המִדְבּוּר – והשפעותיו ההרסניות

המִדְבּוּר – והשפעותיו ההרסניות

מדבור הוא תהליך מתמשך הנוצר על ידי גורמים אנושיים או טבעיים התורמים להפחתת הפוריות הביולוגיות של אדמות (צחיחות וצחיחות למחצה). לתהליכי המדבור השונים, המאיימים על המערכות האקולוגיות של קרקעות ברחבי העולם, עשויה להיות השפעה הרסנית.

החקלאות הופכת לכמעט בלתי אפשרית

לאחר שאזור מסום הופך למדבר, כמעט בלתי אפשרי לגדל שם יבולים חקלאיים משמעותיים, מבלי לנקוט בטכנולוגיות מיוחדות. הניסיון לעשות זאת יכול לעלות כסף רב, ולכן חקלאים רבים יצטרכו למכור את אדמתם ולעזוב את אזורי המדבר הללו.

ירידה בתשואות היבול החקלאי

אחת ההשפעות העיקריות של המדבור היא ירידה בתשואות היבול. אחרי הכול, ברגע שהאדמה הופכת מאדמה פורייה לאדמה צחיחה, היא כבר לא תתאים יותר למטרות חקלאיות. במצבים אלה, חקלאים רבים עלולים לאבד את פרנסתם, בעיקר אם החקלאות היא מקור ההכנסה היחידי שלהם. אם האדמה תופשט ממשאביה החיוניים לגידולים החקלאיים, ותהפוך למדברית, יתכן שהם כבר לא יוכלו לספק יבולים ולהתפרנס ממנה.

רעב

ללא חוות חקלאיות באזורים שהפכו למדבר, המזון שאותו ממשיכות החוות לייצר יהפוך לדל ביותר, והסיכוי שהאנשים המקומיים החיים באזורים אלה יהיה סיכוי גבוה יותר לסבול מתנאי רעב. לא רק בני אדם ירעבו, גם בעלי החיים, מה שיגביר עוד יותר את המחסור במזון.

הצפה

אזור שאיבד את הצמחייה שלו והפך למדבר, צפוי לסבול מהצפות. לא כל המדבריות יבשים ובאלה שיורדים מפעם לפעם גשמים, ניתן לצפות להצפות כי אין צמחיה שתעצור את המים השוטפים לכול עבר. הצפה יכולה להשפיע לרעה על אספקת המים, ועל כך בהמשך.

איכות מים ירודה

כאשר אזור הופך למדבר, איכות המים תהיה גרועה בהרבה מכפי שהייתה בעבר. החי והצומח על האדמה הם משמעותיים בשמירה על מים נקיים וצלולים, וללא נוכחותם – עקב המדבור – יהיה הרבה יותר קשה לשמור על איכות המים.

אוכלוסיות יתר

כאשר אזורים על פני הגלובוס מתחילים להפוך למדבר, בני אדם ובעלי החיים עוברים לאזורים אחרים, שבהם יוכלו לשגשג. תופעה זו גורמת לצפיפות רבה ולאוכלוסיית יתר, אשר בטווח הארוך תמשיך בסופו של דבר את מעגל המדבור, שהתחיל את כל התופעה הזו.

עוני

כל הנושאים שהוזכרו למעלה וקשורים לבעיית המדבור, עלולים להוביל לעוני אם לא נוקטים באמצעים כדי לשמור על סביבה ראויה לחיים. ללא מזון ומים, אנשים יתקשו יותר להתקיים ולשגשג, וייקח להם זמן רב כדי לנסות להשיג את הדברים שהם זקוקים להם.

אובדן המגוון הביולוגי

באופן כללי, הרס בתי גידול ומדבור עלולים לתרום גם לאובדן המגוון הביולוגי. אמנם, יש מינים מסוימים שעשויים להסתגל כראוי לתנאי הסביבה המשתנים, אבל מינים רבים אחרים לא יוכלו לעשות זאת ועלולים לסבול מירידה רצינית באוכלוסייה שלהם.

מצבי סיכון והכחדת מינים

המדבור מביא לירידה באוכלוסייה שבגינה מינים עלולים להיות בסכנת הכחדה או אפילו להיכחד כללית. בעיה זו חמורה במיוחד עבור מינים שכבר כעת נמצאים בסכנת הכחדה, כי מספר קטן ממילא של בעלי חיים או צמחים שנותרו באזור, עלול גם הוא למות עם הזמן, מה שעלול להוביל גם הוא להכחדת מינים.

הרס בתי גידול

המדבור מוביל ברוב המקרים לאובדן בתי גידול של בעלי חיים וצמחים רבים. המדבור עשוי לשנות את תנאי החיים של החי והצומח המקומיים, ולהקשות עליהם להמשיך ולקיים את האוכלוסייה שלהם.

מאחר ומים חיוניים לכול החיים על הפלנטה שלנו, לאחר המדבר, יסבלו אזורים אלה ממחסור במים עקב שינויי אקלים, שיגרמו למותם של בעלי החיים באזור.

הגירה

המדבור גורם להרס פרנסתם של החקלאים, בעיה המחמירה יותר כאשר שטחי קרקע גדולים, המשמשים היום לחקלאות, כבר לא יתאימו לעיבוד חקלאי, בשל המחסור במים הנגרם מההתחממות הגלובלית. מצב זה יביא לתנועות הגירה עצומות.

המאמר נכתב באדיבות האתר https://sustainabilitystudies.net

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*