גמילה מאלכוהול: מאיפה מתחילים?

גמילה מאלכוהול: מאיפה מתחילים?

המטרה של גמילה מאלכוהול היא להפחית את התלות ואת התחושה של תשוקה והזדקקות. במהלך הגמילה יש להתייחס לקשיים פסיכולוגיים ולא רק לקשיים פיזיולוגיים כגון תסמיני גמילה בדרגות כאלה או אחרות של חומרה. איך מתחילים ואיך מצליחים – כל מה שרציתם לדעת.

1.    הבנת הנזק

השלב הראשון שצריך לעבור בדרך לגמילה זה להבין את הנזק העצום שאלכוהול מביא עימו. זיכרו כי משקה הוא לא רק משקה. אלכוהול מוגדר כסם ולכן, הוא עלול להיות בעל פוטנציאל הרסני. מי שהופך למכור, הוא מי שעבר את הגבול שבין שתייה מעטה להנאה לבין התמכרות עד כדי אובדן שליטה, חייב להיות ער לנזק. ללא הבנה של הנזק, אף מכור לא יסור מיוזמתו אל מרכז גמילה מאלכוהול פרטי. הבנת הנזק והסיכונים הכרחיים לצורך שינוי בר קיימא.

2.    מחויבות לשינוי

הבנת הנזק שבאלכוהול היא דבר חשוב, אך רחוק מלהיות היחידי. המכור, לעיתים בסיוע של תמיכה מקצועית, צריך להיות מחויב לשינוי. מחויבות לשינוי שהוא משמעותי ועמוק. גמילה היא תהליך שיש בו לפעמים הצלחות ולפעמים גם ירידות. אבל כאשר ישנה מחויבות עמוקה לשינוי, אפשר לעבור גם את הזמנים היותר קשים ומאתגרים, לקראת גמילה של ממש.

3.    שיתוף וקבלת תמיכה

נדירים מאוד הם המצבים שבהם מכור, לאלכוהול כמו לסמים, יוכל לעבור את התהליך כולו לבד וללא עזרה. לכן, מאוד חשוב להיעזר כמה שיותר מוקדם בתמיכה ולהיפתח לשיתוף. בין אם במרפאת גמילה ובין אם בקבוצות תמיכה, השיתוף מביא עימו כוח, מיקוד ותמיכה מתמשכת. התמיכה בהחלט יכולה לכלול ליווי של מכורים לשעבר, שמביאים טיפים וסיוע, כמי שמכירים את הקשיים מקרוב.

4.    תקופת גמילה ייעודית

גמילה מאלכוהול היה תהליך מתמשך, שאמור להמשיך וללוות לאורך כל החיים. אבל על מנת להתחיל בצורה מוצלחת, לא צריך לחשוב כל כך רחוק. מקובל מאוד להיעזר במרכזי תמיכה שבונים תוכנית גמילה ממוקדת, עם פרק זמן מוגדר. התהליך הזה מגיע עם כלים שונים, שמאפשרים למטופלים להשתפר עוד ועוד, עם הזמן. הצלחה שמושגת בפרק זמן קצוב, מביאה עימה הרבה מוטיבציה להמשך הדרך.

5.    ניקוי רעלים והיגמלות מתלות

אפשר להתייחס אל ההתמכרות כאל תלות ברעלים. אלכוהול מביא עימו הרס של הכבד, התנהגות הרסנית, לפעמים בדידות, התנתקות ממשפחה, מחברים, קושי להתמיד בעיסוקים קודמים ועוד. צריך להבין כי בגמילה מנקים תחילה את הגוף מהרעלים שנמצאים בו. הניקוי מאפשר לגוף להמשיך ולנקות את עצמו, אולם זה לא הכל. בהתמכרות לאלכוהול, ממש כמו לסמים אחרים, קיים רובד פסיכולוגי נפשי. האדם מרגיש שהוא צריך אלכוהול ושהמשקאות מעניקים לו נחמה ועידוד בשעות קשות. אבל כמובן שזה לא באמת נכון. בגמילה עוזרים למכור לנקות רגשות שליליים, להשיג ביטחון עצמי מוגבר. מעניקים למכורים מטרה, כוח וכלים. טיפול או תמיכה נפשיים, עוזרים לנקות את הגוף ואת הנפש.

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*