הקמת עוסק מורשה – כל מה שחשוב לדעת

הקמת עוסק מורשה – כל מה שחשוב לדעת

הקמת עוסק מורשה מתחילה ברעיון ראשוני ורצון גדול, ממשיכה במשרדי רשויות המיסים וממשיכה בניהול. כל אדם אשר רוצה בכך יכול לפתוח עסק, בין אם הוא עושה זאת לבדו או עם שותף עסקי והפניה לרשויות מתבצעת באופן עצמאי או בעזרת רואה חשבון.

הרצון להתחיל למכור מוצרים או שירותים יכול להגיע לידי מימוש בצורה חוקית ומסודרת על ידי הקמת עוסק מורשה. כל עסקה אשר מתבצעת חייבת להיות מדווחת על פי החוק ופתיחת עסק זו הדרך לפעול. לרשות האדם אשר מחליט להקים עסק עומדת אפשרות להיות מוגדר כעוסק פטור, מורשה או חברה בע"מ.

עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ

"הקמת עסק יכולה להתבצע תחת הגדרות שונות ובהן עוסק פטור, מורשה וחברה בע"מ. עוסק פטור כשמו כן הוא, פטור ממע"מ ולכן הוא לא גובה מלקוחותיו מע"מ אך גם לא מזדכה בעבורו. עוסק זה מתאים לאלו אשר לא מתכוונים להכניס מעל תקרת ההכנסות המותרת לעוסק פטור.  כמו כן, עוסק פטור מתאים לעסקים שפונים בעיקר לקהל פרטי אשר אינו מזדכה על המע"מ בעצמו." אומר לנו גורם בכיר במשרד רואי חשבן OPAL המתמחים בראיית חשבון לחברות, עוסק מורשה ועוסק פטור. למידע נוסף אודות המשרד לחץ כאן .

פתיחת עוסק מורשה אינו מגביל את העסק בגובה ההכנסות, מאפשר לו להזדכות במע"מ על ההוצאות והוא מתאים לרוב העסקים. אמנם העסק חייב להגיש יותר דו"חות מאשר עוסק פטור, אך הוא לא חווה מגבלה מבחינת גובה ההכנסות.

הקמת חברה בע"מ היא תהליך מורכב יותר והניהול שלה גם יקר יותר מבחינת ניהול החשבונות. חברה בע"מ מופרדת מבעליה ופועלת כישות משפטית. יש יתרונות רבים להקמתה, אך צריכה להיות הצדקה להוצאות וזו יכולה להיות שותפות, חברה המתכוונת לפנות למשקיעים ועוד.

הקמת עוסק מורשה – שלב אחר שלב

הקמת עוסק מורשה נעשית ברשות המיסים כאשר ניתן לבצע את כל התהליך באופן עצמאי או לפנות לרואה חשבון אשר ייצג את בעל העסק מול הרשויות השונות.

שלב ראשון – פניה למשרדי המע"מ

בשלב הראשון של הקמת העסק יש לפנות למשרדי המע"מ ולהביא תעודת זהות, אישור על קיום חשבון בנק או לחילופין צילום של צ'ק מבוטל ומסמך זיהוי הנכס ממנו יפעל העסק. יש לציין כי עוסק מורשה יכול לפעול מנכס מושכר או פרטי כאשר אם הוא פועל מנכס פרטי (כולל נכס שברשות ההורים) יש להביא חשבון ארנונה או חשמל על שם בעל הנכס.

לצורך רישום העסק במשרדי המע"מ יש למלא טופס 821. בטופס יש לציין את שם העוסק, שם העסק (אשר יכול להיות זהה לשם העוסק), מספר תעודת הזהות של הבעלים, כתובת המגורים ומספר הטלפון. בחלק הבא של הטופס יש לציין פרטים על מהות העסק, התחום ומהו מחזור ההכנסות הצפוי בשנת המס הקרובה. כמו כן יש למלא את פרטי הנכס ממנו יפעל העסק.

לבסוף יש למלא מתי יפתח העסק, לציין את התאריך הנוכחי (היום בו מולא הטופס) ולחתום עליו. את הטופס המלא יש להגיש לפקיד יחד עם שלושת המסמכים הנדרשים ולאחר מכן יפתח תיק עוסק מורשה במע"מ.

שלב שני – פניה למס הכנסה

בשלב השני יש לפנות למשרדי מס הכנסה עם המסמך המאשר את פתיחת התיק במע"מ. במס הכנסה יש למלא טופס 5329 בו יש לציין את הפרטים האישיים ולהצהיר על מקורות ההכנסה הצפויים של בעל העסק.

בתחילה יש לכתוב את הפרטים האישיים ולאחר מכן את פרטי העסק כולל תאריך הפתיחה, מחזור ההכנסות הצפוי בשנה הקרובה, מספר העובדים ולבסוף לפרט את שם המגיש, התאריך הנוכחי ולחתום על הטופס.

שלב שלישי – פניה לביטוח הלאומי

הרשות האחרונה אליה יש להגיע היא הביטוח הלאומי. כאן יש למלא טופס 6101 כשבחלקו הראשון יש לציין את הפרטים האישיים של בעל העסק וכן את הפעילות התעסוקתית בשנים האחרונות וגובה ההכנסה מכל עיסוק.

לאחר מכן יש למלא מה הפעילות הצפויה, כמה שעות עבודה יהיו בכל חודש ומהי ההכנסה הצפויה. בסיום יש לציין את השם המלא, תאריך החתימה ולחתום. לאחר תהליך הפתיחה ישלחו רשויות המיסים מכתב על פתיחת עוסק מורשה, פנקס דיווחים ופנקס מקדמות אשר נקבעו בהתאם להכנסה הצפויה שהוצהרה.

שלב רביעי – ניהול העסק בשוטף

לאחר קבלת האישורים משלושת הרשויות אפשר להתחיל להתנהל כעסק לכל דבר, לספק שירותים או מוצרים ובתמורה להפיק חשבוניות וקבלות. כל עסקה המתבצעת בעסק חייבת להיות רשומה בצורה מסודרת ומוצהרת בהתאם לנדרש ולקביעת רשות המיסים.

מעבר להצהרה למע"מ אחת לחודשיים או כל חודש, יש להגיש מדי שנה דו"ח שנתי עד לסוף חודש אפריל. הדו"ח השנתי יאפשר לרשויות המיסים לדעת האם גובה המס ששולם תואם את ההכנסות וכמו כן לקבוע את המקדמות לשנת המס הנוכחית (זו שבה הוגש הדו"ח).

כיצד רואה חשבון יכול לסייע בתהליך הקמת עוסק מורשה

כל אחד יכול לפנות לרשויות המיסים להקמת עוסק מורשה ועם זאת ישנם יתרונות רבים לביצוע התהליך עם רואה החשבון. בתחילה, כדאי לשמוע דעות מאנשי מקצוע כמו יועצים עסקיים ואז להתייעץ עם רואה חשבון בנוגע לרעיון, לפרוס את התוכנית העסקית ולבחון את כדאיותה. חלק חשוב בפתיחת העסק הוא הצהרה על ההכנסה הצפויה כאשר נתון זה יקבע את מקדמות המס לשנת המס הראשונה.

רואה חשבון יכול לסייע הן בבחינת הרעיון, הן בהערכת ההכנסות השנתיות (והרווחים) וכן בניהול הצד החשבונאי של העסק כולל ייצוג מול רשויות המס. אפשר לפתוח את העסק גם לבד אך עדיף לקיים לפחות שיחת ייעוץ אחת לפני פתיחתו ובהתאם לקבל החלטה על הדרך הטובה ביותר להתחיל את העסק. רואה חשבון יכול לסייע לעסק לכל אורכו: מהחשיבה, לאורך הפתיחה מול רשויות המיסים ובפעילות השוטפת.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*