הון חברתי וחוסן קהילתי בחירום

הון חברתי וחוסן קהילתי בחירום

שלושה סבבי לחימה עברו על אשדוד: "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן". הניסיון המצטבר באשדוד הביא אותה לפיתוח מערך תפעולי בחירום אשר הפך אותה לעיר מודל להתמודדות נכונה בחירום. מה שטוב אולי לאחרים אינו מספיק טוב לאשדוד ובימים אלה שוקדת העיר על תוכנית הרבה יותר משמעותית שתקשור את כל התושבים למחויבות משותפת כך שנוכל להתמודד טוב יותר בחירום. כך בונים חוסן קהילתי.

ציבור המנהלים בעיריית אשדוד, מנהלי מתנ"סים ומינהלות רבעים, אנשי הביטחון העירוני וכל מי שנושא בתפקיד בחירום, השתתף אתמול (22/6/15) ביום עיון מרוכז בקיבוץ רבדים, שבה לבחון את סוגיית החוסן הקהילתי ומשמעותו מבחינת יכולת העמידה של הקהילה בכללותה בעת חירום. בחודש שעבר התקיים כזכור תרגיל ארצי של פקע"ר ורח"ל, "נקודת מפנה", ואף על פי שיום העיון אינו חלק ממנו ולא קשור אליו, הוא יכול להיתפס כלבנה נוספת בבניין תכנית הביטחון שבונה אשדוד, אשר תאפשר לה להתמודד טוב יותר עם אירועי חירום.

הנושא שנקבע ליום העיון, "חוסן עירוני: הון חברתי וחוסן קהילתי כבסיס התמודדות בחירום", משקף היטב את המגמה הכללית שנועדה לפתח ולחזק את התפיסה המערכתית לחוסן עירוני, כאשר הדגש יהיה על ההון חברתי והחוסן קהילתי. "אין זה סוד שההון האנושי הוא המפתח לכל חברה אבל לא די בכך. יש לקשור בין האנשים ולהפוך את ההון הזה לקהילה חזקה הפועלת יחדיו מתוך אחריות הדדית ומחויבות לכל מרכיביה" מסבירים מארגני יום העיון ומציינים כי בתפישה המתגבשת יילקחו בחשבון כמה פרמטרים כדוגמת המבנה המיוחד של אשדוד, התפישה התפעולית של מינהלות הרבעים, הקשר בין המוסדות והגופים המרכיבים את הקהילה והרצון להטמיע בלב כולם את המחויבות להליכי התכנון והביצוע אשר יהפכו את כל המכלול הזה לחוסן עירוני. כן הודגש כי אשדוד צברה הרבה מאוד ניסיון וגם לקחים מ"צוק איתן" ייושמו בתכנית המתגבשת.

ביום העיון נישאו הרצאות בתחומים שונים. ניתנה סקירה אזורית על המצב הגיאו-אסטרטגי, המתיחות הגוברת באזורנו והכוחות החדשים הפועלים בזירה, התקשורת הערבית ומה נעשה במדינות הגובלות עם ישראל. בתוך כך הוצגו תפיסות ורעיונות כיצד מכינים קהילות עירוניות להתמודדות בחירום ונערכה השוואה לתפקודה של אשדוד ב"צוק איתן". הוצג סרט על רודי ג'וליאני שהיה ראש עיריית ניו יורק באסון התאומים, וראיון איתו כיצד התמודד עם האירוע הטראומתי הזה. לבסוף התקיימו כמה סדנאות שבהם נטלו חלק המנהלים ובהנחיית אנשי מקצוע העלו רעיונות ולקחים אותם אפשר יהיה ליישם בגיבוש התפיסה החדשה.

מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי גב' אסתי פילוס שארגנה את יום העיון הציגה את מטרות המפגש ואת התהליך שהעירייה תעבור בתקופה הקרובה על מנת לגבש את התפיסה החדשה ואת המטרה לחבר את התושבים לעניין החירום, בבחינה זו שהם נושאים תפקיד ומרגישים מחויבות ומעורבות פעילה ומגבירים את החוסן.

מנכ"ל העירייה מר אילן בן עדי היטיב לסכם את המפגש בהדגישו: "ביום העיון הזה אנחנו אמורים להיערך לקראת משהו אחר, שונה ממה שאנו מכירים. כל מה שאנו ערוכים אליו צריך לעבור שינוי והתאמה אל האירוע הבא שעלול להיות מורכב יותר, עוצמתי וקשה יותר". משמעות דבריו היא שלא בטוח כי לרשויות הממשל הלאומי והמקומי יהיו הכלים לתת מענה מידי בשלב החירום הראשוני ומכאן החשיבות הציבורית בבניית מערך תפעולי הנשען על התושבים. "אנחנו ניתן את הנשמה עבור התושבים שלנו אך בקונסטלציה מסוימת אפשר שלא נוכל להתמודד עם זה לבד והתושבים שלנו צריכים לדעת זאת ולהיערך לכך. זה יהיה מבחן החוסן שלנו" אמר.

 

A4U_225x300

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*