ה'צוללת צהובה' הגיעה לאשדוד

ה'צוללת צהובה' הגיעה לאשדוד

אתמול אחר הצהריים, במעמד נציגים מרשות העתיקות, המרכז למיפוי בישראל ועיריית אשדוד, הושק המחקר התת ימי לאורך חופי אשדוד. בטקס ההשקה שהתקיים במתחם המרינה, נחשפה הצוללת הזעירה אשר תשמש את אנשי המחקר. גופי המחקר ועיריית אשדוד רואים בהשקה תחילתה של דרך חדשה אשר תתרום רבות לפיתוחה של אשדוד כעיר תיירות ואקולוגיה

ההיסטוריה של אשדוד ארוכה ומעניינת. היא מוזכרת פעמים רבות בתנ"ך ומופיעה ברשומות היסטוריות גם מחוץ לתנ"ך. באשדוד כבר התגלו לא מעט ממצאים מתקופות שונות וקיימות לא מעט הערכות כי ממצאים רבים נקברו כנראה גם בתהומות הים. ברשות העתיקות אומרים כי רק עבודת מחקר מקצועית ומעמיקה תוכל לחשוף את המידע אודות עברה של אשדוד, כמו שנעשה בערים אחרות לאורך חופי הים התיכון.

במסגרת פרויקט המחקר הארכיאולוגי התת ימי בחופי העיר, מקו המים עד לעומק של כ 300 מ', גויסו תרומות רבות שבעזרתם הביאו צוללת מיוחדת על גבי ספינה ממלטה, והציבו אותה באזור המרינה הכחולה. הצוללת מגיעה עד לעומק של כ-1000 מ' מתחת לפני המים והיא יכולה לשאת בקרבה עד שלושה אנשי צוות (נהג הצוללת ושני חוקרים). הפרויקט עצמו משותף לאוניברסיטת ת"א (ד"ר אלכס פנטלקין, מהחוג לארכאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום של אוניברסיטת תל אביב), ליחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות בראשות קובי שרביט ולמפ"י (מרכז מיפוי ישראל) שהם אמונים על נושא המיפוי הימי.

"זאת הפעם הראשונה שמגיעה אלינו צוללת מסוג זה, עם מערכות צלילה מתקדמות כולל טיפול במקרה של תאונת צלילה" אומרים ברשות העתיקות ומביעים תקווה כי באמצעות הסקר הארכיאולוגי התת ימי ניתן יהיה ללמוד ולהבין מה קורה מתחת למים ולאתר מקומות שיהוו מוקד טוב לצלילה ויסייעו בפיתוח של נושא הצלילה התיירותית בעיר.

בעירייה אומרים כי באשדוד כידוע כבר נעשו לא מעט חפירות ארכיאולוגיות ונמצאו ממצאים רבים המאירים על תקופות שונות בהיסטוריה. המוזיאון לתרבות הפלישתית היא עדות משמעותית למקומה ההיסטורי של אשדוד, אך ישנם אתרים נוספים שהתגלו בעיר, חלקם חשופים לציבור כמו מצודת אשדוד ים, המיצדית ואחוזת הקבר הביזנטית, וחלקם קבורים באדמה לאחר שנעשו בהם מחקרים אך טרם נחשפו לציבור כמו הכנסייה הביזנטית העתיקה ברובע י"א. "המחקר הימי אם כן הוא המשך של תהליכי מחקר וחשיפה אלא שהוא ייעשה בתוך המים" אומרים בעירייה.

במהלך הטקס, בו נשאו דברים ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ומנכ"ל רשות העתיקות מר אלי אסקוזידו, נערך סיור בתוך הצוללת המונחת כאמור על גבי ספינה שהגיעה ממלטה. לצוות המחקר יוקצה מקום במרכז הספורט הימי הנמצא בסמוך למרינה ויהיה בקשר עם גורמי העירייה (תיירות וספורט). עוד השתתפו בטקס: נציגים מרשות העתיקות ובהם מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית, ראש מינהל שימור, מנהל תחום מחקר והתמחויות, סמנכל מנהל ארכיאולוגיה ומנהל מרחב דרום. נציגים מהמרכז למיפוי ישראל (ממפי) בראשות ראש המדור למיפוי ימי, וד"ר אלכס פנטלקין – החוג לארכאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום של אוניברסיטת תל אביב.

 

קרדיט: אורי קריספין

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*