התייבשות בעונת החורף

התייבשות בעונת החורף

מים מהווים את המרכיב העיקרי בגוף האדם, כ-60% ממשקל הגוף. לכן, עלינו להרוות את הגוף במים, בכל עונות השנה, לא רק בקיץ. המים קריטיים לתפקוד כלל מערכות הגוף, ומרבית המים נמצאים בתאים כמרכיב עיקרי בנוזל התוך תאי ובפלזמת הדם.

המים נכנסים לגוף האדם באמצעות מערכת העיכול ונספגים בעיקר במעי הדק, הגוף שלנו סופג את המים כנוזל וכמרכיב במזון המוצק. כמות המים שגוף האדם זקוק לה תלויה בגורמים שונים כמו אקלים, פעילות גופנית ועוד, ומאחר והמים מופרשים החוצה על ידי מערכת ההזעה ובאמצעות מערכת השתן והצואה – עלינו לדאוג לאיזון כמות המים בגוף ולשתות מים בהתאם להמלצות המומחים.

מדוע חשוב להקפיד על שתיית מים? מה קורה לגוף אם לא שותים מספיק מים?

המים הם מרכיב עיקרי בנוזלי הגוף ובנפח הדם. אם לא שותים מים בכמות מספקת יש ירידה בנפח נוזלי הגוף והדם, ובעקבות זאת מתרחשים שיבושים ברוב מערכות הגוף. ללא שתייה מספקת חלה עלייה משמעותית בריכוז המומסים בדם, ואיברי הגוף חשופים לריכוז גבוה של נתרן, כלוריד, אשלגן, סוכר וחומרים נוספים, וחוסר במים עלול לגרום להתייבשות ולנזקים בריאותיים ממשיים, עד לכדי סכנת מוות.

המים חשובים גם לסילוק רעלים וחומרי פסולת מהגוף, הם נחוצים לשמירה על לחות העור ולמניעת תהליכי הזדקנות, ובנוסף שתיית מים משפרת את תפקודי מערכות הגוף והשרירים, משפרת את תפקודי מערכת העיכול והמוח, יוצרת תחושת שובע הנחוצה לשמירה על משקל תקין ולמניעת השמנה, והמים מרעננים את הגוף ומונעים התפתחות של מחלות כרוניות ואחרות.

אם לא שותים מספיק מים בחורף אנחנו חשופים לסכנת התייבשות גם בעונה הקרה, התופעה מכונה בשם ההתייבשות השקטה. הסימפטומים של התייבשות בעונת החורף אינם שונים מהותית מהסימפטומים של התופעה בקיץ, וניתן להבחין בתסמינים שכיחים כגון: ישנוניות, עייפות, כאבי ראש, יובש בפה ובגרון, סחרחורות, פגיעה בזיכרון, תשישות ועוד. במצבים של התייבשות חריפה יש סכנת חיים וחשוב לפנות לטיפול רפואי בהקדם.

מה ההבדלים בין שתיית מים בחורף לבין שתייה בקיץ?

בגוף האדם יש מנגנון מובנה לתחושת צמא, עם זאת המערכת מתפקדת היטב בעיקר בחודשי הקיץ. בעונה החמה אין צורך שמישהו יזכיר לנו להרוות את הגוף בנוזלים בגלל שהשמש קופחת מעל הראש והטמפרטורה בחוץ גבוהה. בחורף אנו פעילים פחות מבחינה גופנית, וגם מנגנון הצמא אינו מתפקד היטב בעונה הקרה.

כדאי לדעת כי הגוף שלנו שולח איתות על כך שהוא זקוק לנוזלים גם בחורף, אך לא פעם אנחנו מפרשים את תחושת הצמא כתחושה אחרת כמו רעב או רצון לנשנוש מתוק. למעשה, רוב האנשים סבורים שרק בקיץ צריך לשתות יותר, זו טעות נפוצה באוכלוסייה מאחר וגופנו מפריש נוזלים כל ימות השנה, גם בחורף. רובנו משוכנעים כי מנגנון ההזעה בגוף האדם פועל רק בקיץ אך למעשה גם בחורף אנו מפרישים נוזלים בזיעה ועלינו להרוות את הגוף במים כדי לאזן את כמות הנוזלים ולשמור על בריאותנו.

המומחים ממליצים לגברים לשתות 12-10 כוסות מים ביום, ולנשים מומלץ לשתות כ-8 כוסות מים ביום. יש לשתות יותר מים אם עובדים בעבודה פיזית או מתאמנים באופן קבוע.

3 טיפים שיסייעו לכם להגדיל את כמות השתייה בחורף

כפי שהבנתם עלינו לשתות מים בכמות מספקת גם בחורף, אך רבים מתקשים להגיע לכמות המים המומלצת ביום. המומחים ממליצים על הטיפים הבאים כגדי להגדיל את כמות השתייה בעונת החורף:

  • הזמינו מתקן מים מינרליים לבית כדי ליהנות ממים איכותיים, בריאים וטעימים, המתקן מעודד את כל בני המשפחה לשתות יותר מים.
  • הימנעו מרכישת מיצים ושתייה ממותקת ושתו רק מים.
  • צאו מהבית עם בקבוק מים מלא בתיק ולגמו ממנו בכל הזדמנות.
פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*