ד"ר לסרי לראש הממשלה: מיגון לשכונות הוותיקות

ד"ר לסרי לראש הממשלה: מיגון לשכונות הוותיקות

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב בקשה לפתרון בעיית המיגון בעיר, במיוחד בשכונות הוותיקות. זאת לאחר שיחות עם שר הביטחון ושר האוצר ולאור הירי המסיבי של מאות רקטות על אשדוד במבצע 'שומר החומות'

"מאז שנת 2008, העיר נתונה לאיום רקטי מרצועת עזה" מתאר ראש העיר את המציאות בה אשדוד מתנהלת בכל הסבבים מול הרצועה. "מאז ומתמיד העיר היתה חשופה למתקפות טילים, שתמיד וללא יוצא מן הכלל מגיעות אלינו מיד ובצמוד אחרי העיר אשקלון, לפיכך אין שום נימוק מקצועי לבצע הבחנה במתן הסיוע בין הערים" הוא אומר ומדגיש כי "איום זה התממש מאז דצמבר 2008 כ-13 פעמים ומתוכם 4 סבבים גדולים במיוחד והאחרון שבהם שומר החומות"

במכתב ששיגר לראש הממשלה, ציין ד"ר לסרי את המתקנים האסטרטגיים שהפכו את אשדוד למטרה מהרצועה ולפיכך "צריך לטפל במיגון החסר ללא דיחוי". הפניה היא בשם כל התושבים שגילו חוסן ואיתנות קהילתית בכל הסבבים, "אולם נוכח מאפייני המבצע האחרון של מטחים גדולים וצפופים, עם טילים משמעותיים יותר, עולה נושא העדר המיגון כנושא קריטי לחוסן התושבים והגיעה העת לתת עדיפות לאומית למילוי צורך זה", אמר.

ד"ר לסרי מפרט את הנזקים שנגרמו לעיר, שהם הגדולים ​ביותר ​במחוז דרום, ולשם השוואה ציין כי מעל ל-50% מנזקי "צוק איתן" התרכזו ב​אשדוד, וב"שומר החומות", אשדוד במקום השני אחרי אשקלון בשיעור הנזקים לתשתיות ורכוש. כמו כן, במבצע האחרון, נורו 253 טילים על ​אשדוד. 142 מהם כוונו לשטחים בנויים (את הרוב המכריע יירטה כיפת ברזל), אך 13 רקטות חדרו ופגעו באזורי מגורים. 6 מבנים הפכו לא ראויים למגורים ומשפחות רבות התפנו לדירות חליפיות לתקופת שיקום ממושכת או לבתי מלון. בסה"כ, כותב ראש העיר, "כ-329 דירות ו-92 רכבים ניזוקו ו-71 אנשים פונו על ידי מד"א לקבלת טיפול רפואי".

אשדוד אמנם נחשבת לאחת הערים המובילות במיזמי תמ"א 38 (עד כה 988 יחידות דיור ​קיבלו טופס 4 במסגרת התמ"א, ועוד 8,142 יחידות דיור מצויות בשלבי קבלת היתר, בעיקר בשכונות המגורים הוותיקות ​בעיר), אך עדיין קיימים פערי מיגון שמחייבים מענה מיידי, במיוחד ב"דירות צמודות קרקע ובניינים משותפים שנבנו לפני 1992, מועד תיקון תקנות התגוננות​​ אזרחית, שלא קיים בהם ממ"ד".

אגב כך, בימים אלה, העירייה מבצעת סקירת מבנים פרטנית בכל העיר, לשם בחינת חלופות המיגון ​הקיימות. אך כבר עתה ניתן להמליץ על החלופות הבאות:

  • בתים ללא היתכנות לביצוע פרויקט תמ"א 38 – בניית ממ"ד בביצוע ובמימון מלא של משרד הבינוי והשיכון.​​​
  • בתים עם היתכנות לביצוע פרויקט תמ"א 38, אך חסרים כדאיות כלכליות– מתן מענק ליזם עד להגעה לנקודת ​האיזון בו הפרויקט רווחי, בדרך כלל בסביבות 21% רווח יזמי.

ראש העיר הבטיח להעמיד את כל הדרג המקצועי של העירייה כדי לסייע ככל שניתן בקידום כל פתרון שיביא לפתרון פערי המיגון בעיר. "אנו עומדים לרשותך בכל דבר הסבר שיתבקש, בכדי לפרט את החלופות המוצעות עד לרמת המימוש ולרבות התכנית הכלכלית" סיכם.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*