טיפים להורים: איך לעזור לילד עם הפרעות קשב וריכוז? 

טיפים להורים: איך לעזור לילד עם הפרעות קשב וריכוז? 

מאת נאוה סלור

אם אתם הורים לילד שאובחן עם הפרעת קשב וריכוז, אתם עשויים למצוא את עצמכם קצת מבולבלים.
הילד אומנם התחיל לקחת ריטלין, ואפילו הולך לטיפול רגשי, אבל ישנן סיטואציות המתרחשות בבית, שאתם לא תמיד יודעים כיצד להתמודד עימן. קבלו את כל הטיפים שיעזרו לכם להיות פחות אובדי עצות, ושייתנו לכם כיוון.

ללמוד לעומק מהן הפרעות קשב כדי לדעת להכיל התנהגות "בלתי הולמת" של הילד

חלק מהתסמינים של הפרעות קשב יכולים לגרום לילד להתנהג בצורה שתעורר חוסר סבלנות מצד הסביבה, אפילו מצדכם. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עשויים, פעמים רבות, לשכוח לכבות אורות או לבצע מטלות ביתיות ובית ספריות. ישנם ילדים שנוטים לדחיינות ומתקשים לאסוף את עצמם לביצוע משימה פשוטה כמו מקלחת וישנם ילדים שהם חסרי סבלנות, ושלא יהיו מסוגלים לעמוד אתכם בתור לסופר למעלה מ-5 דקות. התנהגויות כאלה של הילד יכולות להיות מתסכלות מאוד עבור ההורה, שלא מנסה להבין את הילד ו"להתיידד" עם הפרעת הקשב של. לכן, מומלץ שתקראו כמה שיותר על ההפרעה, תכירו אותה לעומק ותלמדו להכיל ולקבל את הילד ואת התנהגויותיו, שלא נועדו לעצבן אתכם ושלא נובעות מחוסר כבוד כלפיכם, אלא שהן תוצר ישיר על הפרעות הקשב והריכוז.

דברו קצר וברור

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים לשמור על קשב לאורך זמן, קל מאוד להסיח את דעתם, ולכן, הם יתקשו להקשיב למה שיש לכם כהורים להגיד אם תדברו במשפטים ארוכים מידי.
אם אתם רוצים לספר לילד דבר מה, להעמיד אותו על טעותו או להסביר לו מדוע אתם כועסים עליו, דברו במשפטים קצרים וברורים, הקפידו על קשר עין עם הילד לאורך כל השיחה וחזרו על הנאמר מספר פעמים בכמה דרכים שונות, כדי לוודא שהוא הבין ושהמסר נקלט.

להדגיש ולהעצים תחומי חוזק של הילד

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נאלצים להתמודד פעמים רבות עם ביקורת לא פשוטה מצד המורים והחברים בבית הספר, בין אם מכיוון שהם לא עומדים בציפיות של המורים חרף הפוטנציאל הטמון בהם, ובין אם מכיוון שההיפראקטיביות שלהם מפריעה לכל התלמידים בכיתה וגורמת להם להסתבך. חשוב מאוד לחזק את היכולות של ילדים כאלה, ולעודד אותם לתת ביטוי לצדדים החזקים שלהם על-ידי חיזוקים חיוביים ופרגון. אם אתם כהורים מצליחים לזהות תחביב, שהוא תחום חוזק של הילד, ושהילד טוב בו במיוחד, כמו כדורגל, מוסיקה, ריקוד או קארטה- חשוב להעצים ולהבליט את הצדדים הללו של הילד, כדי לאפשר לו לחוות הצלחה.

להרגיל את הילד לאכול טוב ולישון טוב

תזונה בריאה, פעילות ספורטיבית ושנת לילה איכותית יכולים לתרום לשיפור בתפקוד של הילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז. רצוי לשנות את התפריט התזונתי שלו, כך שהוא יתבסס על תזונה כמה שיותר טבעית (מומלץ במיוחד להיפטר מסוכר לבן, ממוצרי חלב, מגלוטן ומחומרי טעם מלאכותיים), לדרבן אותו לבצע פעילות ספורטיבית שהוא אוהב על בסיס קבוע, ולהקנות לו הרגלי שינה נכונים שיאפשרו שנת לילה רציפה וארוכה.

ליידע את המורה

יש לעדכן את המורה בפרט ואת צוות בית הספר בכלל בכך שהילד שלכם אובחן עם הפרעת קשב וריכוז. ילדים עם הפרעות קשב דורשים תשומת לב מיוחדת, כמו תיווך במהלך מבחן, עזרה פרטנית ומעל לכל- אמונה של המורה ביכולותיהם. חשוב, לפיכך, שהמורה תהיה מיודעת, ותירתם לטובת שיפור התפקוד של הילד.

לעודד את הילד לדבר אתכם בפתיחות

יש לפתח תקשורת כנה, מעמיקה ואמיתית עם הילד וליצור מרחב בטוח ביניכם לבינו, כזה שיאפשר לו לספר לכם על הקשיים שלו ועל מה שעובר עליו. עצה זו רלוונטית לכל הורה, כמובן, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהורים לילדים עם הפרעות קשב, שחווים לא מעט אתגרים אקדמיים וחברתיים, המשפיעים על תחושתם ועל רווחתם הכללית.

נאוה סלור, מייסדת ומנהלת "מרכז אמירים" – מרכז "רננים", ת.ד 11407, מכבים 71908, טלפון: 08-9265086, פקס: 08-9716152.

מקור המאמר: Articles.co.il/נאוה סלור

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*