"דרשה" – מסע אישי של בני המצוה

"דרשה" – מסע אישי של בני המצוה

מסורת עתיקה במורשת ישראל שכל בן ובת המגיעים למצוות נושאים דרשה ביום הבר/בת מצווה שלהם, לפני קהל האורחים ובני המשפחה, בו הם מבטאים את הערכים עליהם התחנכו, אומרים דברים בענייני היום ומסרים לעתיד. בבית ספר אופק כותבים התלמידים את הדרשה בעצמם לאחר מסע אישי מרתק. התוצאה: דרשות מעניינות ויצירתיות במיוחד.

בית ספר אופק, בניהולה של גב' חנה שמשי, מפעיל בשנים האחרונות מיזם מיוחד עבור תלמידי כיתות ו' – ערב דרשות לבני ובנות מצווה. שיאו של המיזם בערב יום המשפחה, בו נוטלים חלק התלמידים ובני המשפחה, צוות בית הספר ואורחים. "במסגרת שיעורי מורשת ועברית, מחנכות כיתות ו', דנה לייבל וטלי תורג'מן, ותלמידי הכיתות, יצאו למסע של כתיבת דרשות לקראת כניסת התלמידים לגיל המצוות" אומרים בבית הספר.

תהליך הכתיבה לווה במחקר מקדים שבו חקרו התלמידים את משמעות ומקור שמם, בררו מהי פרשת השבוע הנקראת בבית הכנסת ביום חגיגת בר/בת המצווה שלהם, איתרו ערכים  חשובים העולים מן הפרשה וכל אחד מהתלמידים כתב איך הערכים באים לידי ביטוי בחייו. הכתיבה התבצעה תוך כדי משוב המורה, עד השלב הסופי שבו התלמידים הגיעו לתוצר מכובד. כמו כן, שיתוף ההורים במהלך הכתיבה, יצר חברותא גם בתוך המשפחה.

"כתיבת התלמידים הייתה אישית ומרגשת. התוודענו לילדים סקרנים, נבונים, אוהבים, שמחים ובעלי ערכים, המובילים אותם בחיים כבר היום" אומרות מחנכות כיתות ו' בהרבה מאוד גאווה, אבל גם לילדים היה מה לומר על התהליך ועל התובנות הנגזרות ממנו. כך אומר אלעד כלף, תלמיד שנכלל במיזם: "בתהליך החקר, גיליתי דברים משמעותיים מתוך הפרשה שלי והנוגעים לחיי". תלמידה אחרת, לי-ים בלומנפלד, אומרת: "למדתי כיצד גידלה אותי משפחתי, על הנתינה והאהבה שהרעיפו עליי ועל הערכים עליהם חונכתי" ותלמיד שלישי אורי ליליאן, מוסיף: "זכיתי באמצעות כתיבת הדרשה להעמיק ולהבין את משמעות מקור שמי".

בערב יום המשפחה שהיה גם לשיאו של המיזם, הוזמנו הורי התלמידים לערב דרשות מסכם. הטקס החל בכניסה מרגשת של הבנים תחת טליתות, מאפיין בולט לנערים שהגיעו לגיל המצוות, תוך שהטקס מדמה למעשה את הנעשה בבית הכנסת במעמד העלייה לתורה. בנות המצווה רקדו ושרו ונראה כי ההורים היו נרגשים מאוד. בהמשך, התחלקו תלמידים לקבוצות והציגו בפני הוריהם ומול צוות בית הספר חלק קטן מהדרשה שכתבו.

"יום השיא סיכם למעשה תהליך ארוך ומשמעותי עבורם ועבור ילדיהם" אומרים בבית הספר ואילו ההורים אשר לא חסכו במחמאות ביקשו לבטא את החוויה שעברו. מדברי ההורים: "התרגשתי כל-כך, התחלנו להפנים כי ילדינו הגיעו לגיל מצוות". "אין ספק כי זהו תהליך נכון וחיוני עבור ילדינו…". "אני מאמינה כי הדבר יוביל אותם בבטחה לדבר האמיתי" ועוד.

לטקס המרשים היו שותפים נוספים, מלבד המחנכות שהובילו את המיזם, ובהם המורה לספורט שהרקידה את הבנות, המורה למוסיקה וצוות הפקה שכלל את אורן דוד על ההגברה והמוסיקה שסייע לנו בהתנדבות. לקינוח ציטט בית הספר את הפסוק "אשרי אדם מצא חוכמה ואדם יפיק תבונה…" (משלי ג, י"ג- י"ח) המבטא את היתרון שיש לאדם מכישוריו עליהם הוא עמל ומפיק מהם את המיטב.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*