זכויותיו של תלמיד שנפגע במסגרת הלימודית

זכויותיו של תלמיד שנפגע במסגרת הלימודית

מאת: עורך דין איל כהן

אחת הסוגיות החשובות בנושא תאונות היא מהן הזכויות של תלמיד שנפגע במהלך הלימודים ואף לאחריהם.

כל תלמיד הרשום ללימודים באחד ממוסדות החינוך ולומד בהם, וכן כל הילדים בגני הילדים, בפעוטונים ובמעונות יום המופעלים על ידי רשויות מקומיות מבוטחים עפ"י חוק בביטוח תאונות תלמידים.

ביטוח זה חל על התלמידים בעת שהותם במסגרת הלימודית ואף מחוץ לשעות הלימודים ופעילות בית-ספר ומחוץ לשטח בית הספר או הגן.

משכך כל תלמיד שנפגע במהלך שהותו בבית הספר, וכאמור, גם מחוצה לו, זכאי לפנות לחברת הביטוח שמבטחת את התלמידים בביטוח תאונות תלמידים, לקבלת פיצוי עקב תאונות שעובר התלמיד שכולל, בהתאם לקריטריונים הקבועים בפוליסה: פיצוי בגין ימי היעדרות שלו מן הלימודים, פיצוי בגין נכות אם נקבעת, החזר הוצאות רפואיות שאינן מכוסות במסגרת קופת החולים, וחלילה בגין מוות.

קיומו של הביטוח אינו ידוע לכל ההורים ופעמים רבות ההורים כלל לא מגישים תביעות בגין תאונות שמתרחשות לילדיהם מחוסר ידיעה. על אף שקבלת הפיצוי הינה בעקרון פשוטה יחסית ואינה מצריכה לדון בסוגיות של האשמה והאחריות לתאונה, אלא עוסקת רק בנזק הגופני שחלילה נגרם לילד.

בנוסף, וככל שהילד נפגע במסגרת הלימודית, ניתן להגיש תביעה כנגד המסגרת הלימודית ומשרד החינוך עקב מעשה או מחדל או מפגע שגרם, ככל שהיה כזה, לאירוע בו נפגע התלמיד, שכן מערכת החינוך מחויבת להעמיד לרשות התלמידים מסגרת לימודית בטוחה, נקיה ממפגעים ובהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק.

כך למשל, תלמיד שנפגע בעת סגירת הדלת על אצבעו שגרמה לקטיעה חלקית, ויוצג על ידי משרדינו, קיבל פיצוי הן מחברת הביטוח שערכה את פוליסת הביטוח לפיצוי תאונות תלמידים והן מבית הספר ומשרד החינוך לאחר שהתברר כי הדלת שנטרקה על ידו של התלמיד לא הייתה תקינה, לא הייתה בה מערכת שתמנע את טריקתה או מערכת שלא תאפשר כניסת היד בין רווחי הדלת.

במקרה דנן, התלמיד קיבל פיצוי מעל 50,000 ₪ מחברת הביטוח במסגרת פוליסת ביטוח התלמידים ופיצוי נוסף של כ- 160,000 ₪ מהמסגרת הלימודית ומשרד החינוך.

יצוין, כי בדומה לכל תאונה ותאונה ובניגוד לפיצוי הניתן באמצעות פוליסת ביטוח התלמידים, על מנת שניתן יהיה לקבל פיצוי גם מהמסגרת הלימודית ו/או משרד החינוך עלינו להראות, כאמור, כי במקום היה מפגע ו/או כי המערכת פעלה ברשלנות ובניגוד לחוק.

בנוסף, וגם זו נקודה חשובה, בניגוד לתאונות רגילות שם נבדקת אשמתו של הנפגע ומידת אחריותו שלו לתאונה, במקרה של קטינים לא בודקים כמעט את האחריות ואת האשם "התורם" של הנפגע לתאונה, לפחות ככל שמדובר בילדים או קטינים ממש צעירים.

הדבר בא לידי ביטוי בתיק שלאחרונה נסגר במשרדינו באשר לקטין אשר התנדנד על שער בית הספר והשער נפל יחד איתו ועליו תוך שהוא גורם לו לנזקים.

לכאורה, פעולתו של הקטין הייתה בה כדי לגרום לנפילת השער אולם מכיוון שמדובר היה בתלמיד כיתה ב' לא נכללה אחריותו לתאונה והוא קיבל פיצוי כולל בסך של 390,000 ₪ הן מביטוח תאונות תלמידים – על ימי ההיעדרות הרבים שלו מן הלימודים ועל הנכות שנותרה לו – והן ממשרד החינוך ובית הספר אשר התקינו שער לא תיקני אשר התמוטט על גבי התלמיד.

באותה מידה, ובמקרה אחר שטופל על ידי ועל ידי שותפי עו"ד קריסי, ילד שנפגע בעת משחק כדורגל בשיעור ספורט אשר רגלו נתקלה בבסיס בולט של עמוד שהיה בעבר חלק משער כדורגל שהיה מותקן במקום, קיבל פיצוי כולל בסך של 246,000 ₪ הן מביטוח תאונות תלמידים והן ממשרד החינוך ובית הספר.

זו הנקודה להזכיר כפי שציינתי בראשית מאמר זה, כי גם אם התלמיד נפגע עקב תאונה  מחוץ למסגרת החינוכית, למשל עקב מפגע ברחוב, עדיין הוא יהיה זכאי לקבל פיצוי מביטוח תאונות תלמידים ובדוגמא שניתנה גם מן הרשות המקומית בגין המפגע ברחוב ממנו נפגע.

עוד בנושא, ובסוגיה נוספת שמטרידה הורים רבים, ומעט נדחקה הצידה, לאור המצב הביטחוני, היא האלימות בבתי הספר. אם חלילה בני או בתי נפגעים מאלימות של תלמיד אחר. מי מפצה אותו ? האם הוריו של אותו תלמיד ? או שמא המוסד הלימודי שלא הצליח להגן על אותו תלמיד או לא פיקח על התנהגות התלמידים בו ?

מקרים כאלה נדונים כל מקרה בהתאם לנסיבותיו. לא בכל מקרה בית הספר אחראי, שכן בית הספר אינו יכול לפקח בכל רגע נתון על כל מה שמתרחש בין כתליו או יכול לצפות התפרצות אלימה. מאידך, לא ניתן להפחית מאחריות המוסד החינוכי שאחראי על כל תלמיד ותלמיד שמגיעים אליו, כמו גם, חזרתם לביתם בשלום וללא כל פגע.

לפיכך טרם הגשת תביעה כנגד מי מן הצדדים, יש לברר היטב את העובדות, וכל מקרה ייבדק לגופו. חשוב לציין כי במקרי אלימות חמורים קיימת מעורבות של המשטרה וראוי להמתין לממצאי החקירה אשר יש בה כדי להכריע בסוגיית האחריות, כמו גם, בזהות הצדדים אשר יהיה מקום להגיש כנגדם תביעה לפיצוי הניזוק.

כאמור, גם במקרים אלה, וללא קשר לאשם או לאפשרות לתבוע מי מן הצדדים, וככל שנגרם נזק, עדיין ניתן יהיה להגיש תביעה במסגרת ביטוח תאונות התלמידים לקבלת פיצויים עפ"י הפוליסה.

ולבסוף, בדומה לכל תביעה ותביעה קיימת חשיבות לרישום ועדכון המערכת בגין כל אירוע ואירוע והקפדה על רישום מדויק של נסיבות התרחשותו, כמו גם, ציון העובדות ופירוט מלוא הנזקים במיוחד בחומר הרפואי על מנת למנוע מחלוקות ולאפשר פיצוי בגין כל נזק, ככל שחלילה נגרם לתלמיד.

הח"מ תקווה כי המפורט לעיל ישמש מידע כללי, שלא יהיה בו צורך וכי שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה תפתח כסדרה ותעבור ללא כל מפגע.

הכותב הינו שותף במשרד עורכי הדין כהן-קריסין.
טלפון נייד:050-5777753

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*