המאבק האשדודי ממשיך לשאת פירות

המאבק האשדודי ממשיך לשאת פירות

לפי כשנתיים החל ארגון העסקים העירוני שמנה אז שני אנשים, דוד קקון ואושרי ניזרי שהגיעו עד הכנסת ועד למשרדו של שר הכלכלה אלי כהן והממונה על העסקים הקטנים והבינוניים מר רן קויתי והציפו בפניהם את הבעיה שהייתה לא מוכרת ולא ידועה והתגלתה בזכות התיעוד הנדיר שהצליחו להוכיח אושרי ניזרי ודוד קקון. הבעיה עלתה הכי גבוה שרק אפשר והפיתרון מתחיל לתת אותותיו.

כזכור, בעיית הכחשת העסקאות שהפכה למכת מדינה ופגעה קשות בעסקים קטנים רבים שעסקאות אשראי בוטלו בהרבה מקרים ללא סיבה כפי שהוכח בתיעוד המסמכים שהציגו קקון וניזרי לשר אלי כהן בביקורו באשדוד.

המפקחת על הבנקים הודיעה היום לחברות כרטיסי האשראי כי הן נדרשות לנטר באופן שוטף בקשות של לקוחות להכחשת עסקה שחויבה באמצעות כרטיס החיוב שלהם. הנושא עלה לאחר פניה של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה למפקחת על הבנקים, להסדיר את נושא הכחשות העסקה ולצמצם הכחשות פיקטיביות שפוגעות בעיקר בעסקים הקטנים שנושאים בנטל. מטרת הדרישה היא להתמודד עם מצבים בהם לקוחות מנצלים לרעה את מנגנון הכחשת העסקה, שנועד לספק הגנה לצרכנים כנגד חיובים לא שלא אושרו על ידי הצרכן. יישום הדרישה צפוי להפחית את מימדי התופעה ובכך לצמצם את הפגיעה בבתי עסק שנאלצים לספוג את הנזק במקרה של הכחשת עסקה שאינה מוצדקת.

חוק כרטיסי חיוב מאפשר ללקוחות להודיע למנפיק על כך שלא ביצעו עסקה בכרטיס אשראי בגינה חויבו והיא בוצעה במסמך חסר (כלומר שלא תוך שימוש בכרטיס עצמו. לדוגמא, עסקה אינטרנטית או עסקה טלפונית). הוראת ניהול בנקאי תקין 470- כרטיס חיוב, מרחיבה את הוראות החוק גם ביחס לכרטיסי חיוב מידי. כך שלקוח המגלה שחויב בגין עסקה במסמך חסר שלא הוא ביצע, יכול לפנות לחברת כרטיסי האשראי ולקבל את הכסף בחזרה. לעיתים ישנם לקוחות המנצלים זכות זו לרעה ועל אף שקיבלנו את המוצר או ביצעו את העסקה (ללא הצגת כרטיס האשראי), טוענים בפני חברת כרטיסי האשראי שלא הם ביצעו את העסקה. אותם לקוחות מקבלים חזרה את כספם ואילו בתי העסק שכן סיפקו את הסחורה או השירות נאלצים לספוג את הנזק.

אל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים הגיעו תלונות של עסקים שנאלצו לספוג נזק של הכחשות עסקה בשווי של אלפי שקלים, למרות שלדבריהם היו יכולים להוכיח כי העסקה בוצעה לבקשת הלקוח. בפגישה שהתקיימה בין שר הכלכלה ותעשייה אלי כהן לבין המפקחת על הבנקים, ביקש כהן כי בנק ישראל יפעל לצמצום התופעה. בעקבות כך המפקחת על הבנקים הודיעה היום לחברות כרטיסי האשראי כי הן נדרשות לקבוע נהלים לטיפול בהכחשות עסקה, וכן לקיים מעקב אחרי הכחשות עסקה בכדי לאתר מכחישים חוזרים או דפוסים של הכחשות עסקה שיש בהם חשש לשימוש לרעה במנגנון הקיים להכחשת עסקה.

מהלך זה נועד לשפר את מצבם של בתי העסק, ושל עסקים קטנים בפרט, שלעיתים נאלצים להתמודד עם מצבים בהם הם סיפקו את הסחורה או השירות ללקוח, אך הם לא מקבלים את התמורה, שכן הלקוח, שלא בצדק, מתכחש לעסקה ומקבל את התמורה ששולמה בחזרה.

המפקחת על הבנקים: "אנו מברכים על כך שהסוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה והתעשייה הציפה את התופעה של הכחשות עסקה שלא בצדק, ואת הקשיים שחווים עסקים קטנים כתוצאה מכך. הדרישה שהצבנו כלפי חברות כרטיסי האשראי נועדה למזער את התופעה, מבלי לפגוע בזכות החוקית של לקוחות להתכחש לעסקאות שלא ביצעו".

שר הכלכלה והתעשייה: "עסקים קטנים לא אמורים לספוג הכחשות עסקה פיקטיביות מצד לקוחות ולשאת בנטל התזרימי. ביקשתי מהמפקחת על הבנקים לפעול בעניין על מנת לאפשר לעסקים קטנים להתפנות לקידום העסק שלהם במקום להתמודד עם תלונות שווא. עסקים קטנים הם עמוד השדרה של הכלכלה, ולא כרית ביטחןן של עסקאות אשראי"

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*