טבע עירוני – מושג חדש בתכנון

טבע עירוני – מושג חדש בתכנון

יחידת הסקרים של החברה להגנת הטבע בשיתוף עיריית אשדוד, מבצעת סקר טבע למיפוי כל הצמחים ובעלי החיים באשדוד ובסביבתה. הסקר נערך במימון המשרד להגנת הסביבה, העירייה ואיגוד ערים, יימשך כשנתיים על פני ארבע עונות והוא כולל את הים, את מיני הדגים, מיני עופות וזוחלים וסקר צמחיה.

גב' ימית הוניקמן, מנהלת המחלקה לאיכות הסביבה בעיריית אשדוד מוסרת כי נתוני הסקר יוטמעו כשכבת GIS לשימוש גורמי תכנון עירוניים ויסייעו למקבלי ההחלטות בעיצוב מדיניות אשר תתחשב בטבע העירוני ובערכי הסביבה. תוצרים נוספים של הסקר יהיו בפיתוח תיירות אקולוגית לרווחת הציבור ולטובת חינוך סביבתי
בשבוע שעבר נערך באשדוד כנס בינ"ל לקיימות שעסק בסביבה החופית ובחיבור בין הים והעיר. היה זה כנס מוצלח שמשך אליו אנשי ציבור, ראשי רשויות ומועצות השוכנות על חופי הים התיכון. בין המשתתפים בלטו מהנדסים, אדריכלים ואנשי מקצוע מתחום התכנון העירוני. אלה היו שמחים בודאי לשמוע כי בימים אלה נערך באשדוד סקר טבע שיספק להם מידע שימושי רב ערך.

 kkk2

המחלקה לאיכות הסביבה במינהל התפעול, שמלווה את יחידת הסקרים של החברה להגנת הטבע בביצוע הסקר המיוחד לאשדוד, דואגת ליצור את התשתית הארגונית בתוך העירייה ובמוסדות הקשורים לנושא הסקר, והשבוע היא ארגנה להם סיור מקצועי בירושלים, על מנת לעמוד על משמעות הביטוי הרווח "טבע עירוני" ותרומתו לגופי התכנון ולתוכניות העירוניות, במגוון תחומי פעילות. הסיור נערך בירושלים, בתחנה לטיבוע ציפורים ובעמק הצבאים.
תחנה לטיבוע ציפורים – התחנה בירושלים הממוקמת בסמוך לכנסת ישראל, מורכבת ממרכז טיבוע ציפורים,  מרחב גידול ציפורים ותאי צפייה ומעקב של צפרים. אנשי התחנה הדגימו כיצד מבצעים טיבוע (סימון בטבעת על רגל הציפור) בציפור שחור כיפה, הציפור הכי נפוצה בישראל. "בעזרת טיבוע הציפורים אנו יכולים לעקוב אחר הציפור וללמוד על נדידת הציפורים בכלל, ועל אורח חייה בפרט כגון: אזורי גידול, צמחים מועדפים עליה, קצב התפתחות הציפור, יחסי הגומלין עם הטבע הסביבתי וכו'. זהו מידע אובייקטיבי רב ערך שמסייע בתכנון" אמר עמיר בלבן, ראש תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.

כדוגמא הוא מציין כי אחד המדדים שנמדדים בציפור הוא אחוז השומן בגוף הציפור. לפי זה אפשר לראות את ההערכות שלה לנדידה. "שחור הכיפה לדוגמא שוקל כ-15 גרם והיא נודדת למרחק של כ-5000 ק"מ. מדהים" הוא אומר ומציין כי ישנם לא מעט צפרים ותיירים המתחקים אחר מסלולה, כמו גם מסלול נדידה של עופות ובעלי חיים אחרים, ורוצים לראותם בסביבתם הטבעית.

באשדוד אגב, ציפור אדום החזה הינה ציפור נפוצה באזורנו ואנו מזהים אותה לרוב במראה היפה שלה ובקולה הרעשני. כך גם ציפור כחול החזה, ציפור נוספת ולא פחות יפה הגדלה באזורנו. אפיון נוסף ובלעדי לאשדוד הוא מתחום הצומח. אשדוד הינה העיר הצפונית ביותר בה גדל עץ השיטה המלבינה, שמגיע מאפריקה. גופי התכנון היום לוקחים בחשבון את בתי הגידול של צמח זה ומציינים את ייחודיותו בכך שהוא אחד הצמחים הבודדים שפריחתו בסתו וגם אינו נצרך למים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*