ההיסטוריה של מחשוב ענן – מתי הכול התחיל?

ההיסטוריה של מחשוב ענן – מתי הכול התחיל?

נהוג היה להשתמש במונח "ענן" כדי לייצג את מערכת האינטרנט, אמצעי תקשורת אחרים ותשתיות אבסטרקטיות שמעורבות בהם. ההתייחסות העכשווית למונח "מחשוב ענן" השתנתה בעקבות ההתפתחות וההתרחבות של תשתיות מחשוב ווירטואליות, מוכוונות שירות ואוטונומיות.

איך זה קרה? הנה בקצרה תיאור ההתפתחות שהביאה לעולם כמה מאותם שירותי מחשוב לעסקים שמוכרים לנו היום.

שנות התשעים המוקדמות

בתחילת הדרך, חברות התקשורת מציעות למשתמשים נקודות קישור למעגלי מידע – point to point. בשנות התשעים המוקדמות החברות מרחיבות את ההיצע שלהם וכוללות גם שירותים לרשת ווירטואלית פרטית. חברות התקשורת יכולות כעת לנצל באופן אופטימלי את המשאבים על מנת לשפר את היעילות הכוללת של רוחב הפס שלהם ולספק ללקוחות את אותה רמת שירות אבל במחיר זול בהרבה.

בסוף שנות התשעים

המונח "ענן" משמש לייצוג מרחב המחשוב שנמצא בין הספק למשתמש הקצה. בשנת 1997 פרופסור Ramnath Chellapa (מאוניברסיטת אמורי ואוניברסיטת דרום קליפורניה) מגדיר מחדש את המונח כ"פרדיגמת מחשוב שבה גבולות המחשוב ייקבעו על ידי רציונל כלכלי ולא רק על ידי מוגבלויות טכניות". הגדרה זו הופכת לבסיס אליו מתייחסים כשמדברים על "מחשוב ענן".

בהמשך, חברות מבינות טוב יותר את השימושיות של מחשוב ענן במתן פתרונות ושירותים מעולים ללקוחות, תוך שיפור רציני של היעילות הפנים ארגונית. ב-1999 חברות מציעות יישומים ברמה ארגונית למשתמשי קצה באמצעות האינטרנט ומאפשרות גישה ורכישת שירותים לפי דרישה וכדאיות הכספית לכול לקוח שמחובר לאינטרנט.

תחילת שנות האלפיים

אמזון מוכיחה שהיא שורדת את בועת הדוט.קום ומקדמת בשנת 2002 שירותים קמעונאיים שמבוססים על האינטרנט שלה. זהו הארגון הגדול הראשון שעובר מודרניזציה ומצליח לנצל רק כ-10% מהקיבולת שלו בכול זמן נתון (באותם ימים חברות חששו מבעיות פתאומיות בצרכי הקיבולת שלהן). אמזון מבינה את חשיבות המודל החדש של תשתית מחשוב ענן ומשכילה להשתמש בקיבולת הקיימת ביעילות רבה יותר.

שנות האלפיים המאוחרות

2006

  • שירות S3 – Simple Storage Service – שירות מחשוב ענן של אמזון מקצה שטח אחסון ומאפשר כתיבה וקריאה ממנו. זוהי פריצת דרך בתמחור שמגדיר מודל תשלום לפי שימוש והפך היום לסטנדרט בתמחור הענן.
  • שירות EC2 – Elastic Compute Cloud – שירות של אמזון שמספק מופעים ווירטואליים של מערכות הפעלה בהתאם לבקשת המשתמש. כעת, הלקוח יכול לטעון לתוך התוכן תכניות ומערכות משלו ולהפעיל אותן מרחוק. ההשפעה הגדולה של שירות זה הופכת לזמינה את תשתית ליבת המחשב.

2008

השקת Google App Engine – לראשונה נכנסת חברה טכנולוגית לשוק מחשוב הענן. החברה מציגה מודלים קיצוניים של תמחור שמאופיינים ברמת כניסה בחינם ובשירותי מחשוב ואחסון בעלויות נמוכות מאוד.

2009

הכניסה של מיקרוסופט למחשוב הענן עם Beta של Windows Azure, נחשבת לאינדיקציה ברורה להתפתחות ולהתרחבות של המרחב. השקת Azure נחשבת לאירוע מרכזי בהיסטוריה של מחשוב ענן כאשר חברת התוכנה הגדולה מייקרוסופט, מבצעת פנייה קטנה אך משמעותית לעבר האינטרנט.

באדיבות יזמקו IT – שירותי מחשוב לעסקים

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

תגובה אחת

  1. Pingback: מחשוב ענן - יכול להיות שזה לא בדיוק מתאים לעסק שלך | Entersys

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*