גשם גשם תרדוף – איך למנוע ולהתמודד עם נזקי חורף בבית?

גשם גשם תרדוף – איך למנוע ולהתמודד עם נזקי חורף בבית?

אף שהוא רחוק מלהיחשב לקשה במונחים בינלאומיים, גם החורף הישראלי עלול בימיו הסוערים ליצור נזקים למבנה הבית ואף לפגוע בתכולתו. הנה כמה צעדים שכדאי לנקוט מבעוד מועד בכדי לחסוך לעצמכם צרות

זאב נחמנזון

ישראל היא מדינה שטופת שמש, לרבות ימי חורף רבים. אך מספר הימים הגשומים שבכל זאת פוקדים אותנו בהחלט נותנים את הטון: כבישים מוצפים היוצרים פקקי ענק, מכות קור מורידות לטמיון טונות של תוצרת חקלאית ונזקים הנגרמים לבנייני מגורים. החורף טומן בחובו לא מעט סכנות לבתי מגורים, רובן קשורות כמובן בגשם וברוחות. החדשות הטובות הן שניתן בהחלט להיערך לכולן ולכל הפחות למזער משמעותית נזקים. אך לעיתים חרף כל ההכנות יש מפגעים שלא נצליח למנוע, לכן מומלץ מאוד לדאוג מראש לפוליסת ביטוח דירה, שתספק לכם רשת בטחון כלכלית במקרה של נזק. אולם בכדי לחסוך מעצמכם את עוגמת הנפש שתיגרם אם חלילה יהרסו חפצים בעלי ערך סנטימנטלי, בואו ונראה כיצד ניתן להכין את ביתנו לחורף ולהקדים תרופה למכה.

לחורף מתכוננים כבר בסתיו

ימי הגשם בארץ הם כאמור ספורים, אך לא תמיד ניתן לחזות את בואם במדויק ושמורה להם הזכות להפתיע. גורם ההפתעה הוא עניין קריטי, משום שקשה ויקר בהרבה לתקן נזקי רטיבות אחרי שכבר נעשו. חשוב לזכור זאת ולהתחיל לעבוד עוד בעונת המעבר, לא משנה עד כמה הימים עדיין חמים ועד כמה השמיים בהירים וחפים מעננים.

נקו את הגג

בין אם אנו גרים בבית פרטי ובין אם בבניין דירות – במשך הימים היבשים מצטבר הרבה לכלוך על הגג שלנו: עלים, חפצים ישנים, לשלשת ציפורים, ועוד כהנה וכהנה מפגעים סביבתיים. כל אלו עלולים לסתום מרזבים ולגרום להצפות על הגג שיובילו לנזק למבנה, שיגרור תיקון אשר ייקח זמן רב וייצור הוצאה כספית כבדה ולא מתוכננת. את הגג כדאי לטאטא במטאטא כביש בעל שערות קשיחות , לאסוף ולפנות ממנו את הפסולת שהצטברה. במקביל, כדאי מאד לבדוק את תקינות אחיזתו של דוד השמש, צלחת הלוויין כל התקן נוסף שנמצא על הגג, ולוודא שהם לא יעופו ברוח חזקה ויפגעו במשהו. על הדרך, מומלץ גם לנקות אותם מאבק.

ודאו כי אין חשמל חשוף

על משמעות המפגש בין מים וחשמל והשלכותיו הקטלניות אין צורך להכביר במילים. הכנה נכונה לימים גשומים תכלול מעבר ובדיקה של כל כבלי החשמל העלולים להירטב בכדי לוודא שאינם חשופים. יש לעבור גם על כבלי ההארקה ולוודא שהם מחוברים, כך שברגע האמת אכן ינתקו את הזרם המרכזי וימנעו התחשמלות. הגנה נוספת שכדאי בהחלט להשקיע בה היא "אל פסק", מעין קופסה המתחברת לשקע החשמל ומספקת שכבת הגנה במקרה של הפסקת חשמל פתאומית. בצורה זו מערכות חשמל שעשויות להישרף ולהיהרס, דוגמת טלוויזיה ומחשב – יינצלו, ולכם יחסך לא רק הכסף, אלא גם האובדן של תמונות ומסמכים יקרים.

בדקו את חימום הבית

החורף מביא עמו קור, גם בימים שאינם גשומים, ובכמעט כל בית בישראל מופעל חימום מסוג כשלהו. גם בסעיף זה ישנה חשיבות גדולה לבדיקה מראש, עוד בטרם עברתם ללבוש שכבות. לשם הבדיקה  נסו להפעיל את התנור או המזגן וודאו שהם עובדים, המסננים נקיים והחימום מתפזר כמו שצריך ברחבי הבית. לא מצליחים להסתדר לבד? זה הזמן לקרוא לאיש מקצוע שיבטיח מכשירי חימום תקינים ללא סכנה לנזקים במערכת החשמל או חלילה שריפות.

איטום, טיוח ושלמות המבנה

מטבע הדברים, מי גשמים עלולים לחדור למבנה מכל פינה חשופה. לכן חשוב לעבור בעין בוחנת על כל הקירות ולחפש אחר סדקים, קטנים או גדולים, פגמים בטיח ונקבים בתקרה. בנוסף, מעבר לניקיון הגג מלכלוך שהזכרנו קודם, אם מדובר בגג רעפים – יש לבדוק  כי אין רעפים שבורים או סדוקים והם יושבים זה על גבי זה בצורה יציבה ובטוחה, כך שאין סכנה שחלקם יפלו מהגג בשל רוח חזקה.

מהגג נרד אל החלונות: חשוב לבדוק כי המסגרות שלהם שלמות ומים לא חודרים דרכם. גם את שלמות ותקינות הרצפה נוודא – נעבור בסבלנות עם מקל מטאטא ונקיש בעדינות כדי לזהות מרצפות שבורות או רופפות. לא נשכח גם את פתח הניקוז של הבית. אם גילינו שאינו נקי ופתוח מפני שכל מיני לכלוכים ומיני פסולת סתמו אותו – זה הזמן להפשיל שרוולים, ללבוש כפפות סיליקון ולהוציא את הלכלוך. במידה שגיליתם מפגע פוטנציאלי יש לבצע בהקדם איטום ו/או טיוח, שימנע נזקים כבדים באמת.

בדקו את תנאי הפוליסה

הטיפול וההכנה המוקדמת לחורף יכולים להקל מאד על ההתמודדות עם גשם, רוח וסערה בזמן אמת, ואם נערכתם נכון חלק גדול מהמקרים יסתיימו ללא נזק כלל. עם זאת, לעיתים גם כאשר עשיתם את המיטב למנוע נזקי חורף אין די בכך וייתכנו הצפות, נזקים לגג ולקירות, שברים לחלונות וכיוצא בזה. אם יש לכם ביטוח דירה תמצאו אותו מאד יעיל במקרים כגן אלו ותחסכו לעצמכם הוצאות כבדות. הועיל והטיפול בנזקי רטיבות, בפרט בחורף, צריך להיות מידי, חשוב לבדוק הכיסוי ואופן הפעלת הפוליסה כך שתדעו מראש איזה איש מקצוע להזמין לביצוע התיקונים. גם לקריאת הפוליסה ניתן להתייחס כאל הכנה לחורף, והלוואי שלא נצטרך אותה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*