבים", להקת GNB, "גאורגיה נשיונל בלט" זוכת אליפות אירופה בריקודים גאורגיים מסורתיים ורשימה ארוכה של אמנים מהארץ ואמנים מהבולטים בגאורגיה שהציגו את עושר סגנונות מוסיקלי מרשים.

danseurs

ראוי להזכיר את מריאם אלאשוילי מגאורגיה שהציגה ביצוע מרגש לשיר "ירושלים של זהב" בהתחשב בעובדה כי אינה דוברת כלל את השפה העברית ובביצועה מרטיט הלב של סופו גאלוואני, שאף היא אינה דוברת עברית לשיר "הכניסיני תחת כנפך".

בסיום האירוע נקבצו כל האמנים המשתתפים לשירה משותפת שביטאה היטב את רוח השמחה והאחווה ששרתה על האירוע.

לשנה הבאה שוב באשדוד.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*