המנהל מאשדוד ריגש את היהודים בניו-יורק

המנהל מאשדוד ריגש את היהודים בניו-יורק

הרב שלום מלול ראש ישיבת אמית אשדוד ריגש השבוע את באי כנס ירושלים בניו יורק כששיתף את הנוכחים בסיפור הכומר היהודי שיחד עם תלמידיו סייע בהבאתו לקבורה כיהודי.

"זכינו למלא את רצונו ואת צוואתו של הכומר היהודי – למות כיהודי", אמר הרב שלום מלול, לבאי כנס ירושלים שנערך השבוע בניו יורק ביום ההצדעה השנתי למדינת ישראל. הרב מלול, שהוזמן על ידי נשיאת רשת אמית גב' אודרי טרכטמן אקסלרוד, הביא את סיפורו המרגש של הכומר גרגור פבלובסקי, שנולד כיהודי בשם יעקב צבי גרינר בפולין, אך בשואה ניצלו חייו כשהגיע למנזר, הוכשר ככומר ולאחר מכן שירת את הכנסייה הנוצרית ביפו במשך שנים רבות. בשנותיו האחרונות, הוא חזר לשורשיו היהודים והרב מלול אף קבע מזוזה בפתח ביתו.

לפני כחצי שנה כשנפטר גרינר, יצא הרב מלול יחד עם תלמידיו לפולין ויחדיו דאגו למנין של יהודים לומר קדיש על הכומר שנטמן סמוך לבורות ההריגה באיז'ביצא שבפולין שם נרצחו אמו ואחותו ומשם מהם ברח כילד.

כמדריך משלחות לפולין סיפר הרב מלול כי נהג להביא את תלמידיו לקבר ולמצבה שהכין לעצמו עוד בחייו גרינר בבית העלמין היהודי באיז'ביצא ולספר את סיפורו. הוא הוסיף כי "בפגישות עימו סיפר לי כי הוא לא אוכל חמץ בפסח וכי הוא צם ביום הכיפורים ולשאלתי אף הסכים לקבוע מזוזה על משקוף דלתו, ככל דלת של בית יהודי ואף בירך על קביעת מזוזה".

הרב מלול תיאר כיצד לאחר המיסה שערכו בכנסיה הגיעו מאות מאמיני הכנסייה לבית העלמין היהודי וניסו לנהל הלוויה נוצרית, הפעילו רמקולים ושרו פרקי תפילה נוצרים אל מול הקבר. רק לאחר דין ודברים, הופסקו הרמקולים, הצלב מעל הארון הוסר והחלה הלוויה היהודית כשהנערים עטופים בדגלי ישראל נשאו את הארון, נשמעו הספדים ובסיום הקדיש מילאה שירת התקווה ואני מאמין את בית העלמין היהודי כשמסביב מאות נוצרים.

הדברים של הרב מלול ריגשו את באי הכנס, שמחאו כף ורבים מהם ניגשו אליו בתום דבריו להודות לו ולהביע הערכה. "החינוך שאנחנו מבקשים להעניק בישיבה הוא חינוך יהודי מתוך זקיפות קומה והכרה בערכו של כל יחיד שהוא עולם מלא", אמר הרב מלול.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*