האם גם רכבים אוטונומיים יצטרכו ביטוח?

האם גם רכבים אוטונומיים יצטרכו ביטוח?

כבר שנים שמדברים על מהפכת הרכבים האוטונומיים, וכעת נראה שהיא כבר באמת קרובה מאוד. יצרניות וחברות טכנולוגיות רבות שוקדות על הנושא, ודגמים של רכבים אוטוטו עוברים מלוחות השרטוט והמבדקים השונים לרחובות שלנו. הם צפויים לשנות את הרגלי הנסיעה שלנו ולצמצם תאונות הקשורות לטעויות אנוש.

לצד המשמעויות הברורות, המהפכה שבפתח גם מעלה שאלות. למשל, האם תידרשו לרכוש ביטוח לרכב אוטונומי? האם בעתיד שנשלט על ידי מכוניות בנהיגה עצמית, הרכבים הללו עדיין יזדקקו לביטוח?

התשובה היא כן, בהחלט, אך אופיו של הביטוח עשוי לעבור שינויים משמעותיים.

מעבר של אחריות

באופן מסורתי, ביטוח רכב מבוסס על האדם מאחורי ההגה, כאשר הפרמיות מחושבות על סמך ההיסטוריה של הנהג, סוג הרכב וגורמי סיכון אחרים. עם זאת, ברכבים אוטונומיים האחריות ככל הנראה תעבור מהנהג ליצרן או מפתח התוכנה, בהינתן שהמערכת האוטונומית של הרכב תהיה זו שבשליטה.

שינוי זה מחייב הערכה מחודשת של מודלים ביטוחיים מסורתיים. יכול להיות שיפותחו מוצרי ביטוח חדשים כדי לתת מענה לבעיות הקשורות לתקלות תוכנה, פרצות אבטחת סייבר ותקלות חומרה.

אבטחת סייבר ופרטיות נתונים

הטכנולוגיה המתוחכמת המניעה כלי רכב אוטונומיים חושפת סיכונים חדשים, בעיקר באבטחת סייבר ופרטיות נתונים. כלי רכב אוטונומיים מסתמכים על חילופי נתונים וקישוריות מתמדת כדי לנווט, מה שהופך אותם למטרות פוטנציאליות להתקפות סייבר, שעלולות לפגוע בבטיחות הרכב ובנתונים האישיים של הנוסעים.

פוליסות ביטוח יצטרכו לקחת בחשבון את הסיכונים הללו, ולהציע כיסי לנזקים הנובעים מפרצות נתונים ותקלות תוכנה.

ביטוח אחריות לתוכנות

ככל שהאחריות תעבור ליצרנים ומפתחי תוכנה, ביטוח אחריות למוצרים שלכם ייעשה חשוב. ביטוח מסוג זה, המכסה נזקים הנגרמים עקב פגמים בייצור או עיצוב המוצר, יצטרך להיות מותאם לכיסוי רכיבי התוכנה והחומרה המורכבים של רכבים אוטונומיים. יצרנים עלולים לעמוד בפני תביעות אם תתרחש תאונה בשל בפגם במערכת האוטונומית של הרכב, מה שמחייב כיסוי מקיף המתייחס לליקויים פיזיים ודיגיטליים כאחד.

טלמטיקה ותשלום על בסיס שימוש

על ידי איסוף נתונים על תפעול הרכב, כולל קילומטרים שנסע, זמני פעולה וציות לחוקי התעבורה, מבטחים יכולים להציע פוליסות מותאמות אישית המשקפות את פרופיל הסיכון המופחת של רכב אוטונומי.

בשורה התחתונה

ככל שרכבים אוטונומיים יהפכו לחלק בלתי נפרד מהתחבורה העולמית, הצורך בביטוח יישמר, אם כי בצורות חדשות המשקפות את המאפיינים והסיכונים הייחודיים של רכבים אלה. תעשיית הביטוח תצטרך לחדש, ליצור מודלים חדשים העוסקים בשינויים באחריות, בסיכוני אבטחת סייבר ובאחריות למוצרים, מבלי להזניח כמובן את הנושא של כיסוי פציעות.

אז כן, התשובה לשאלה האם עדיין תצטרכו ביטוח לרכב שלכם היא חיובית. עם זאת, אנחנו חושבים ומקווים שפוליסות הביטוח תעלנה פחות. אם המהפכה אכן תוריד משמעותית את מספר התאונות והסיכונים, אין סיבה שתמשיכו לשלם הרבה על ביטוח.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*