השפעות פסיכולוגיות של כושר גופני על הבריאות הנפשית

השפעות פסיכולוגיות של כושר גופני על הבריאות הנפשית

נפש בריאה בגוף בריא, כך נהוג להגיד, והפירוש הוא שכל עוד הנפש שלנו בריאה ומאושרת, כך גם שאר מערכות הגוף שלנו. חלק בלתי נפרד משמירה על גוף בריא הוא שמירה על כושר גופני, כשכיום כבר ידוע כי ישנן השפעות פסיכולוגיות לביצוע כושר גופני גם על הבריאות הנפשית שלנו. בשורות הקרובות נרחיב על כך.

הקשר שבין כושר גופני, מראה חיצוני והנפש שלנו

אנשים רבים שמתחילים להתאמן באופן סדיר, בין אם בחדר הכושר ובין אם על ההליכון בבית, מגלים מהר מאוד שכל עוד הם מקפידים על כך תוך כדי צמצום כמות הקלוריות שהם מכניסים לפה, הם מצליחים מהר מאוד לצמצם את ההיקפים שלהם והמראה החיצוני שלהם משתפר. כולם גם מתחילים להחמיא להם – בלימודים, בעבודה ובמשפחה, וכתוצאה מכך גם הביטחון העצמי והערכה העצמית שלכם משתפרים פלאים.

כל זה רק מוכיח איזו השפעה פסיכולוגית עצומה יש לכושר גופני על הבריאות הנפשית ואין זה משנה אם מדובר על נערים ונערות בגיל ההתבגרות או על אנשים מבוגרים יותר. זה נכון שאנחנו צריכים לאהוב את עצמנו בגלל מי שאנחנו וכל הסיבות הפנימיות, אך הפידבקים מהסביבה בעקבות האימונים שלנו והתוצאות מבחינת מראה, בהחלט תורמים לבריאות הנפשית שלנו! טיפ שלנו – שימרו לכם מספר טלפון של טכנאי הליכונים מומלץ כדי ששגרת האימונים שלכם לא תיפגע יותר מידי, גם אם מתרחשת תקלה כלשהי.

הביולוגיה שמאחורי האימונים

ההשפעה הפסיכולוגית של כושר גופני על הבריאות הנפשית היא למעשה גם מוכחת ביולוגית. כאשר אנחנו מבצעים פעילות גופנית מאומצת, הגוף משחרר אדרנלין על מנת להגביר את קצב הלב ולהעביר יותר דם לשרירים ולריאות. בגמר האימון ועם ירידת האדרנלין, משתחררים במוח הורמונים שונים שגורמים לנו למעין אופוריה, מרגיעים אותנו וגורמים לנו לתחושה טובה. הורמונים אלו כוללים דופמין, סרוטונין ואנדורפינים שונים שפועלים יחד ובנפרד ליצירת התחושות הכה מהנות האלו.

 

למעשה, ניתן לומר כי פעילות גופנית יכולה בהחלט להחליף את השימוש בכדורים למיניהם שאמורים לגרום לאותם שינויים ביולוגיים שישפרו לנו את מצב הרוח. השינוי בבריאות הנפשית לאחר אימון גופני הוא כמעט מיידי!, מה גם שפעילות גופנית עוזרת לשינה הרבה יותר טובה בגלל הפרשת מלטונין, מה שבהחלט מסייע לבקרים הרבה יותר מוצלחים. רק רצוי לא לבצע את האימון קרוב מידי לשעת השינה.

הצבת מטרה והגעה אליה – אין יותר מספק מזה!

מרבית האנשים מבצעים פעילות ספורטיבית לשם מטרה מסוימת – זה יכול להיות אתגר ספורטיבי, ירידה במשקל או פעילות מאוד מהנה עבורם. על נושא הירידה במשקל והמחמאות שמגיעות בעקבות כך כבר דיברנו, אך גם כאשר מדובר בהצבת מטרה אחרת והגעה אליה, הדבר טומן בחובו השפעה פסיכולוגית עצומה על הבריאות הנפשית שלנו. במקרה של מטרה ספורטיבית, עצם האימונים והידיעה שמשתפרים בכל פעם ומתקרבים להגעה ליעד, גורמים לתחושת סיפוק שמשפיעה לטובה על הבריאות הנפשית. ואם המטרה היא לשם ההנאה בלבד, הרי שכל דקה ורגע שבהם מתאמנים, גורמים לתחושות שמחה וסיפוק מרובות.

כבר לא צריך פסיכולוג ופסיכיאטר

המרוץ הבלתי פוסק של החיים, הילדים, בן או בת הזוג, הלחץ בעבודה – כל אלו יכולים להתבטא במצבים פסיכולוגיים קשים כגון דיכאון, חרדה, לחץ ופחדים שונים. זהו כדור שלג מתגלגל מאוד הרסני, שגורם לרבים להגיע בסופו של דבר אל הפסיכיאטר  או הפסיכולוג לטובת שיחות וקבלת מרשמים לכדורים.

ובכן, כפי שכבר ציינו, פעילות גופנית שמבוצעת באופן קבוע מהווה פתרון חלופי נפלא במקום כדורים, משיגה את אותו האפקט אך בצורה טבעית ומאפשרת לשחרר לחצים בצורה הרבה יותר בריאה ומהנה. פעילות גופנית מסייעת להתמודדות עם לחץ, מתח, חרדה ודיכאון ומספקת השפעה מיידית שנמשכת לאורך זמן. כל זאת מבלי לבזבז כספים רבים, שאפשר לנצל אותם לדברים הרבה יותר מהנים שיתרמו לבריאות הנפשית לא פחות.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*