החלפת מפרק ירך- מה צריך לדעת?

החלפת מפרק ירך- מה צריך לדעת?

מפרק הירך הוא אחד המפרקים הגדולים בגוף. קיימים מצבים שונים היכולים לפגוע בירך ולהסב כאבים עזים ולגרום לבעיות בתפקוד. הבשורות המעודדות הן שכיום פשוט יותר לעבור ניתוח החלפת מפרק בשיטה מתקדמת למזעור הכאבים ואיכות חיים גבוהה יותר. לפניכם מה שחשוב לדעת על בעיות במפרק ירך, ההליך של החלפת המפרק ומה מחכה לכם אחרי הניתוח עצמו.

מדוע כואבים המפרקים ומתי יש צורך בניתוח?

תאונה, פציעה או פשוט הזדקנות. כאבים במפרק יכולים להיגרם בעקבות שבר, דלקת מפרקים ניוונית או דלקת מפרקים שגרונית, שחיקת סחוס. כל אחד חווה את הכאבים בדרך אחרת: בין אם נוקשות במפרק, קושי בנעילת נעליים או גריבת גרביים ואפילו אי נוחות בזמן מנוחה.

אלה שמתמודדים עם בעיות במפרק לרוב מתקשים בלבוש, עלייה וירידה במדרגות, מעבר ממצב שכיבה לישיבה למצב עמידה, כאבים בעת שכיבה.

ניתן לנסות להתמודד עם כאבי מפרקים בשלל דרכים כמו שימוש במשככי כאבים וסטרואידים או תרגילי פיזיותרפיה והידרותרפיה, שמירה על משקל מאוזן ואכילת מאכלים על בסיס רכיבים אנטי דלקתיים. אך לעיתים הכאב מחריף והתפקוד נפגע וחל קושי ממשי אפילו בביצוע פעולות בסיוע של מקל הליכה או הליכון. במקרים אלה, יתכן שההמלצה של אורתופד מומחה תהיה לפנות לניתוח החלפת מפרק ירך. פרוצדורה רפואית שנחשבת לבטוחה ויעילה ויכולה להחזיר את המנותח לשגרת חיים נוחה ללא כאב ולפעילות.
מה למעשה עושים בהחלפת מפרק ירך? מסירים את העצם והסחוס הפוגעים ומחליפים אותם במשתלים מלאכותיים – תותב המסייע בביצוע התנועה ושיפור התפקוד. לפני הניתוח עוברים מספר בדיקות – דם, רנטגן, סיטי וכדומה תלוי ברקע של המטופל. הרופא בוחן את ההיסטוריה הרפואית ולאחר הפרוצדורה יש צורך בשיקום שתפקידו לסייע בהתאוששות וחזרה לשגרה. כדאי לבחור אורתופד מומחה שידע לכוון אתכם, ללוות לאורך הדרך וכמובן לבצע את הניתוח עצמו.

מהי החלפת מפרק ירך בשיטה הקדמית?

הצלחת הניתוח קשורה בגורמים שונים ובמיוחד במיומנות ובמומחיות של המנתח ותהליך השיקום. כיום נהוג לבצע את הפרוצדורה של החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית כאשר ההחלפה מתבצעת מהחלק הקדמי של הירך. גישה מתקדמת המעניקה למנתח את האפשרות להחליף את המפרק ללא חיתוך השריר וכך להפחית את הטראומה הנגרמת לגוף וכן לקצר את תהליך השיקום ואפילו להפחית את גודל הצלקת, כיוון שהחתך קטן יחסית ונע בין 4-5 ס"מ. בשיטה זו גם אין לאחר הניתוח מגבלה של ישיבה על כיסא נמוך או כרית בין הרגליים כפי שנהוג בשיטה הצידית.

בנוסף, המנותח שוכב על גבו במהלך ביצוע הניתוח וכך מתאפשר למנתח גם לשלוט באורך הרגליים ולמנוע מצב של צליעה.
הניתוח להחלפת מפרק ירך נחשב לאפקטיבי מאוד בשיטה זו והתוצאות יכולות להחזיק אפילו לבין 15-20 שנה. השתלים בהם משתמשים היום הם מהחדשניים בתחום כך שמבחינת מבנה הם מדמים ככל שניתן מפרק טבעי וגם עשויים מטיטניום. השיקום כולל לרוב חזרה הדרגתית לשגרה כמו שיני והחלפת תחבושות למניעת פצעי לחץ שעשויים להופיע בשל שכיבה ממושכת וכן תרגילי פיזיותרפיה לשיפור טווח התנועה, חיזוק השרירים ושמירה על איזון ושיווי משקל.

לרוב המטופלים שהם בשלב מתקדם בו ניתן לעסוק בפעילות, ממליצים להתמיד בכושר גופני על בסיס קבוע כדי לחזק את השרירים ולשמור על יציבות. כמו כן, כדאי לאמץ הרגלי תזונה נכונים על מנת להפחית את המשקל והעומס מהירכיים. כמובן שנדרש מעקב אצל אורתופד מומחה על מנת לבחון את השיפור בעקבות הניתוח ולקבל המלצות כיצד להפחית כאב ולתפקד טוב יותר.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*