המסקנה מהפגנת הנרקיס: אסור שההחלטה תגיע למועצה!

המסקנה מהפגנת הנרקיס: אסור שההחלטה תגיע למועצה!

הערב (שני) התקיימה פגישת המחאה הראשונה של מתנגדי רחוב הנרקיס להקצאת הקרקע לחסידות ויז׳ניץ. מפגן מרשים של מעל ל-400 נוכחים שחלק לא מבוטל ממנו הם דיירי הרובע המסגירים למראה עין ראשון אוכלוסיה מבוגרת, מודאגת שחלקה הגדול הוא מיוצאי חבר העמים. המחשבה שלאוכלוסיה הזו ולכח החילוני הצעיר שרכש דירה שעושה את המלחמה הצודקת הזו עבורו ועבור זקני הרחוב הולכים לבנות כולל, בית כנסת וגני ומסגרות חינוכיות חרדיות בלב מתחם המגורים היא לא פחות מהזויה.

ריח פוליטי חריף נדף ממפגן הכח הערב, הדור הצעיר שעדיין מתגורר ברובע נחשבים לפעילים פוליטיים מזוהים ובכל משפט היה ניחוח פוליטי המסגיר בדיוק לאיזה מחנה הם שייכים, למרות כל ההצהרות שהפוליטיקה לא קשורה למהלך ולמפגן הכח אי אפשר היה שלא להבחין ברמזים העבים, ובטונים המזלזלים לפוליטיקאים שבאו להזדהות ולמסות לסייע.

שטח המחלוקת: צילום רחפן דוד אסייג – כל הזכויות שמורות לאשדוד פור יו

בין הפוליטיקאים שטרחו והגיעו ניתן היה למצוא את סגן ראש העיר שמעון כצנלסון, יו״ר האופוזיציה אלי לחמני, חבר הקואליציה אלי נכט וגב׳ הלן גלבר שהצטרפה הערב רשמית לקבוצת המתנגדים. כל ארבעת הסיעות החליטו ליישר קו, קואליציה ואופוזיציה להצביע נגד המהלך.

אם נהיה פרקטיים נחזור לניתוח הראשוני שפרסמנו שבוע שעבר, על הנוסח חזרו ארבעת מובילי הרשימות שנאמו, למחאה הזו יש פיתרון, תקווה וסיכוי אחד להצליח, לייצר התנגדות של 15 חברי מועצה, התנגדות נחרצת טרם תגיע ההקצאה למועצה, שם כמו בדרבי הכל יכול לקרות ולדרבי חוקים משלו. במידה ו-15 חברי מועצה יחליטו להתנגד פומבית יוכל ראש העיר להוריד את ההצעה מעל השולחן לפחות לקדנציה הקרובה.

צילום: אשדוד פור יו

כצנלסון: ״אסור להצעה להגיע למועצה, צריך שהרוב החילוני יעצור את ההצעה מלהגיע להצבעה״

אז מה זה אומר מבחינה מספרית, מתוך ה-15, כצנלסון (6) התחייב להצביע נגד, כנ״ל אלי נכט (2), אלי לחמני (3) והלן גלבר שכאמור יישרה קו. מתמטיקה פשוטה אומר ש-12 מתוך 16, לרוב החילוני שעליו בירכנו בתום הבחירות, אותו רוב שמאס בכפיה הדתית, אותו רוב שהכריז ב״ריש גלי״ שהוא מאמין ב״חיה ותן לחיות״ זה הרוב שצריך להצדיק את קיומו במיוחד בהחלטות כמו סוגיית רחוב הנרקיס. אם אוכלוסיה מוחלשת כמו זו שחיה ברחוב הנרקיס לא מיוצגת במועצת העיר ולא מקבלת מענה לעושק מסוג מחטף השטח שהופקר 40 שנים, זה אומר דרשני.

כל עין אנושית תבין מהר מאוד שמדובר במחדל, כל פוליטיקאי חייב להבין שאם המיזם ייצא לדרך צפויה מחאה שלא תיפסק וחברי המועצה החילוניים יותקפו השכם וערב על ההחלטה שלקחו או שלא לקחו. שמעון כצנלסון ואלי נכט הבינו ראשונים שמדובר בהחלטה גורלית והיו הראשונים מתוך הקואליציה להצהיר על התנגדותם, גם האופיציה הזעירה שקיימת התגייסה כולה וצריך להודות שעבורם זה יותר פשוט.

צילום: אשדוד פור יו

ההפגנה גלשה הרבה מעבר לרחוב הנרקיס, נשמעו קולות קשים על האווירה ברובע המעורב ולא מעט ביקורת על מה שכבר נעשה, החל מישיבות שצצו כמו פטריות ברובע, דרך קריאות גזעניות שתושבים חילוניים סופגים מקבוצות חרדיות קיצוניות ועד לשקט היחסי בו נבנה הוסטל מפלצתי על חשבון הפארק והחניון של הבניין ברחוב הנרקיס 11. שדובר על בניין אחד שלא יכל על הטרקטורים שהפכו את הפארק והחניה שלהם למפלצת בטון שהטילה צל על כל החזית הצפונית של הבניין זה עבר איכשהו למרות צערם של הבניין, עכשיו מדובר במהלך אחד יותר מדי, מהלך שאיחד את השכונה הרדומה למאבק אחרון על ציביון חייה.

צילום: אשדוד פור יו

נכט: ״באנו להזדהות עם תושבי רובע ח׳״

אז מה צריך לקרות, או יותר נכון לשאול את מי צריכים כדי שהמאבק הזה יצליח? מדובר ב-4 חברי מועצה שיכולים מחר לסיים את האירוע: יניב קקון ומאיר אברג׳ל מסיעת ״אשדודים״, אפרת אוחיון (שעתידה להתחלף ברוטציה עם נונה אלטמן) מסיעת המקומיות וסגנית ראש העיר שרון מרק מסיעת ״הלביאות״. ארבעתם יכולים בפוסט מחר בבוקר לשים קץ למאבק עם הצהרת התנגדות למהלך ולעיריית אשדוד לא תהיה ברירה אלא לוותר על ההקצאה לעת עתה. זה לא כל כך פשוט כמו שזה נראה בגלל המשמעת הקואליציונית ובגלל הסכמי ה״קח-תן״ שקיימים בין הסיעות החרדיות לכלל הסיעות במועצה, אבל, וכאן מגיע האבל הגדול, המחיר לתמיכה במהלך יכול להביא למחאת עמוק נגד חברי המועצה החילוניים דבר שימיט אסון על המשך הקריירה הפוליטית שלהם ויהווה כתם פוליטי ששום אבקת כביסה אינה מסירה.

הימצאם של שלושה מועמדים לראשות העיר ללא הנבחר עצמו היוותה מפגש אפוקליפטי משהו, נושא התחרדות העיר שעמד על הפרק בבחירות 2018 גרם להם בטוח לחשוב שוב מה היה קורה היום אם הם היו לוקחים אז את החלטת האיחוד ברצינות, היה לא מעט חשמל באוויר והערות ביניים של פעילי שלושת המחנות לא תרמו להפגת המתח. משיחה צדדית עם סגן ראש העיר שמעון כצנלסון נראה שהוא בטוח בעצמו ומדובר בחרושת שמועות שעשתה כנפיים ויוצאת מפרופורציה, כשקיבל את המיקרופון הצהיר קבל עם ועדה שלא יקום ולא יהיה, בפוליטיקה כולנו יודעים שלחיות את הרגע זה המוטו, אל תשכחו מה הבטיחו לנו בפוליטיקה הארצית ומה בסוף קיבלנו. אין פה רמיזה או הקנטה למר כצנלסון אלא לפוליטיקה עצמה שיכולה להשתנות לנו מול העיניים ברגע שמרפים את המאבק וחוזרים לאדישות. המאבק האמיתי הוא להשיג 16 התנגדויות רשמיות ואיתם ללכת לראש העיר. כל השאר… רעשי רקע.

אילוסטרציה תמונה ראשית: אשדוד פור יו

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*