חרדה מאזעקות: ההמלצה של מכון חיבורים להתמודדות

חרדה מאזעקות: ההמלצה של מכון חיבורים להתמודדות

המצוקות והקשיים שעולים בעקבות המצב הביטחוני השברירי משפיעים על רבים מאזרחי ישראל, מבוגרים וילדים כאחד. אחת ההשפעות החמורות ביותר של המצב הביטחוני היא חרדה המתרחשת לא פעם בעקבות האזעקות החזקות המושמעות בזמן התקפת טילים. לצערנו, בעבור תושבי הדרום מדובר במציאות יומיומית כמעט, לאורך תקופה של שנים רבות. ההשפעה של האזעקות באות לידי ביטוי לא רק בחרדה אלא גם בהתקפי חרדה, וכן בתחושות לחץ שמשפיעות מאוד על איכות החיים ואפילו על הבריאות. חשוב להבין כי צליל הסירנה המושמע בזמן מבצע או מלחמה מקושר ע"י רבים למצב של מתח ובהתאם לכך גם תגובות פיזיות שונות. המעבר הזה עשוי לעורר חרדות וכן מחשבות שלילות שאינן מרפות.

איך אפשר לדעת אם יש צורך בסיוע מקצועי?

אם אתם חווים תסמינים נפשיים או פיזיים במהלך אזעקה ונפילות טילים והמצוקה שלכם נמשכת גם תקופה ממושכת לאחר סיום המשבר הבטחוני, חשוב לפנות לגורמי מקצוע. יש כמה מוסדות שיכולים לסייע בנושא, אולם מכון חיבורים נחשב לאחד המכונים הפרטיים המובילים בישראל בתחום החרדה. חשוב לדעת שפנייה למכון מקצועי תוכל לספק לכם טיפול מצד אנשי המקצוע המובילים והמוסמכים בתחום, לצד תוצאות לטווח ארוך שיוכלו לשפר באופן ניכר את איכות החיים והיכולת להתמודד עם המציאות הביטחונית המורכבת במדינה.

כיצד להתמודד עם חרדה מפני אזעקות?

הינה מספר טיפים שיכולים לסייע, בזמן אמת או אחריו:

נסו להפחית את המאבק בחרדה באמצעות טיפול

חשוב לזכור כי המצב הביטחוני והאזעקות הם טריגרים שמפעילים ברמה הביולוגית בכל אחד מאיתנו את יצר ההישרדות וההגנה, ולכן החרדה מפני ובזמן האזעקה אצל ילדים ומבוגרים היא טבעית ומובנת לחלוטין. מאבק או נסיון להדוף את החרדה עשויה להוביל למצבים חמורים יותר כמו דיכאון, ולכן כפי שכתבה מנהלת מכון חיבורים, חשוב להבין כיצד מערכת החרדה פועלת בגופנו, להשתמש בתכניקות שונות כגון מיינדפולנס, פעילות גופנית, תרגול של נשימות ופיתוח היכולת שלנו לקבלה של הרגשות הקשים שעולים בנו מבלי לשפוט את עצמנו או לצפות מעצמנו להרגיש אחרת או לא להרגיש.  בהתאם לכך גם ליצור מרחב שונה של התנהלות במצב קיצון, למשל בזמן הפעלת אזעקה.

למעשה, היכולת לקבל את הכלים המתקדמים מעולם הפסיכולוגיה המסורתי, לצד טכניקות טיפול מתקדמות כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי היא דרך מצוינת לשינוי בדפוסי החשיבה וכן הגברת תחושת השליטה, גם במצבים בהם נדמה כי אין לכם שליטה על המצב. השיטות המתקדמות לטיפול בחרדה הן נתיב שבמסגרתו ניתן לקבל כלים אפקטיביים להתמודדות. אם אתם חשים במצוקה שאינה מרפה מכם גם לאחר הפסקת האזעקות, ויש פגיעה משמעותית באיכות החיים, פנייה לטיפול היא לא בושה, להפך – היא דרך אפקטיבית שבמסגרתה תוכלו לפעול ולאמץ כלים וידע שיאפשרו לכם להרחיב את מרחב הפעולה וכן לייצר שייח אחר אל מול הרגשות והתחושות שעולות בזמן חרדה.

תרגול נשימות

תרגול נשימות נמצא ככלי אפקטיבי מאוד לטובת התמודדות עם חרדה. לא פעם, בעקבות החרדה והשמעת האזעקה מפסיקים לנשום בצורה סדירה ובהתאם לכך התחושות הפיזיות מתעצמות, בייחוד כשנכנסים לתוך מרחב מוגן. אם אפשר, קחו אוזניות והאזינו לסדרה של תרגילי נשימה ביוטיוב או בספוטייפי, ובדקו כי אתם נושמים עמוק ונושפים במקביל. לחלופין, ניתן ללמוד מראש את תרגילי הנשימה ולתרגל אותם באופן עצמאי בעת השהייה במרחב המוגן. אפשר לבצע את תרגילי הנשימה לבד או ביחד עם בני המשפחה, מתוך מטרה להרגיע את הגוף ובמקביל גם את הנפש.

מגע עם החרדה

אחד הטיפולים המתקדמים ביותר בתחום החרדה הוא טיפול ACT, אשר מאפשר לפתח סקרנות כלפי החרדה, ואף להיות במגע ישיר עם החרדה במקום לגרום לה לעצור לכם את החיים, בכל פעם שמושמעת אזעקה. על כן, אל תנסו להתעלם מהחרדה אותה אתם או הילדים חווים אלא קבלו אותה, מתוך מטרה ליצור מרחב חדש שבו אתם יכולים להתמודד ואף להתגבר על התחושות הנלוות. את הכלי הזה תוכלו לרכוש ולתרגל במסגרת הטיפול.

לסיכום

במציאות הביטחונית הקשה בישראל, אנשים רבים חווים חרדה בעקבות אזעקות. אולם, באמצעות סיוע מקצועי מטעם מטפלים מוסמכים, ביצוע הטיפים שניתנו כאן וכן הבנה כי חרדה היא לא גזרת גורל אלא תגובה שבה ניתן לשלוט, גם אתם תוכלו לשפר את איכות החיים באופן משמעותי. תוכלו להחזיר את תחושת השליטה בחיים, וגם במצבים רגשיים מורכבים בעת השמעת האזעקה.

קרדיט: pixabay

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*