היום נחנך באשדוד: מרכז ההכוונה והצמיחה לאזרחים ותיקים, "אפ 60+"

היום נחנך באשדוד: מרכז ההכוונה והצמיחה לאזרחים ותיקים, "אפ 60+"

המשרד לשוויון חברתי, ארגון ג'וינט-אשל ומנהל השירותים החברתיים בעיריית אשדוד, חנכו היום (21/12) את מרכז ההכוונה והצמיחה לאזרחים ותיקים החדש בעיר, מרכז "אפ 60+". במעמד השרה לשווין חברתי מירב כהן, ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי ומנכ"ל ג'וינט-אשל יוסי היימן, הושק המבנה החדש שיעמוד לרשות האזרחים הוותיקים תושבי האזור בכלל, והתושבים הנמצאים לקראת פרישה משוק העבודה בפרט.

העלייה בתוחלת החיים הביאה איתה, בין היתר, גם להתארכות תקופת החיים שלאחר הפרישה משוק העבודה. על פי התחזיות, צפויה האוכלוסייה המבוגרת בישראל, בני ה-60 ומעלה, להגיע לכ-1.2 מיליון נפש בשנת 2035 – גידול של כ-66% ביחס לשנת 2015. עבור רבים מהאזרחים, מקום העבודה הוא מרכיב משמעותי וחשוב בחיים, המעניק תחושת ערך, שייכות, ומשמעות בחיים, ועל כן בהגיעם לגיל הפרישה, ניצב בפניהם אתגר חדש למציאת מקורות חלופיים לתחושות אלו. תהליך הפרישה מתחיל בשלב התכנון וקבלת ההחלטות, כשהפורש מתבקש לבחור אם להמשיך או לסיים לעבוד, ובהתאם לקבל החלטות בנושאי פנסיה וקצבת הזקנה. זהו שלב קריטי ביכולתו של האדם להתמודד עם תקופת החיים החדשה ולנהל אותה בהצלחה.

בישראל, מערכות המדינה טרם התאימו עצמן לקיומה של תקופת חיים חדשה, בה האזרחים טרם מגדירים עצמם כ"זקנים", ואין מספיק שירותים ייחודים העונים על הצרכים של קבוצה זו. בניגוד למעבר בשלבי הבגרות בחיים של בני ה-20+, המלווה במערכת חינוך מסודרת ומעטפת ממשלתית ומקומית באמצעות חינוך על יסודי, הקרן להכוונת חיילים משוחררים, מרכזי צעירים ועוד, לבני ה-60+, אין כיום מסגרת מסודרת המסייעת להם למצוא תחליף למסגרת התעסוקה בה היו כל חייהם.

במסגרת התוכנית של המשרד לשוויון חברתי וג'וינט-אשל, הוקמו מרכזים רשותיים, מרכזי "אפ 60+", המעניקים מענים בשלושה מישורים: סדנאות תהליכיות להתארגנות והסתגלות לתקופת החיים החדשה; מענה לסוגיות קונקרטיות כמו תעסוקה והתנהלות פיננסית; והכוונה לאורח חיי זקנה פעילה כמו תרבות, התנדבות, ספורט, אורח חיים בריא ועוד. עד כה פועלים ברשויות ברחבי הארץ כשמונה מרכזי "אפ 60+" בהצלחה רבה, כשבחודשים הקרובים צפויים להיפתח 12 מרכזים נוספים.

השרה לשוויון חברתי מירב כהן: "הרבה פעמים כשחושבים על תקופת הפנסיה היא נתפסת כתקופה שאפשר לנוח, ליהנות, וממש לנצל את הזמן החדש שנוצר. אבל לרוב האנשים זה ממש לא המצב. אני פוגשת יום יום אנשים שהיציאה לפנסיה תפסה אותם בהפתעה גמורה. לא כי הם לא ידעו שזה עתיד להגיע, פשוט כי המעבר בין ההילוך הגבוה של העבודה, משמעות, ותחושה של יציבות כלכלית וחיוניות, למצב שבו החיים שלהם משתנים – משאיר אותם עם הרבה מאוד סימני שאלה וחוסר ביטחון בנוגע למצבם החדש. במשרד לשוויון חברתי הקמנו מרכזי הכנה לפרישה, שעונים בדיוק על הנקודה הזו. הם מתמקדים בהכנה וסיוע לקראת תקופת החיים החדשה. במרכזים האלו מסייעים לאנשים להשתלב במקומות עבודה שמתאימים להם או לחילופין במסגרות התנדבותיות שיכולות לצקת הרבה משמעות לחייהם, וכמו כן ניתן לקבל מגוון סדנאות וקורסים של 15-20 איש בנושאים כמו: סדנת הכנה כלכלית לפרישה, מיצוי זכויות, סדנה לניהול תקופת החיים החדשה, אוריינות דיגיטלית, סדנאות לקידום אורח חיים בריא ועוד. גם בזמן הקורונה, כאשר ישנן מגבלות על קיום מפגשים, המרכזים פעילים, בזום, עם ליווי מצוין של אנשי צוות לכל מי שצריך עזרה בנושא או פחות שולט בתחום. עד היום, במסגרת פיילוט שעשינו, עברו במרכזים אלו כ-11,000 אזרחים ותיקים והתוצאות מצוינות.

בימים אלו אנו פועלים על מנת שבקרוב ייפתחו 12 מרכזים חדשים בערים שונות, דבר המהווה בשורה גדולה. לצד ההתרחבות שלנו על פני כל המדינה אנחנו בונים תכנית שתסייע לנו להגיע אל הפורשים שבדרך באופן שיטתי ולהציע להם את מגוון הכלים הללו שיכולים לסייע להם בתכנון השלב הבא בחייהם".

ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי: "מרכז 'אפ 60+' שחנכנו היום, מבטא בצורה הטובה ביותר את תפיסת העולם שאנו מובילים באשדוד, של דאגה וסיוע לדור הוותיק, לאורך כל ימות השנה, בשגרה, וגם בחירום, כפי שבא לידי ביטוי לאורך המאבק במגפת הקורונה".

יוסי היימן, מנכ"ל ג'וינט-אשל: "הזדקנות האוכלוסייה בישראל הנה אתגר חברתי-כלכלי ראשון במעלה, הן לפרט והן למדינה. בהתאם למפת המדדים להזדקנות מיטבית בעידן של 100 שנות חיים, שאושרה השבוע בממשלת ישראל, והצורך לדחוק את התלות במיסוד או בזולת במהלך תקופת החיים החדשה, שבין גיל הפרישה לבין תוחלת החיים הממוצעת – פותחה רשת מרכזי 'אפ 60+'. המרכזים מהווים שירות ציבורי חדשני, המאגד במקום אחד שירותי הכוון לתכנון תקופת החיים החדשה. פתיחת המרכז בבאר שבע היא בשורה של ממש לתושבי באר שבע והאזור, והתאפשרה הודות לשותפים לתוכנית זו המבינים את חשיבותה האסטרטגית".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*