הכנת תוכנית עסקית – עקרונות חשובים

הכנת תוכנית עסקית – עקרונות חשובים

מהי התוכנית העסקית?

להלן נתייחס להגדרת התוכנית העסקית ומהותה, לתכניה של התוכנית העסקית והנושאים הכלולים בה ולמטרותיה.

תכנית עסקית הינה מסמך עסקי, הכולל גם נתונים כלכליים ותחזיות עתידיות,  אשר נועד לאפשר בחינת כדאיותו הכלכלית של מהלך עסקי, לרבות הקמת עסק חדש, גיוס השקעה לעסק קיים, שינוי מצבו של העסק באמצעות מיזוג או רכישת עסק אחר וכיוצ"ב.

לצורך הכנת התכנית העסקית, יש צורך במגוון נתונים ואף קיים בה רכיב של היתכנות, הערכה ותחזית עתידית, המסתמך על מידע רלוונטי, אשר נאסף טרם הכנתה.

הכנת תוכנית עסקית – סוגי תכניות עסקיות שיש להכין בהתאם למטרת התוכנית:

קיימים סוגים שונים של תוכניות עסקיות, בהתאם לצורך שאותו נועדה התכנית לשרת. לדוגמא, כאשר מדובר בתכנית עסקית שמטרתה בחינת הקמת עסק חדש אותו מקים היזם מראשיתו, בנוסף לסקירה אודות זהות היזם וצוותו, כישוריהם וניסיונם, יושם דגש על תיאור המוצר החדש או השירות החדש אותו העסק מעניק, על ייחודו בשוק ועל יתרונותיו היחסיים.

כמובן שמושם דגש על חדשנות, מקוריות, יתרונות יחסיים בשוק, וכל דגש אחר מעין זה, אשר יסייע להבליט את ייחודו של העסק שבמסגרתו מוצע השירות או המוצר, נשוא התוכנית.

זאת, להבדיל מתכנית עסקית של עסק קיים, המעוניין, לדוגמא, לקבל ממוסדות פיננסיים כגון בנקים, אשראי נוסף או מימון בנקאי לצורך הרחבת העסק או שדרוגו, שם יושם דגש רב יותר על הפן הכלכלי – פיננסי של העסק, כדי להבהיר מהי ההיסטוריה הכלכלית שלו, מהו חוסנו, מהו הסיכוי שההשקעה המבוקשת ו/או הגדלת האשראי יניבו פירות לבנק וכדומה.

לעומת זאת, בתכנית עסקית שמטרתה, למשל, הסדרת תהליך "רה ארגון" (ארגון מחדש) בעסק או בחברה, העובדים תקופה על פי תפיסה ניהולית מסוימת, והמעוניינים לשנותה, יושם דגש על נוהלי העבודה בחברה, על יעילותם, על האופן בו ניתן למדוד ולכמת את הרווחיות והתועלת שיש במבנה הקיים בכלל ובכל אחת מהיחידות הפועלות בו בפרט, על המבנה הארגוני ומידת הצורך בשינוי לצורך חיסכון וייעול, על אפשרויות הגדלת מנעד ומגוון השירותים או המוצרים שהחברה מציעה בשוק החופשי, לצורך הגדלת רווחיותה ו/או בניית תשתית עסקית רחבה יותר לשנים הבאות ועוד.

האם לצורך הכנת תוכנית עסקית מומלץ להיעזר באיש מקצוע?

היזם ישאל עצמו בנקודת זמן זו, כיצד מתחילים? איך ניגשים למשימת הכנת תכנית עסקית? האם להכין אותה לבד או להיעזר באיש מקצוע?

קיימות מספר אפשרויות:

היזם האמיץ והבוטח בעצמו יכין בעצמו תכנית עסקית.

היזם האמיץ אך הזהיר יותר יפנה עם התוכנית שהכין בעצמו, לאיש מקצוע מיומן כגון, יועץ עסקי, כלכלן, רו"ח, עו"ד או כל מומחה אחר רלוונטי, לצורך קבלת הערות ותיקונים, אשר ישדרגו את התוכנית ויעבו אותה מבחינה מקצועיתחשוב לציין כי יש להיעזר באיש מקצוע לצורך הכנת התוכנית העסקית וביצוע ניתוחים ריאליים. מי שאינו מנוסה בתחום עלול לייצר מבנה עסקי שגוי אשר יוביל ל"נפילת" התוכנית בעת בחינתה ע"י משקיעים פוטנציאליים וגרוע מכך, להפסדים ואי הצלחת המיזם.

היזם האמיץ, והזהיר עוד יותר, אשר יש בכיסו גם מספיק משאבים לצורך כך, יפנה לגורם המתמחה בהכנת תוכניות עסקיות כאלה או לגוף המסייע תדיר ליזמים, ויעמיד לרשותו את כל המידע הרלוונטי המצוי בידי היזם, על מנת שיכין עבורו את התוכנית.

כמובן שעבור שירותים נלווים אלה ישלם היזם סכומים מסוימים אך, בסופו של דבר, קל יותר להקים עסק או לקדם תהליכים עסקיים כאשר יש לך "רוח גבית" מקצועית ומישהו שיחזק את ידיך ויחלוק עמך בעול האחריות, הלבטים וההחלטות.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*