התמכרות לסמים – איך היא מתפתחת?

התמכרות לסמים – איך היא מתפתחת?

בתקופה בה נשמעים קולות רבים התומכים בלגליזציה של הקנאביס, ראוי להעיף מבט מעמיק יותר על התהליך של התמכרות לסמים, על האופן בו מתפתחת התמכרות זו ועל האופן בו יכול שימוש בודד בקנאביס להפוך להתמכרות קשה לסמים. בניגוד למה שרבים חושבים, השימוש בסמים קשים לא תמיד מתחיל בהזרקה ישירות אל תוך הווריד. למעשה, במרבית המקרים מדובר בתהליך ארוך של מעבר מסמים קלים אל סמים קשים יותר, עד ליצירת התמכרות חריפה שקשה מאוד להתגבר עליה.

מדוע אנו מתמכרים ומה אנחנו משיגים באמצעות התמכרות לסמים?

נושא ההתמכרות הוא נושא שזכה למחקר רב בעולם הפסיכולוגיה. ההתמכרות היא למעשה תהליך שבו מגלה המתמכר יכולת שלו להיפטר או למזער כאב. זה יכול להיות כאב פיזי וזה יכול להיות כאב נפשי, והיכולת להיפטר ממנו יכולה להופיע בצורת אלכוהול, סמים או אפילו צורת התנהגות מסוימת. העניין הוא שהתוצאה הסופית של ההתמכרות, ובכלל זה גם התמכרות לסמים, לעולם אינה ניכרת בשלבים הראשונים של התהליך. בשלבים אלה, זה דווקא נראה כמו עניין מהנה וקליל של אדם שמצא דרך לכייף ולהעביר זמן איכות עם חברים או עם עצמו. העניין הוא שאותו סם קל שנלקח, משיג מטרה של הפגת כאב, ומאחר ומדובר בחומר כימי צריך לקחת בחשבון שני דברים:

  1. השפעת הסם הולכת ומתפוגגת ככל שעובר הזמן, מה שמצריך שימוש חוזר בסם על מנת להחזיר את תחושת ההקלה
  2. השפעת הסם הולכת ונעלמת ככל שהגוף מתרגל לכימיה של הסם

סעיף 1 הוא זה שמבטיח שהאדם המשתמש בסם קל, ימשיך להשתמש בו בצורה תדירה גם אם בתחילה התכוון לחוות אותו באופן חד פעמי, אך זהו סעיף 2 שבבסיסו יושב הטריגר להתהוות תהליך של התמכרות לסמים. מאחר והסם הקל כבר אינו משפיע על הצורך אותו, ומאחר והשפעתו אינה מורגשת יותר גם כאשר הוא נצרך בכמויות גדולות, מבין האדם הצורך אותו שעליו לנסות סם חזק יותר כדי להחזיר לעצמו את ההקלה על הכאב. או אז הוא חושף את עצמו לסמים קשים יותר ויותר, ומשם הדרך להתמכרות כבר סלולה.

היה אפשר למנוע את זה

העניין הוא שבדרך כלל מדובר בכאב טבעי ונורמלי שכל אדם חווה אותו, ועם הטיפול הפסיכולוגי הנכון היה ניתן לפתור אותו ללא צורך בסם כלשהו. התמכרות לסמים היא תמיד מהלך שגוי שמגיע מתוך שיקול דעת שגוי, והבעיה הגדולה ביותר איתו היא, שקשה מאוד להחזיר את הדברים לאחור.

רוצים לדעת איך יוצאים מהתמכרות לסמים? ארגון רטורנו מטפל בדיוק בזה!

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*